Tensiunile dintre SUA și China se adâncesc. Beijingul spune că a alungat un distrugător american
În acest context, marina americană a declarat că distrugătorul USS Benfold „a exercitat dreptul şi libertatea de navigaţie în Marea Chinei de Sud în apropiere de Insulele Paracel, în conformitate cu dreptul internaţional”.
Amintim că SUA desfăşoară cu regularitate ceea ce numeşte operaţiuni privind libertatea de navigaţie în Marea Chinei de Sud, conform informațiilor transmise de reuters.com
China susţine că nu îngrădeşte libertatea de navigaţie sau de survol
„Pretenţiile maritime nelegitime şi exhaustive în Marea Chinei de Sud reprezintă o ameninţare gravă la adresa libertăţii mărilor, inclusiv la libertatea de navigaţie şi de survol, liberul schimb şi comerţul neîngrădit, precum şi la libertatea oportunităţilor economice pentru naţiunile riverane Mării Chinei de Sud”, a transmis marina americană.
China susţine la rândul său că nu îngrădeşte libertatea de navigaţie sau de survol, acuzând SUA că provoacă în mod deliberat tensiuni, potrivit sursei menționate.
De asemenea, comandamentul teatrului de acţiuni sud al Armatei de Eliberare a Poporului a declarat că acţiunile navei americane ar fi încălcat grav suveranitatea şi securitatea Chinei intrând în mod ilegal în apele teritoriale ale Chinei din jurul Insulelor Paracel, revendicate şi de Vietnam şi Taiwan.
„Comandamentul a organizat forţele maritime şi aeriene pentru a urmări, supraveghea, avertiza şi a alunga. Faptele arată o dată în plus că SUA nu reprezintă decât ‘un factor de risc pentru securitatea în Marea Chinei de Sud’ şi un ‘distrugător al păcii şi stabilităţii regionale’”, a transmis comandamentul teatrului de acţiuni sud al Armatei de Eliberare a Poporului.
China a preluat controlul asupra Insulelor Paracel în 1974 de la guvernul sud-vietnamez de la acea vreme.
Totodată, în ziua de luni s-au împlinit șase ani de la decizia tribunalului internaţional care a invalidat revendicările radicale ale Beijingului asupra Mării Chinei de Sud, o rută pentru comerţul maritim ce se ridică la 3 mii de miliarde de dolari anual.
Sursa menționat notează că autoritățile din China nu au acceptat niciodată această decizie. China a construit insule artificiale în unele dintre posesiunile sale din Marea Chinei de Sud, inclusiv aeroporturi, ceea ce a generat îngrijorări la nivel regional cu privire la intenţiile Beijingului, mai notează Reuters.