Aaron Drovandi, de la James Cook University, Queensland, a făcut cercetări în ceea ce privește controlul tutunului și a realizat un studiu efectuat pe 2.000 de fumători și nefumători despre cât de eficiente sunt abordările actuale pentru a încuraja oamenii să renunțe la fumat.
El a descoperit că, deși un număr semnificativ de australieni din ultimele decenii nu mai fumează, strategiile actuale, inclusiv avertismentele de pe pachetele de țigări au fost mai puțin eficiente pentru fumători.
Cei mai mulți fumători au devenit desensibilizați la avertismentele introduse în 2010 ca parte a legislației australiene. Deși au încurajat unele persoane să nu înceapă să fumeze, majoritatea fumătorilor existenți le-au apreciat ca fiind un factor de descurajare scăzut.
„Se datorează pur și simplu expunerii repetitive”, a spus Drovandi pentru Guardian Australia. „Dacă te uiți la o imagine dezgustătoare, aceasta va avea un efect, dar după ce o vezi de multe ori nu va avea același efect.”
„Avertismentele de pe pachetele de țigări au rămas în mare parte neschimbate, ca de exemplu avertismentul despre gangrenă. Cu siguranță, sunt captivante, dar atunci când sunteți expus la acea imagine captivantă din nou și din nou, își pierde impactul. ”
În schimb, avertismente despre cât costă țigările, efectul asupra membrilor familiei sau un contor de „minute de viață pierdute” asupra țigărilor individuale – care ar arăta câte minute dispar pe măsură ce țigara este arsă – au avut cel mai mare efect.
„Avertismentele noi privind țigările individuale au fost aproximativ de două ori mai eficiente decât cele de pe ambalaj și am văzut că acestea au efect la o gamă largă de participanți din diferite grupuri de vârstă și etnii”, a spus Drovandi.
Legile în ceea ce privește avertismentele de pe pachetele de țigări din Australia au fost contestate fără succes de companiile de tutun și de atunci au fost imitate în alte țări, inclusiv în Marea Britanie.
În plus, au primit laude că au ajutat la scăderea ratei fumătorilor. Raportul sondajului privind strategia națională pentru droguri din 2016 a constatat că rata fumatului în rândul adulților din Australia a fost de 12,8%, aproape jumătate din ceea ce era în 1995.
În septembrie, guvernul federal a majorat acciza cu tutunul cu 12,5%. Va crește din nou în 2020. Grupările anti-tutun au utilizat costurile crescânde ca instrument de campanie pentru a convinge fumătorii să renunțe.
„Aceste avertismente au fost considerate deosebit de eficiente pentru creșterea sensibilității participanților la o gamă mai largă de consecințe ale fumatului și evidențierea beneficiilor de a nu fuma”, a spus Drovandi.
„Costurile financiare ale fumatului au fost un mesaj considerat nou, angajator și aplicabil pe o scară largă a populației, în special pentru fumătorii actuali.”