In urma cu 12 ani, un televizor color era o raritate in Romania. Acest gol a generat vanzari masive, imediat dupa 1990, in special la brandurile din import, piata devenind astfel extrem de competitiva. Conform unui studiu Omnibus realizat de catre Institutul de Cercetare de Piata GfK Romania, in 93,7% din gospodarii exista anul trecut cel putin un televizor, ceea ce inseamna cea mai mare rata de penetrare, la nivel national, a unui produs din categoria electronicelor si electrocasnicelor mari. P
In urma cu 12 ani, un televizor color era o raritate in Romania. Acest gol a generat vanzari masive, imediat dupa 1990, in special la brandurile din import, piata devenind astfel extrem de competitiva.
Conform unui studiu Omnibus realizat de catre Institutul de Cercetare de Piata GfK Romania, in 93,7% din gospodarii exista anul trecut cel putin un televizor, ceea ce inseamna cea mai mare rata de penetrare, la nivel national, a unui produs din categoria electronicelor si electrocasnicelor mari. Pentru a intelege si mai bine cat de important a devenit micul ecran pentru romani, amintim ca intre articolele de folosinta indelungata pe urmatoarele locuri se situau, la acea data, frigiderele si aragazurile (cate 87%).
Dezvoltarea pietei romanesti de televizoare s-a caracterizat, in ultimii ani, prin fluctuatii pe termen scurt, dar a cunoscut, totusi, o crestere moderata in volum, de 10 – 15% pe an.
„Daca pana anul trecut, principalul model vandut era clasicul televizor cu tubul de 54 cm diagonala, incepand cu anul acesta putem observa o tranzitie catre televizoarele cu diagonalele mai mari si cu tuburi plate”, constata Catalin Savulescu, Coordonator Marketing Panasonic Romania. Televizoarele Panasonic cu tub normal, cu diagonale intre 37 cm si 72 cm si cele cu tub plat (54 cm – 86 cm diagonala) sunt asamblate in Cehia si Anglia.
Marii producatori se confrunta cu puterea limitata de cumparare a populatiei, cu sezonalitatea vanzarilor si cu taxele vamale ridicate, indeosebi pentru produsele importate din Coreea, ceea ce face foarte dificila practicarea unor preturi cu adevarat performante. Aceasta ramane insa o mare provocare pentru toti competitorii: sa gaseasca noi solutii, astfel incat, produsele lor sa devina accesibile pentru un segment cat mai larg de cumparatori.
Conform monitorizarii realizate de AMAR marketing RO SRL, in ultimul an, compania Philips a inregistrat cele mai mari vanzari de televizoare pe piata locala (este vorba doar de magazinele care practica vanzarea cu amanuntul).
„Compania noastra este profund implicata pe piata romaneasca, pe termen lung, deoarece consideram ca aici exista reale posibilitati de crestere, iar consumatorii, foarte educati in domeniul tehnologiei, vor prefera, cu siguranta, produse de inalta calitate, apartinand unor marci de incredere”, este de parere Dimitar Radev, Consumer Electronics Division Manager la Philips Romania.
In decursul timpului, inovatiile tehnologice au permis imbunatatirea continua a modelelor de televizoare, atat din punctul de vedere al calitatii imaginii si a sunetului, cat si a designului. In momentul de fata, asistam la o convergenta intre produsele digitale cu produsele electronice, din acest motiv ajungandu-se la crearea unei noi generatii de televizoare plate, cu plasma, precum si la mai noile televizoare cu cristale lichide.
„Si in Romania, urmandu-se trendul mondial, au patruns aceste televizoare, insa ponderea lor este mult mai mica in totalul vanzarilor. Desi pretul este principalul criteriu de cumparare, se prefera, in general, brandurile, acestea garantand o anumita calitate”, afirma Dan Ene, Marketing Manager Electronics Department Romanel International, companie care distribuie in Romania televizoarele LG, fabricate in Coreea si Polonia.
Mihaela Rentea, Sales & Marketing Manager la Samsung Electronics, apreciaza ca, dimpotriva, romanii au devenit cumparatori foarte exigenti si ca principalele criterii de selectie la achizitionarea unui televizor nu tin in primul rand de pret, ci de imaginea firmei si de caracteristicile tehnice ale produsului.
Televizoarele Samsung (provenite din fabricile din Ungaria, Spania si Coreea) sunt prezente in sute de magazine din toata tara, retea de distributie creata si dezvoltata de companie impreuna cu partenerul sau din Romania, Genco Electric. Aceasta strategie a condus la ocuparea unei pozitii de top in 2001, pozitie pe care Samsung intentioneaza sa o consolideze in acest an, propunandu-si in acest sens depasirea pragului de 20% din piata romaneasca de profil.
Pentru anul 2001, se estimeaza o dimensiune a pietei de televizoare de aproximativ 230.000 de unitati. Anul acesta, datorita Campionatului Mondial de Fotbal, toata lumea se asteapta la o crestere a vanzarilor, insa nu una spectaculoasa.
ponderea vanzarilor (in functie de diagonala televizorului) – %
Diag. trim. II trim. III trim. IV trim. I
(cm) 2001 2001 2001 2002
36 – 45 9,7 10,8 9,8 10,6
50 – 53 42,7 34,0 36,2 31,5
54 – 57 45,0 49,5 50,7 51,7
Altele 2,6 5,7 3,3 6,2