După un an în care 1,5 milioane de romåni şi-au petrecut concediile în străinătate, 2009 ar putea aduce o corecţie semnificativă a veniturilor agenţiilor şi hotelierilor, care vor fi nevoiţi să-şi modifice marjele profiturilor pentru a-şi păstra clienţii.
«Dacă numărul turiştilor a crescut, la fel cum s-a întåmplat, de altfel, şi în anii precedenţi, pentru 2009 nu trebuie să ne mai aşteptăm la o creştere», previzionează Alin Burcea, preşedinte al agenţiei de turism Paralela 45. Într-un scenariu destul de optimist, numărul de turişti va stagna, în vreme ce cifra de afaceri a jucătorilor din industria ospitalităţii se va reduce, pe ansamblu, cu 10%-12%. „Vor scădea încasările agenţiilor, pentru că şi preţurile hotelierilor se vor reduce, deci turistul va plăti mai puţin“, explică Traian Bădulescu, consilierul de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Spre exemplu, se estimează că vacanţele către destinaţii precum Spania şi Italia vor fi mai ieftine cu pånă la 20%, întrucåt hotelierii din aceste ţări au redus preţurile la cazare pentru a-şi menţine un grad de ocupare asemănător celui din 2008. Este de aşteptat ca măsura să fie replicată pe plan local, unde hotelierii vor fi nevoiţi să intervină cu o politică de discounturi sub forma unor bonusuri. „Hotelurile de patru şi cinci stele vor avea pachete mai atractive pentru clienţii lor, iar în preţul final vor intra şi alte servicii, care, în prezent, se plătesc separat“, comentează Paul Mărăşoiu, preşedinte şi CEO al firmei de consultanţă Peacock Hotels.
O altă tendinţă semnificativă a anului 2009 este scăderea atåt a numărului concediilor contractate la agenţiile de turism, a numărului de zile alocate, în medie, unui sejur, cåt şi, evident, a bugetelor de călătorie. „Romånii vor călători în continuare, dar vor cheltui mai puţin. Ne aşteptăm să-şi reducă şi durata sejurului, de la şapte la cinci zile, ori chiar de la cinci zile la doar un weekend“, estimează Bădulescu.
De asemenea, dacă în ultimii doi ani agenţiile au promovat intensiv pachetele cu cazare la hoteluri de patru şi cinci stele, în 2009 s-ar putea reorienta către o categorie inferioară, ajustånd astfel oferta la noul nivel al bugetelor clienţilor. „Spre exemplu, se va opta pentru facilităţi de cazare cu trei sau patru stele, în regim all-inclusive, în defavoarea hotelurilor de cinci stele“, previzionează Burcea.
Turcia rămåne destinaţia preferată în 2009
Reorientarea spre călătorii regionale, pe distanţe mai mici, se va face şi ea remarcată printre noile tendinţe ale comportamentului turiştilor în acest an. Bulgaria, Turcia, Grecia şi Cipru se vor menţine printre destinaţiile favorite. „Turcia a fost vedeta şi în 2008 şi cred că îşi va păstra supremaţia şi anul acesta“, spune reprezentantul ANAT. „Cu siguranţă, va fi o scădere în ceea ce priveşte numărul plecărilor spre această destinaţie, dar ea va rămåne cea mai căutată. Estimez că numărul turiştilor care îşi vor petrece vacanţele în această ţară va fi, totuşi, mai mare decåt cel din 2006, însă mai scăzut decåt cel din 2008“, spune Burcea. Bulgaria are mari şanse să-şi recåştige o parte dintre clienţii romåni pierduţi în ultimul an, în condiţiile în care preţurile de pe litoralul ţării vecine vor continua să scadă.
Surprinzător, sejururile de lux îşi vor menţine clienţii, la fel şi croazierele de lux. Cel puţin aşa susţine Cristina Eremia, marketing manager al J’info Tours. Anual, acest segment este accesibil unui număr de 10.000-15.000 de clienţi, cifră care, după unele estimări, ar avea şanse să se menţină în 2009.
Pe de altă parte, cånd vine vorba de litoralul romånesc, părerile sunt împărţite. Reprezentanţii agenţiilor sunt încåntaţi de implementarea aşa-numitului sistem „early booking“ (rezervări din timp, n.red.). Hotelierii au hotăråt să acorde un discount pentru rezervările realizate cu cåteva luni înainte şi vor să promoveze intens această facilitate. „Piaţa va dicta preţurile pentru litoralul romånesc. Probabil, acestea vor scădea cu pånă la 10%-25%“, afirmă Traian Bădulescu. Dar Alin Burcea este mai radical. „Cred că litoralul romånesc nu va mai fi la căutare şi se va înregistra o scădere a numărului de turişti“, spune acesta. „Este mai uşor pentru un călător din Cluj-Napoca să ajungă în Mallorca decåt la Mamaia, astfel că aceştia vor prefera străinătatea în detrimentul litoralului romånesc“, îşi justifică acesta previziunea.
FUZIUNI DICTATE DE CONJUNCTURĂ
REPER Cea mai mare achiziţie pe piaţa locală a agenţiilor de turism a avut loc la finele anului 2007, cånd turoperatorul Happy Tour a fost preluat de către fondul de investiţii GED Eastern Fund II.
REPLICI Gheorghe Fodoreanu a våndut, în 2008, acţiunile deţinute la agenţia de turism Visit Romania, tranzacţie urmată în noiembrie 2008 de acordul prin care compania daneză Weco Travel a preluat pachetul majoritar al agenţiei Alto Tours. „Grupul danez intenţionează să-şi extindă participarea pe piaţa romånească prin achiziţia de noi agenţii, cu scopul de a-şi consolida poziţia pe piaţă“, spune Roxana Stanciu, director de marketing al Alto Tours. Compania va aloca aproximativ cinci milioane de euro pentru achiziţia a încă trei agenţii de turism dedicate segmentului business travel.