Românii care mai cumpără vehicule noi par tot mai dornici de atenție. Aceasta ar putea fi explicația simplistă a ritmului de creștere superior din zona autoturismelor de clasă E și din cea a SUV-urilor cu dimensiuni reduse. Dacă în cazul primelor vorbim despre mașini care au proporții similare celor din segmentul D, dar sunt mai scumpe și mai bine dotate, SUV-urile mici și compacte nu sunt – în marea lor majoritate – decât variante înălțate ale unor autoturisme din segmentele B și C ale pieței. În același timp, majorarea cu aproape 39% a clasei mașinilor de lux (F) arată, fără doar și poate, că statutul este un element extrem de important pentru clienți.
Conform statisticii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) în primul trimestru al lui 2017 vânzările de autoturisme au crescut cu 17,4% până la 23.426 de unități. Această creștere neașteptată, având în vedere eliminarea taxei pe poluare care favorizează achizițiile de vehicule de ocazie, este generată în special de segmentele B (+30,9%), E (+66,1%) F (+38,7%) și SUV 0 (+41,4%). Primul dintre acestea este aferent mașinilor mici destinate în special traficului urban dar care se pot avânta și în afara orașelor pe distanțe scurte. Cel de-al doilea, numit și „Executive”, are în componență autoturisme premium utilizate în special de managerii companiilor, iar al treilea este compus strict din mașini luxoase și foarte bine echipate. Ultimul, denumit SUV 0 de analiștii APIA, include vehiculele sport-utility mici și compacte.
Restul segmentelor de piață au înregistrat creșteri mici sau chiar scăderi care culminează cu prăbușirea din zona monovolumelor mari (-75,8%) și cu reculul mai greu de înțeles din zona vehiculelor medii (D).
Cele mai vândute modele
Datele APIA pentru primele trei luni ale acestui an arată că Dacia, așa cum era de așteptat, se menține liderul pieței, iar Volkswagen și Skoda sunt cele mai vândute mărci importate. În clasamentul celor mai comercializate modele de autoturisme noi, primele trei locuri sunt ocupate de Logan, Sandero și Duster, toate aparținând producătorului autohton, iar pe locul patru se află Skoda Octavia, ca și în primul trimestru al anului trecut. De aici în jos însă, clasamentul din 2017 diferă destul de mult de cel din anul anterior. Astfel, pe poziția a cincea a urcat Ford Focus, model care în primul trimestru din 2016 se afla doar pe 9. Chiar mai interesant, locul șase este ocupat acum de Volkswagen Tiguan, model care anul trecut nici nu intra în Top 10. Pe locurile următoare se clasează, în ordine, niște obișnuiți ai părții superioare a clasamentului vânzărilor: Renault Clio, Skoda Rapid și Volkswagen Polo.
Cum în clasamentul total al vânzărilor se află multe modele din clasele mică (B) și compactă (C) este limpede că aceste segmente sunt și cele mai mari din întreaga piață. Astfel, clasa mașinilor de oraș (A) înglobează în primele trei luni din 2017 doar 461 de unități, liderul absolut fiind Toyota Aygo. Acesta este urmat, la mare distanță, de Fiat 500 și Hyundai i10. În segmentul B, cel al mașinilor mici, vânzările au urcat anul acesta până la 4.064 de unități, iar clasamentul este condus de Dacia Sandero, urmată de Volkswagen Polo și Renault Clio. Cel mai mare segment din piața autihtonă este cel al mașinilor compacte (C), nu mai puțin de 9.064 de unități din totalul de 23.426 comercializate în total în România făcând parte din acesta. Aici Dacia Logan face legea, modelul mărcii autohtone fiind urmat în preferințele românilor de Skoda Octavia și Ford Focus.
În clasa medie (D), cea care adună 1.249 de unități, Volkswagen Passat a depășit net rivalii Skoda Superb și Ford Mondeo, însă sunt demne de luat în seamă scăderile pe linie ale tuturor vehiculelor din Top 10. Doar Hyundai i40 a reușit să înregistreze o creștere. Urcând mai sus în segmentarea pieței românești observăm că zona aferentă clasei medii-superioare, sau executive (E), a crescut major (+66,1%) însă doar până la un total de 211 unități. Aici bătălia pentru locul fruntaș se dă între BMW Seria 5 și Mercedes-Benz Clasa E în timp ce Audi A6 ocupă, la mare distanță, locul trei. Tot între modele produse de BMW și Mercedes-Benz se dă și bătălia din zona de lux a pieței (F). În acest caz Seria 7 pare să fi depășit „la mustață” Clasa S a concurentului din Stuttgart, în timp ce Porsche Panamera și Audi A8 se mulțumesc să privească, de la distanță, confruntarea.
Tot mai multe SUV-uri
Ambele segmente din zona SUV au înregistrat în primele trei luni din acest an creșteri importante, însă românii care doresc astfel de vehicule par atrași în special de modelele mici și compacte. Astfel, cu un total de 5.241 de unități, clasa SUV 0 este a treia ca mărime din piața de la noi și amenință să depășească chiar și zona B a pieței. Cum era de așteptat, liderul SUV-urilor cu dimensiuni reduse este Dacia Duster, însă poziția acestuia este amenințată de creșterea impresionantă a vânzărilor modelului Volkswagen Tiguan (+435,2%). Locul al treilea este ocupat de Nissan Qashqai, amenințat și el de urcarea puternică modelului Kia Sportage. În zona vehiculelor „sport-utility” mari și bine dotate (SUV 1) Mercedes-Benz GLE s-a instalat pe termen lung în fotoliul de lider lăsând Volkswagen Touareg, BMW X5 și Land Rover Range Rover Sport să se bată pentru pozițiile următoare.
Cele trei segmente rămase, Monovolum 0, Monovolum 1 și Sport par tot mai puțin atractive pentru români. Reculurile înregistrate în aceste zone ale pieței sunt cuprinse între 10,3% și 75,8%, iar pozițiile fruntașe deținute de modele precum Volkswagen Touran, Ford S-Max, respectiv, Ford Mustang par foarte greu de contesat de alte vehicule.
(Articol apărut pe 1 mai 2017 în ediția print a revistei Capital)
Citește și: Cei mai puternici importatori de automobile noi din România