Tocmai s-a întâlnit cu un client, un domn care locuiește în Paris și care i-a cumpărat un tablou. Pune la punct ultimele detalii logistice și încearcă să-mi explice cum pasiunea ei se tranformă într-un mod de viață.
Nora Cupcencu a descoperit pictura acum aproape doi ani, „dacă își amintește bine“, pe când, dintr-o întâmplare, a început să ia lecții de la un artist profesionist. De atunci, ea, pânza, pensula și culorile au devenit de nedespărțit. Nora nu lucrează într-o corporație și nici nu și-a plănuit să se angajeze vreodată. „Nici nu aș avea cum pentru că am studiat altceva“, glumește ea. De profesie actriță – a jucat deja în mai multe filme -, Nora Cupcencu are mai mulți prieteni corporatiști pe care i-a întâlnit la diferitele ateliere de pictură.
Iar dacă în cazul ei trecerea către pictură a fost aproape firească, actoria fiind o altă formă de artă, pentru prietenii ei lucrurile au stat diferit: „am transformat pictura într-o metodă sigură de terapie după opt ore de muncă“, intervine Răzvan D., care lucrează de câțiva ani la IBM. Pentru că serviciul pe care îl are este foarte solicitant, Răzvan și-a luat câteva ore de pictură, în urmă cu câteva luni, la sfatul unui coleg. De atunci, alocă între 350 și 450 de lei pe lună pentru ateliere de pictură, olărit sau desen în cărbune. Toate aceste cursuri îl ajută să-și liniștească mintea și, spune el, să fie mult mai eficient la birou. „Fiecare companie ar trebui să organizeze, cel puțin de două ori pe lună, ateliere creative pentru proprii angajați, fără nicio implicare financiară din partea angajaților. Țările din Vest investesc mult în acest soi de recreere mentală pentru angajați“, mai spune Răzvan.
220 de lei pentru 4 ședințe, într-o lună
Oricum ar fi, din această nevoie au apărut mici afaceri, cu doi-trei angajați, într-o piață aflată abia la început. „Fenomenul crește văzând cu ochii. Oamenii încep să investească din ce în ce mai mult în ei, în hobby-urile lor, în ceea ce le dă energie pentru o nouă zi de muncă. În urmă cu trei ani am pornit cu o grupă de cinci persoane pe săptămână, iar acum am ajuns să avem aproximativ zece grupe, a câte zece persoane, pe săptămână. Comparativ cu anul trecut, numărul grupelor s-a triplat“, punctează Carmen Stancu, fondatoarea Art & Hobby Studio, care se ocupă cu organizarea de cursuri și ateliere. Aceasta spune că cei mai mulți dintre participanți vin din zona de IT și bănci.
„Avem clienți din corporații precum IBM, Oracle, ING Bank, Metro, Vodafone. Deși vârstele participanților diferă, media este undeva între 27 și 35 de ani“, adaugă Carmen Stancu. În iunie, studioul pe care îl reprezintă chiar organizează un curs de pictură în acuarelă pentru începători, la prețul de 220 lei, pentru patru ședințe, timp de o lună. Același preț este și pentru cursul de pictură în ulei, care va începe spre finele lunii, în aceleași condiții: patru ședințe, patru săptămâni. Și dacă în cazul unor participanți toate aceste activități au rămas la stadiul de hobby, există și „un public restrâns“ care a renunțat cu totul la munca pe care o făcea înainte și s-a reprofilat. Raluca C. povestește despre „relația cu artele“, începută în urmă cu trei ani, când încă era angajata unei bănci, și care a determinat-o să ia o decizie radicală: să investească toate economiile în propriul „atelier de art-terapie“, unde să predea de toate, de la pictură și olărit, până la decupaje și croitorie. (Sursa foto: Nora Cupcencu)