Cea mai mare platformă de anunțuri din România, OLX, este vizată de o serie de tentative de fraudă online prin care foarte mulți români au fost păcăliți. Vizate sunt în special produsele din categoriile modă și electronicele.
Tentative de fraudă pe OLX. Românii trebuie să fie extrem de atenți. Ce s-a întâmplat?
Platforma de anunțuri OLX avertizează utilizatorii români cu privire la o serie de tentative de fraudă online în ultima perioadă, iar mulți le-au picat în plasă pentru că nu au fost atenți.
Astfel, conform datelor oficiale, în ultimele două luni au avut loc cele mai multe tentative care i-au vizat pe cumpărătorii de obiecte de modă și de electronice în special.
Potrivit datelor companiei, până prezent, 60% dintre fraudele care au loc pe platformele de tip marketplace sunt raportate către bănci, 30% sunt raportate către platforma online, iar aproximativ 10% nu sunt anunțate deloc.
La ce produse trebuie să fim atenți
Cele mai recente date colectate de compania OLX, numai în ultimele două luni, cele mai vulnerabile categorii de produse, ca număr de utilizatori, au fost: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%) și 6% (piese auto).
Mai mult, majoritatea victimelor fraudelor cibernetice provin din mediul urban (80%), inclusiv din București (25%), însă trebuie ținut cont și de faptul că acești utilizatori folosesc mai mult aceste site-uri de cumpărături și anunțuri decât cei din mediul rural.
Cum funcționează țepele online?
Majoritatea tentativelor de tip „phishing” ajung la consumator prin intermediul social media, e-mail-ului, dar pot veni și prin mesaje text, mesaje directe sau chiar apeluri telefonice, atacatorul pretinzând că este interesat de achiziționarea produsului.
Textul mesajului va fi conceput într-o manieră în care atacatorii vor încearcă să obțină date cu caracter sensibil, să îi facă pe consumatori să deschidă un site web sau poate un fișier care conține malware.
Recent, Directoratul Național de Securitate Cibernetică – DNSC trage un semnal de alarmă și îi avertizează pe utilizatori în legătură cu o nouă campanie de fraudă ce se desfășoară acum.
Într-o postare pe pagina oficială de Facebook, DNSC susține că a fost demarată o nouă campanie de fraudă online care are ca scop exploatarea utilizării serviciilor de curierat în perioada reducerilor. Astfel, victimele pot primi un SMS în care sunt informate că au primit un premiu, iar mai apoi primesc și un link, care nu trebuie accesat în niciun caz.
Cum arată noua tehnică de fraudă online?
„O nouă tentativă de fraudă online încearcă să exploateze folosirea serviciilor de curierat în perioada reducerilor! Infractori cibernetici trimit potențialelor victime un SMS în care îi anunță că au câștigat un premiu, fără să dea detalii suplimentare.
Mesajul conține un link care, odată accesat (din curiozitate sau din dorința de a beneficia de un câștig rapid) redirecționează către un site de #phishing. Site-ul copiază elementele de identitate vizuală ale serviciului de curierat #FedEx, pentru a oferi utilizatorului impresia că se află pe un canal de comunicare oficial al companiei.
În realitate, dacă aruncăm o privire către denumirea domeniului care găzduiește această schemă de phishing (globalpackoin[.]com) ne putem da seama instant că NU suntem pe site-ul FedEx și că ar trebui să ne oprim înainte de a furniza date sensibile”, arată sursa citată.