Incepand din trimestrul trei al anului trecut, romanii au inceput sa-si permita intr-o masura mai mare sa cumpere, mai ales in rate, produse electronice si electrocasnice. Astfel, in perioada octombrie-decembrie 2002, vanzarile de asemenea bunuri de folosinta indelungata aproape s-au dublat fata de perioada similara a anului precedent, tendinta care s-a mentinut si in primul trimestru al acestui an.
Sa vedem insa care era, in luna martie a.c., gradul de dotare a gospodariilor din mediul urban cu bunuri de folosinta indelungata – data la care compania ISRA Center Marketing Research a realizat o cercetare in acest sens, pe un esantion reprezentativ, constituit din 1.200 de gospodarii. Eroarea esantionului este de ą2,87%.
Conform rezultatelor studiului, trei tipuri de aparate electrocasnice, respectiv televizorul, frigiderul/congelatorul si masina de spalat, se regasesc in peste 80% din locuintele orasenilor. Este de mentionat faptul ca 6% din familii nu au frigider sau congelator, 3% nu dispun de nici un tip de televizor, in timp ce 5% au inca in dotare doar un televizor alb-negru.
Daca analizam aceste rezultate din perspectiva castigurilor, constatam ca cei care nu dispun de frigider sau de congelator au un venit mediu lunar pe gospodarie de 134 USD, iar cei fara televizor – sau care au doar unul alb-negru , 125 USD.
In ceea ce priveste masina de spalat, 50% din oraseni isi spala rufele cu varianta automata a acesteia, in timp ce 29% au ramas la modelul clasic. Aproape 20% din gospodariile monitorizate nu beneficiaza de acest tip de aparat electrocasnic. Cei care au achizitionat o masina de spalat automata dispun de un venit mediu lunar de 244 USD, pe cand venitul celor cu masina de spalat neautomata este de aproape trei ori mai mic.
La polul opus, cu cele mai scazute procentaje, doar 2%, se afla gospodariile dotate cu sistem de aer conditionat, acestea dispunand de un venit mediu de 346 USD. De asemenea, cuptorul cu microunde este prezent in numai 12% din case, respectivele familii avand un venit mediu de 320 USD.
Categoria de produse audio/video se prezinta astfel: 24% din gospodarii au in posesie video-recorder/ video-player si 64% au casetofon/combina audio. Un procentaj mult mai scazut se inregistreaza in cazul camerelor video, acestea regasindu-se in 4% din locuintele din mediul urban. Se constata ca aceste articole sunt detinute de catre familiile care au un venit mediu de 321 USD.
De computer personal dispun 25% din oraseni, in timp ce autoturismul este prezent in 36% din gospodarii (25% sunt autoturisme autohtone, iar 11%, straine). Venitul mediu al celor care au autoturism este de 261 USD, iar al acelora care au achizitionat un computer personal, mai mare cu 29 USD.
Se observa faptul ca sistemele de aer conditionat, camera video si cuptorul cu microunde sunt accesibile acelor gospodarii care dispun de un venit mediu lunar mai mare de 320 USD, in timp ce computerul si autoturismul sunt bunuri prezente in gospodariile care au un venit mediu lunar cuprins intre 250 USD si 300 USD.
In familiile cu trei-patru membri, exista intr-o masura mai mare bunuri de folosinta indelungata. De exemplu, din totalul gospodariilor care au masina de spalat automata, 60% sunt cele alcatuite din trei-patru persoane, 21% din doua persoane si doar 14% din mai mult de patru persoane.
Televizorul si frigiderul, nelipsite din casele orasenilor
1 mai 2003, 12:00
Ultima modificare în 1 mai 2003, 15:00
Incepand din trimestrul trei al anului trecut, romanii au inceput sa-si permita intr-o masura mai mare sa cumpere, mai ales in rate, produse electronice si electrocasnice. Astfel, in perioada octombrie-decembrie 2002, vanzarile de asemenea bunuri de folosinta indelungata aproape s-au dublat fata de perioada similara a anului precedent, tendinta care s-a mentinut si in primul trimestru al acestui an. Sa vedem insa care era, in luna martie a.c., gradul de dotare a gospodariilor din mediul urban cu
Etichete: arhiva,
mediu,
venit
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook