Temu cutremură lumea cumpărăturilor online. În ciuda controverselor pe care le provoacă gigantul chinez de cumpărături, analiștii se așteaptă la o extindere și mai mare a acestuia. Numai anul trecut a cheltuit aproape 1,7 miliarde de dolari pe reclame.
Un număr record de 123 de milioane de americani s-au uitat la Super Bowl în acest an. Dar, pe lângă faptul că au urmărit cel mai mare eveniment sportiv, au primit la pachet și șase reclame, de câte 30 de secunde fiecare, la Temu – o companie de comerț electronic deținută de China.
Temu a devenit una dintre cele mai populare aplicații de cumpărături din lume
Cu reduceri considerabile la o varietate de produse, majoritatea expediate direct din fabrici sau depozite chinezești, Temu a devenit rapid una dintre cele mai populare aplicații de cumpărături din SUA, iar în ultimele luni a câștigat teren și în Europa, dar și în Asia.
Gigantul de cumpărături a fost criticat de politicieni din Marea Britanie și SUA, iar o investigație guvernamentală americană a subliniat un „risc extrem de mare” ca produsele vândute pe Temu să fie fabricate în lagăre de muncă forțată.
Temu susține însă că „interzice cu strictețe” folosirea muncii forțate sau folosirea copiilor.
Compania, care vinde orice, de la haine la electronice și mobilier, a fost lansată pentru prima dată în SUA în 2022 și ulterior în Marea Britanie și în restul lumii, scrie BBC News.
De atunci, se află în fruntea topurilor globale de descărcare a aplicațiilor, aproximativ 152 de milioane de americani folosind-o lunar, potrivit datelor culese de analistul SimilarWeb.
8,2 milioane de oameni navighează pe site și aplicație
Este un fel de „Amazon pe steroizi”, spune analistul de retail Neil Saunders.
Sloganul Temu, „cumpără ca un miliardar” a făcut să-i crească popularitatea, gigantul chinez livrând acum produse în aproximativ 50 de țări din întreaga lume.
Temu a cheltuit aproape 1,7 miliarde de dolari pe reclame în 2023, potrivit SimilarWeb. O reclamă pentru Super Bowl, de 30 de secunde a avut un cost de aproximativ 7 milioane de dolari (5,5 milioane de lire sterline), în timpul evenimentului din acest an. Iar Temu a avut șase.
„Sunt mulți bani pentru o reclamă foarte scurtă”, spune Saunders.
Datele SimilarWeb sugerează că vizitatorii individuali ai platformei au crescut cu aproape un sfert în ziua Super Bowl, comparativ cu duminica anterioară, 8,2 milioane de oameni navigând pe site și în aplicație. În aceeași perioadă, vizitatorii Amazon și Ebay au scăzut cu 5%, respectiv 2%.
„Au cheltuit sume uriașe de bani pe micro-marketing, convingându-i pe influenceri să le promoveze produsele și să sugereze cumpărarea unor lucruri pe platformă, prin intermediul canalelor sociale precum TikTok și YouTube”, adaugă Saunders.
„Micro-influencerii au comunități puternice de urmăritori, așa că susținerea lor echivalează cu o încredere puternică față de aceste produse”, explică el.
Temu este deținută de gigantul chinez Pinduoduo Holdings – „un monstru în comerțul electronic chinez”, spune Shaun Rein, fondatorul China Market Research Group.
„În toată China, toată lumea cumpără produse de pe Pinduoduo, de la difuzoare și până la scaune, tricouri sau șosete”, spune el.
Companiile chineze ucid dragonii comerțului electronic din SUA, precum Amazon
Compania rivalizează cu Alibaba pentru a deține primul loc la capitolul cea mai valoroasă firmă chineză listată la o bursă din SUA.
Valoarea sa actuală se situează la puțin sub 150 de miliarde de dolari.
Pinduoduo Holdings s-a extins în străinătate cu Temu, folosind același model care îi asigurase succesul anterior.
Potrivit lui Rein, fima, care are sediul în Shanghai, a devenit un motiv de mândrie și patriotism.
„Sunt mândri că companiile chineze pot ucide dragonii comerțului electronic din Statele Unite, precum Amazon”, adaugă el.
Temu oferă o gamă variată de produse la prețuri incredibil de mici, de la frigidere la căști Lenovo fără fir sau chiar șosete la doar 1,69 dolari pentru cinci perechi. Utilizatorii pot găsi oferte cu reduceri de până la 90% mai mici decât cele din retailul tradițional.
Platforma folosește imagini generate de inteligență artificială
„Temu folosește un sistem uimitor, care se bazează pe o colectare masivă de date la scară”, spune Ines Durand.
„Ei colectează date despre tendințele consumatorilor, despre cele mai căutate produse, pe care oamenii dau click și pe care le oferă producătorilor individuali”, adaugă ea.
Durand spune că, în timp ce Amazon vinde aceste date producătorilor cu un cost suplimentar, Temu le oferă producătorilor gratuit. Sunt informații pe care le folosesc pentru a „testa piața” cu un număr relativ mic de produse.
Platforma folosește adesea imagini generate de inteligență artificială pentru a fi la curent cu cele mai recente tendințe, explică Durand. Apoi sunt expediate pe calea aerului.
„Înseamnă că produsele nu trebuie depozitate. Nu trebuie să meargă la depozite odată ce sunt expediate cu avionul. Se merge direct la client”, spune Ines Durand.
Multe țări – inclusiv Marea Britanie și SUA au un prag de minimis, conceput pentru a ajuta cetățenii să importe mărfuri.
Pe măsură ce mărfurile Temu sunt expediate direct din fabrici, fără intermediari, acestea devin, practic, scutite de taxe.
Totuși, mai multe reglementări ar putea fi introduse, pentru a înlătura lacunele din transportul maritim, potrivit lui Mickey Diaz, director de operațiuni la compania globală de transport de marfă Unique Logistics.