Tesla, sub presiune în China, pe fondul unei creșteri accelerate a vânzărilor
Tesla se confruntă cu dificultăți tot mai mari în China, pe fondul unui climat comercial tensionat, chiar dacă vânzările globale de automobile electrice au crescut cu 29% în luna martie. Cererea solidă din China și Europa a dus la comercializarea a 1,7 milioane de vehicule electrice pe baterie și hibride plug-in, potrivit datelor firmei de cercetare Rho Motion. În timp ce industria auto accelerează tranziția către mobilitatea fără emisii.
China și Europa conduc tranziția electrică
China și-a consolidat poziția de lider mondial în domeniul mobilității electrice, cu aproape un milion de vehicule electrice vândute în martie și o creștere anuală de 36%. Sprijinul guvernamental continuu, rețelele extinse de încărcare și adoptarea rapidă a noilor tehnologii au fost factori-cheie în această evoluție.
Europa a urmat cu un avans de 24%, înregistrând aproximativ 400.000 de unități vândute. Creșterea a fost susținută de normele stricte de emisii impuse la nivelul Uniunii Europene și de politicile naționale din Germania, Italia și Marea Britanie, care au încurajat achiziția vehiculelor nepoluante. Potrivit analistului Charles Lester, de la Rho Motion, automobilele electrice pe baterie au fost principalul motor al acestei creșteri în regiune.
Piața din America de Nord încetinește, pe fondul incertitudinilor politice
În timp ce piețele asiatice și europene înregistrează ritmuri accelerate, America de Nord rămâne în urmă. Vânzările de automobile electrice în SUA și Canada au crescut cu doar 12% în martie, ajungând la 200.000 de unități. Printre cauzele principale se numără politicile administrației Trump, care au introdus incertitudini în ceea ce privește standardele de emisii și tarifele comerciale.

Tarifele impuse la importurile de autoturisme au determinat unele companii care produc în Mexic să își reajusteze prețurile sau chiar să își mute producția, a explicat Charles Lester. Aproximativ 39% din vehiculele electrice vândute în SUA sunt importate, iar circa un sfert dintre cele produse local depind de baterii din afara țării – o vulnerabilitate majoră în contextul actual.
Tarifele încrucișate afectează Tesla și lanțurile globale de aprovizionare
Conflictul tarifar dintre SUA și China are implicații directe pentru producătorii americani. Potrivit experților, tarifele de retorsiune impuse de Beijing ar putea duce la o dublare a prețurilor pentru modelele Tesla Model S și Model X fabricate în SUA și vândute în China – una dintre cele mai dinamice piețe pentru producătorul american.
Mai mult, analiștii avertizează că noile bariere comerciale riscă să perturbe grav lanțurile globale de aprovizionare, cu efecte în lanț asupra costurilor de producție și prețurilor finale ale vehiculelor electrice. În acest context, Uniunea Europeană a anunțat recent că va analiza o eventuală relaxare a tarifelor pentru automobilele electrice construite în China, luând în calcul introducerea unui preț minim de comercializare în locul unor tarife rigide.
Tranziția continuă, dar cu obstacole
Deși creșterea de 29% înregistrată în martie confirmă dinamica pozitivă a pieței auto electrice, experții subliniază că ritmul de expansiune ar putea fi încetinit de contextul geopolitic instabil. În timp ce Asia și Europa își accelerează tranziția, tensiunile comerciale și politicile protecționiste ar putea transforma America de Nord într-un punct nevralgic pentru industria auto electrică globală.
Pentru constructori, flexibilitatea operațională, diversificarea surselor de aprovizionare și adaptarea rapidă la schimbările legislative devin imperative strategice. Într-o piață aflată în plină transformare, capacitatea de a naviga printre turbulențele economice și politice va face diferența între lideri și urmași.