Șefii celor mai importante bănci din SUA, JPMorgan Chase, Banca Americii și Wells Fargo sunt așteptați să depună mărturie în această vară în fața unei comisii senatoriale care, în ultimul an, a anchetat fraudele din rețeaua de plăți Zelle.
În cadrul audierii, marile bănci din SUA ar urma să răspundă la o întrebare-cheie: în ce măsură ar trebui să fie băncile responsabile din punct de vedere financiar când consumatorii autorizează plățile prin Zelle către fraudatori, scrie Americanbanker.
În joc se află sute de milioane de dolari
În acest caz în joc se află sute de milioane de dolari. În 2022, clienții JPMorgan, BofA și Wells au depus reclamații în care acuză că au pierdut, în total 456 de milioane de dolari, din cauza înșelătoriilor și fraudelor făcute prin Zelle, potrivit senatorului democrat Richard Blumenthal, care prezidează comisia permanentă pentru Investigații a Senatului.
JPMorgan, Wells și BofA au reprezentat 73% din toate tranzacțiile cu Zelle din 2023
Aproape trei sferturi din aceste pierderi nu au fost niciodată rambursate de cele trei bănci, a spus Blumenthal în timpul unei audieri. Săgețile sale au vizat în principal băncile JPMorgan, Wells și BofA, deoarece au reprezentat 73% din toate tranzacțiile cu Zelle din 2023.
În timpul unei alte audieri, în care au fost prezentate mărturiile consumatorilor victime ale fraudei, Blumenthal a susținut că marile bănci nu fac suficient pentru a-și proteja clienții.
„De multe ori, Zelle și băncile mari au spus că nu au cum să ajute. Ceea ce vor să spună este că nu vor ajuta”, a spus el.
Comisia a declanșat ancheta privind Early Warning Services, compania deținută de bănci care operează rețeaua Zelle, în iunie 2023. JPMorgan, BofA și Wells sunt cele mai mari dintre cele șapte bănci care dețin Early Warning. În total, aproximativ 2.100 de bănci și uniuni de credit oferă sistemul de plăți Zelle clienților lor.
Senatorul republican Ron Johnson și-a exprimat sprijinul pentru organizarea audierii șefilor marilor bănci. În schimb, el și-a exprimat scepticismul că băncile ar trebui să fie considerate responsabile pentru aceste fraude.
El a menționat că plățile Zelle – spre deosebire de tranzacțiile cu cardul de credit, care oferă o protecție mai mare împotriva fraudei – nu generează venituri.
„Acesta este un sistem diferit. Din nou, trebuie să fim îngrijorați de escrocherii și fraude. Dar există o responsabilitate mare din partea utilizatorilor pentru a încerca să prevină asta”, a spus Johnson.
„Nu mă aflu aici să apăr băncile aici. Încerc doar să-mi dau seama: care este realitatea. Care este cea mai bună modalitate de a face față acestor probleme?” a adăugat Johnson.
Blumenthal a susținut că, deși tranzacțiile individuale cu Zelle, în general nu generează venituri, băncile profită de pe urma serviciului. Zelle ajută băncile să atragă clienți și, de asemenea, crește gradul de aderență al clienților, a spus el.
Băncile participante la Zelle au început să despăgubească victimele escrocheriilor
Un purtător de cuvânt al comisiei a declarat că mai puțin de o zecime din 1% din tranzacțiile cu Zelle sunt raportate ca fraudă sau înșelătorie.
În februarie, mai mulți senatori democrați au trimis o scrisoare către Early Warning, cerând explicații cu privire la politica companiei de rambursare privind escrocheriile, în special cele în care fraudatorul se dă drept un reprezentant al unei instituții financiare, al unei companii sau al unei entități guvernamentale, păcălind clientul să trimită bani.
Reuters informa, la sfârșitul anului trecut, că băncile participante la Zelle au început să despăgubească victimele escrocheriilor, ca răspuns la preocupările parlamentarilor și ale Biroului pentru Protecția Financiară a Consumatorului.
Escrocheriile de uzurpare a identității sunt doar un exemplu în care un consumator poate fi păcălit să trimită bani fraudatorului.
Conform Legii privind transferul electronic de fonduri, băncilor nu li se cere să ramburseze banii clienților care autorizează plăți. Un expert care a depus mărturie la audierea de zilele trecute și-a exprimat dezacordul față de această interpretare a legii și a susținut că reglementările trebuie clarificate.