Dacă în 2008 românii erau caracterizaţi de o efervescenţă ridicată în ceea ce priveşte consumul, în acest an starea de spirit a acestora este una de îngrijorare, încertitudine şi vulnerabilitate, potrivit celui mai nou studiu al GfK.

Oamenii sunt mult mai reticenţi şi rezervaţi în asumarea riscurilor, iar legatura emoţională cu familia şi grija faţă de copii au crescut. „În comparaţie cu anul trecut, frământările şi temerile românilor în 2009 sunt mult mai bazale, fiind strâns legate de asigurarea stabilităţii financiare şi a siguranţei familiei”, a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK România.

Rata inflaţiei şi pierderea jobului, motive de îngrijorare

Astfel, ceea ce îi frământă cel mai mult pe români în 2009 este rata inflaţiei, care le ameninţă zona de câştig şi investiţii.

Anul acesta, într-un context dominat de incertitudine şi nesiguranţă privind viitorul apropiat, riscul de a-şi pierde locul de muncă a devenit cea mai puternică temere a românilor. Urmează teama de a nu–şi mai putea plăti datoriile şi îngrijorarea legată de scăderea calităţii vieţii.

Printre românii cu venituri mici şi mijlocii, riscul îmbolnăvirii în acest an este un alt motiv de îngrijorare. „Este o zonă faţă de care se simt total descoperiţi: deşi public, serviciul de sănătate costă, iar majoritatea nu dispune de economii la care să apeleze în caz de urgenţă”, de mai arată în studiul GfK.

Mai mare încredere în BNR decât în Guvern

Rolul statului în depăşirea acestei perioade de criză este considerat decisiv, dar există un mare capital de neîncredere în capacitatea Guvernului de a veni cu soluţii de redresare a situaţiei economice actuale.

În schimb, BNR, prin vocea Guvernatorului Mugur Isărescu, este privită de români cu încredere, fiind percepută drept singura instituţie care ţine cont de interesele românilor şi actionează ferm în favoarea lor. 

Informaţiile provin din studiul sindicalizat realizat de GfK România „Ce s-a schimbat în atitudinile şi comportamentul de cumpărare al românilor”, lansat în iunie 2009.

SURSA: GfK