Petre BarbuCare sunt preocuparile zilnice ale adolescentilor ce traiesc i marile orase ale Rominiei? Se uita "i draci" la televizor, sunt pasionati de filme, asculta muzica dance si hip-hop, navigheaza pe Internet si din cind i cind se chat-uiesc. Acesta este raspunsul pe care il ofera studiul Teenscope realizat i tara noastra de catre agentia de publicitate Leo Burnett&Target. Fireste, ce am pomenit mai sus reprezinta una dintre concluziile studiului care analizeaza viata de zi cu zi a adolesce
Petre Barbu
Care sunt preocuparile zilnice ale adolescentilor ce traiesc i marile orase ale Rominiei? Se uita „i draci” la televizor, sunt pasionati de filme, asculta muzica dance si hip-hop, navigheaza pe Internet si din cind i cind se chat-uiesc. Acesta este raspunsul pe care il ofera studiul Teenscope realizat i tara noastra de catre agentia de publicitate Leo Burnett&Target. Fireste, ce am pomenit mai sus reprezinta una dintre concluziile studiului care analizeaza viata de zi cu zi a adolescentilor si icearca sa explice modul de viata, opiniile si aspiratiile acestui segment de populatie. Cercetarea a fost efectuata i perioada mai – iunie 2000, pe un esantion reprezentativ de 1.000 de persoane, cu virste cuprinse itre 13 si 19 ani, baieti si fete, elevi ai unor scoli din Bucuresti, Constanta, Cluj, Iasi si Timisoara. Esantionul investigat este reprezentativ la nivelul urbanul mare (orase cu peste 300.000 de locuitori).
Studiul Teenscope, proprietate a Starcom Worldwide divizia de media a retelei Leo Burnett s-a derulat simultan i 12 tari ale lumii. Nu cunoastem rezultatele cercetarilor similare asupra adolescentilor din Canada sau Rusia, de exemplu, pentru a icerca o comparatie cu „ai nostri tineri”. Importanta acestui studiu structurat pe obiceiurile de consum, petrecerea timpului liber, folosirea Internetului, sporturi si activitati recreative preferate, obiceiuri media si posesia diverselor bunuri deriva chiar din obiectivul propus: cunoasterea comportamentului adolescentilor. Potrivit autorilor Teenscope, i tara noastra exista aproximativ 3 milioane de adolescenti, un potential de consumatori atractiv pentru producatorii de produse si servicii.
Cunoasterea acestui segment de populatie permite producatorilor sa-si proiecteze cele mai bune strategii de comunicare pentru lansarea si promovarea produselor si serviciilor. Cu alte cuvinte, cunoscind foarte bine „publicul-tinta”, vorbesti pe limba lui cind doresti sa-i comunici ceva. E adevarat, adolescentii nu au o prea mare independenta financiara, majoritatea traind din banii parintilor (de altfel nici studiul nu releva potentialul financiar), dar ei au o puternica influenta asupra „batrinilor” i decizia de cumparare. Altfel spus, sunt niste consumatori pretentiosi, sofisticati, care nu seamana deloc cu parintii (iertati-mi platitudinea si divagatia!)
Adolescentii nu au chef de reclame TV
Revenind la studiul propriu-zis, putem spune, fara idoiala, ca televizorul este cel mai bun prieten al adolescentilor din mediul urban. Cel mai mare consum de filme, atit pentru fete cit si pentru baieti, se iregistreaza la televizor. Peste jumatate din acesti tineri urmaresc filmele pe micul ecran. Interesant este de remarcat procentajul mai mare al celor care prefera sa vada un film la cinematograf fata de cel ce prefera filmele pe casete video. Hotarit lucru, cel putin la aceasta categorie de virsta, cinematograful a cistigat i confruntarea cu proiectiile video. Tinerii nu au rabdare (alta platitudine, din pacate). Fapt ce reiese si din graficul care prezinta gradul de interes pentru reclamele TV. in grupa de virsta 15 – 19 ani, aproape jumatate din cei chestionati au raspuns ca schimba canalul TV cind sunt difuzate reclame. O misiune destul de dificila pentru publicitari de a „atinge” acest grup zvapaiat de telespectatori.
in timpul saptaminii, arata Teenscope, aproape 50% din cei chestionati urmaresc programele TV i intervalul orar 19 -23. Un virf (de aproximativ 19%) se iregistreaza i intervalul orar 9 – 11. (Probabil, sunt elevii care ivata dupa-amiaza). Vizionarea emisiunilor de televiziune este covirsitoare i week-end. Procentajul celor care asculta radio la sfirsit de saptamina creste pina la ora 11, apoi scade pe parcursul zilei si icepe sa creasca dupa ora 19. Navigarea pe Internet icepe dupa ora 23. Adolescentii nu se omoara cu lectura ziarelor si revistelor. intr-o zi lucratoare, procentajul de adolescenti care citesc o revista sau un ziar i intervalul orar 13 – 19 nu depaseste 15%.
in studiul Teenscope mai gasim snack-urile preferate ale „viitorului de aur al tarii” (sau ale celor care vor emigra i Canada): fructe, cartofi prajiti, ighetata, dulciuri si ciocolata. Toate sunt consumate de obicei i fata televizorului. Sporturile preferate sunt: volei, baschet, fotbal, tenis si iot. Paginile web sunt: yahoo.com, Atomic.ro, MTV.com, profm.ro, protv.ro si Discovery.com.
in fond, Teenscope este o fotografie a adolescentilor din Rominia. Altfel spus, o fotografie de grup revoltat, pandaliu, neiteles.