Numai persoanele care poseda un teren sau o casa inconjurata de curte au sanse sa deschida o terasa in Capitala. In conformitate cu decizia primarului general, Traian Basescu, cu Legea 50/1991 (care spune ca numai Primaria generala are dreptul de a elibera autorizatii de constructie) si cu Hotararea 160/2000 a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (care prevede dezafectarea tuturor constructiilor provizorii), Primaria Capitalei nu acorda autorizatii pentru nici un fel de constructie (deci nici terase) pe domeniul public. Intreprinzatorii din provincie pot rasufla usurati, deoarece in majoritatea oraselor mari nu exista astfel de restrictii privind constructiile pe domeniul public, iar in Cluj, Brasov si Pitesti, asemenea afaceri sunt chiar incurajate de catre primarie.
Angajatii Primariei sectorului 6, unde o parte din terase au fost ridicate vara trecuta, spun ca localurile care au scapat anul trecut de furia primarului isi vor gasi sfarsitul in acest sezon. Asadar, daca pe domeniul statului nu se poate, singura solutie este domeniul privat. Exceptie de la regula fac marile restaurante, care vor primi autorizatii daca vor sa scoata cateva masute in fata.
Acum sapte ani, familia Albu s-a gandit sa deschida o terasa in curtea casei in care locuia, situata in centrul Capitalei. „Am avut initial un chiosc, unde, printre altele, vindeam bere. Multi dintre clienti lucrau in zona, nu puteau sa-si ia berea la serviciu si stateau cu ea in fata portii. Asa ne-a venit ideea sa facem o terasa de vara, pe care o deschidem la sfarsitul lui martie si o tinem pana in octombrie, precum si un bar in fostul beci al casei, ca sa functionam si iarna”, povesteste Gabriel Albu. Din motive financiare, el si sotia conduc afacerea fara a avea nici un angajat. „Castigul nu este foarte mare, cam 20 de milioane pe luna, iar din cei sapte ani de functionare, cel mai profitabil a fost 1994, cand vindeam cate 10 navete de bere pe zi. Acum vindem cam jumatate si am trecut pe berea la halba, pentru ca este mai ieftina”, spune Gabriel Albu. Pentru renovarea beciului in care functioneaza barul au fost necesari 3.500 USD, iar pentru terasa o suma ceva mai mare, avand in vedere ca un aparat la mana a doua pentru prepararea de cafea expreso se ridica la 1.000-1.500 USD, un automat de cafea ajunge la 2.000 – 2.500 USD, iar o masa de plastic cu patru scaune costa un milion de lei. Vestea buna este ca umbrelutele, lazile frigorifice si frigiderele se primesc gratis de la firmele de bauturi alcoolice si racoritoare, reprezentand o modalitate de reclama pentru ele. In plus, a doua zi dupa efectuarea comenzii, agentii companiilor vin cu marfa la poarta, iar clientilor vechi li se acorda facilitati la plata si chiar credit. O alta varianta pentru intreprinzatorii din Bucuresti este sa inchirieze locatii ramase neutilizate si sa le renoveze.
Umbrelutele si frigiderele se dau gratis
Asa au procedat Petre Brediceanu si asociatul sau, care au inchiriat numai pentru vara restaurantul si terasa Brotacei, situate pe malul lacului Tei din Capitala. Proprietarul a achizitionat acum cativa ani restaurantul de la stat, dar dupa un an nu a mai avut fonduri sa-l intretina, asa ca vara trecuta l-a inchis. „Cunosteam pe cineva din firma respectiva si i-am propus sa ni-l inchirieze noua din mai pana in octombrie, in ideea de a reface doar terasa. Daca ne va merge bine, poate vom prelungi contractul si vom renova si interiorul”, afirma Petre Brediceanu. Suma investita de ei se ridica la 6.500 USD, din care majoritatea acopera chiria pentru sase luni, restul fiind investiti in terasa propriu-zisa. Au fost reamenajate toaletele, zugravit exteriorul restaurantului si au fost cumparate mese si scaune de plastic. Principala problema a fost insa apa potabila. Restaurantul este situat in parcul Tei, iar Administratia Domeniului Public are o datorie de aproape 100 milioane lei catre compania Apa Nova. „ADP-ul a refuzat sa plateasca si a sapat un put de apa, care insa nu este potabila. Apa Nova a stopat alimentarea cu apa pentru intreg parcul, inclusiv pentru noi, si nu a vrut decat dupa multe insistente sa ne permita reconectarea. In caz contrar, aveam doua solutii: sa ne sapam putul propriu, ceea ce ne-ar fi dat peste cap afacerea, sau sa apelam la serviciile unei firme autorizate care sa ne conecteze la reteaua de apa, operatiune care costa un milion de lei pe metru liniar. Si asa am intarziat doua saptamani cu deschiderea”, relateaza Petre Brediceanu.
Una peste alta, o terasa este o afacere profitabila doar daca este sustinuta pe timpul iernii de o activitate auxiliara.    

Autorizatii necesare

1. Pentru obtinerea autorizatiei de functionare pentru alimentatie publica de la Primaria de sector sunt necesare urmatoarele acte:
· actele firmei
· contract de spatiu
· contract de salubrizare
· autorizatie sanitara
· avizul agentiilor de protectie a mediului
· avizul sanitar al directiei judetene de sanatate publica
· autorizatia pentru comercializarea alcoolului, bauturilor alcoolice, produselor din cafea si tutun (aproximativ 10 milioane lei pentru fiecare sortiment)
· certificat de clasificare (declaratie pe propria raspundere prin care incadreaza unitatea deschisa in categoria „bar, restaurant, bistro etc.”
2. Tot de la primaria de sector se obtine autorizatia sezoniera pentru functionarea terasei (costa 357.000 lei in Bucuresti), in baza urmatoarelor acte:
· copie dupa autorizatia de functionare
· cerere tip completata (in care se solicita un anumit numar de locuri) si schita terasei
· contract de spatiu (se plateste suma de 3.200 lei/mp pe timpul verii si 1.800 lei/mp iarna)
· acordul asociatiei de locatari (daca terasa este la parterul unui bloc)
3. Autorizatia de constructie, care se obtine, deocamdata, pentru
Bucuresti de la Primaria Capitalei va putea fi luata in curand tot de la primariile de sector.