Se prelungește cu şase luni termenul de aplicare a e-TVA

Vineri, Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență pentru modificarea unor legi în domeniul e-Transportului, e-TVA și e-Facturii, și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare.

Potrivit declarațiilor ministrului Finanțelor, Marcel Boloș, termenul de aplicare a e-TVA va fi prelungit cu șase luni.

El a explicat că e-TVA nu constituie un cost pentru întreprinderile mici și mijlocii sau pentru companiile din România, fiind un impozit neutru care nu afectează costurile de funcționare ale acestora. La ședința de vineri a Guvernului s-au adoptat modificări la mecanismul e-TVA, prevăzându-se extinderea perioadei în care notele de diferențe privind TVA și notele justificative nu vor fi percepute contribuabililor până la 1 ianuarie 2025.

„Vreau să mai fac câteva precizări care ţin de contextul general al mecanismului e-TVA. Este cel mai important impozit pe care România îl are şi îl colectează la bugetul de stat. În acest an sunt prevăzute peste 120 miliarde lei, sume care ar urma să fie încasate în bugetul de stat.

Este principalul nostru impozit din care se finanţează toate celelalte categorii de servicii publice, de la şcoli, spitale, unităţi sanitare şi drepturile de asistenţă socială, inclusiv pensiile. Este, cum spuneam, impozitul de care trebuie să avem grijă. El nu constituie un cost pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pentru companiile din România.

Este un impozit neutru. Nu afectează costurile de funcţionare ale firmelor. (…) Astăzi s-au adoptat modificările la mecanismul e-TVA care prevede şase luni, până la 1 ianuarie 2025, extinderea perioadei în care notele de diferenţe privind TVA, dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor.

În acest fel Ministerul Finanţelor are posibilitatea să analizeze acest mecanism şi de unde rezultă diferenţa între ce e depus la Fisc şi notele depuse de contribuabili.

Am aprobat constituirea Comitetului e-TVA împreună cu reprezentanţii din mediul de afaceri, din ANAF, să evaluăm dacă putem să avem alte propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestui mecanism”, a explicat Marcel Boloş, la finalul şedinţei de vineri a Guvernului.

tva
SURSA FOTO: Dreamstime

Implementarea mecanismului e-TVA, importantă

Ministrul Finanțelor a subliniat că implementarea mecanismului e-TVA este foarte importantă. România are obligația conform PNRR de a reduce deficitul de TVA cu 5% până în 2025.

„De ce avem nevoie de e-TVA? Pentru că avem o obligaţie de reducere a gap-ului de TVA cu câte cinci puncte procentuale, conform PNRR, începând cu anul 2025. Trebuie să ne aliniem la obiectivele şi standardele OECD care prevăd ca autorităţile fiscale, în relaţia cu contribuabilii, să lucreze cu declaraţiile de impozite şi taxe precompletate. Acesta este viitorul administraţiilor fiscale, respectiv cea în care informaţiile privind impozitele şi taxele se regăsesc în aceste declaraţii de deconturi precompletate, la care şi noi am lucrat în cadrul mecanismului e-TVA”, a mai subliniat Boloş.

El a adăugat că ordonanța de urgență include și extinderea termenului de la 5 zile la 20 zile pentru furnizarea informațiilor în decontul completat.

Boloș a menționat că s-a abrogat nota justificativă de TVA înlocuind-o cu notificarea de conformitate.

De asemenea, a subliniat că notificarea de conformitate nu va fi utilizată în cazul în care există erori materiale sau inadvertențe în bazele de date, similar cu modul în care s-a procedat și în cazul e-FACTURA.

Un alt punct important discutat a fost revizuirea contravențiilor, cu reducerea acestora și introducerea unor prevederi legale pentru măsuri preventive. El a explicat că acest mecanism nou permite autorităților să ia măsuri în cazurile identificate care vizează evaziunea fiscală.

„S-a abrogat nota justificativă de TVA şi s-a înlocuit cu notificarea de conformitate şi a fost adăugat că nu va fi folosită notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, inadvertenţe în bazele de date. Este aşa cum am făcut şi la e-FACTURA. Un ultim punct important a fost cel referitor la revizuirea contravenţilor. Ele au fost reduse şi s-au introdus prevederile legale pentru măsurile de prevenţie, astfel încât, fiind un mecanism nou, să putem să luăm aceste măsuri atunci când identificăm că sunt situaţii ce privesc evaziunea fiscală”, a mai declarat Boloş.

Marcel Boloș
SURSA FOTO: Facebook, Marcel Boloș

Se pregătește RO e-Proprietatea

Politicianul liberal a subliniat că aceasta reprezintă un serie de măsuri pentru digitalizarea României.

El a menționat că alături de e-Factura și e-TVA, sunt în pregătire și RO e-Proprietatea. Acesta a declarat că va avea o discuție cu mediul de afaceri și că în pregătire este Declarația unică inteligentă pentru PFA. De asemenea, a adăugat că sunt în pregătire și modulele antifraudă pentru organizarea inspecției fiscale și pentru combaterea fraudei.

„Alături de e-Factura, e-TVA, sunt în pregătire şi RO e-Proprietatea. Va avea o discuţie cu mediul de afaceri. În pregătire este Declaraţia unică inteligentă pentru PFA. Sunt în pregătire şi modulele antifraudă de organizare a inspecţiei fiscale şi antifraudă”, a mai spus el.

Ministrul Finanțelor a anunțat că Modulele Antifraudă vor începe testarea pilot începând cu 1 august.