Prezentarea a două modele ale unor producători care, de obicei, trasează direcțiile de dezvoltare ulterioare ale întregii industrii, a dat naștere unor discuții aprinse între jurnaliștii specializați prezenți la expoziția auto de la Geneva. Modul în care inginerii și designerii de la BMW și Mercedes-Benz au decis să traseze liniile noilor Seria 3 GranTurismo, respectiv, CLA poate însemna că era sedanului clasic în trei volume se apropie de final?
BMW Seria 3 GT reuneşte, în viziunea constructorului bavarez, genele sportive şi dinamice de la Sedan cu caracterul practic şi versatilitatea de la Touring. De asemenea, pentru frumosul CLA, designerii de la Mercedes-Benz au apelat la o soluție similară, dar redusă la scară. Cu un rezultat mult mai bun la nivel vizual. Și cei de la Audi par să fi văzut evoluția automobilului într-un mod asemănător. Ba chiar au fost cu un pas înaintea concurenței atunci când au lansat modelele A5 și A7. Iscate de designul mai puțin obișnuit al acestor modele, controversele se țin acum lanț. Noul trend înseamnă dispariția sedanului așa cum îl știm? Sau modelele Touring (break) sunt cele vizate de extincție? Ori poate această tendință va da naștere unei variante de carosare menită să meargă în paralel cu celelalte două, îmbinându-le și adăugând un aer sportiv, de coupe? Rămâne de văzut.
Cert este însă că, pe lângă aceste struțo-cămile, unele cu rezultate mai aspectuoase, altele, adevărate atacuri ceea ce noi numim estetică, și-au făcut apariția și „break-urile coupe”. Altă idee, altă controversă. Conceptele care vor da în curând naștere modelelor Honda Civic Tourer și Toyota Auris Touring Sports par să demonstreze că în industria auto forma nu mai este o consecință a funcționalității ci, mai degrabă, fucționalitatea ar trebui să se adapteze formei. Asta pentru că, urmare a obiceiurilor de consum ale clienților – care pun pe primul plan designul și abia apoi se uită la utilitate, funcționalitate sau eficiență –, designerii au încercat să transforme o clasă de vehicule destinată până acum celor care aveau nevoie de o mașină cu spațiu suficient pentru cinci persoane și bagajele aferente unui concediu într-un coupe mai lung și mai spațios. Numai că, atunci când încerci să dai părții din spate a unui vehicul caracteristicile unui model sportiv, cu plafonul „plonjat” către hayon, ai de ales între a reduce spațiul destinat pasagerilor sau a tăia din cel pentru bagaje. Rezultatul? Mașini care arată bine, probabil se comportă bine pe viraje având în vedere statura, dar care au pierdut una dintre caracteristicile care fac dintr-o mașină un break: spațiul.
Detalii despre toate lansările importante de la Geneva Motor Show, precum și despre evoluția pieței auto românești în acest an puteți găsi în Suplimentul Auto care va apărea împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 25 martie.