Administraţia Naţională pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi din SUA (NHTSA) a deschis o investigaţie cu privire la 2,4 milioane de vehicule Tesla echipate cu software-ul Full Self-Driving (FSD), în urma a patru coliziuni, inclusiv un accident fatal.
Investigație la Tesla
Administraţia Naţională pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi din SUA (NHTSA) a anunţat vineri deschiderea unei investigaţii referitoare la 2,4 milioane de vehicule Tesla care sunt echipate cu software-ul Full Self-Driving (FSD). Această decizie a fost luată în urma raportării a patru coliziuni, dintre care una a fost fatală, înregistrată în 2023.
Conform agenţiei, aceasta reprezintă prima etapă necesară înainte ca NHTSA să poată solicita retragerea acestor vehicule, în cazul în care se va constata că acestea prezintă un risc semnificativ pentru siguranţa publică.
Investigaţia recentă a sistemului avansat de asistenţă la condus intervine într-un moment în care CEO-ul Tesla, Elon Musk, se concentrează tot mai mult pe dezvoltarea tehnologiei de conducere autonomă şi a robotaxiurilor.
Această direcţie strategică vine în contextul unei concurenţe crescânde pe piaţa automobilelor electrice, precum şi a unei cereri mai scăzute în cadrul afacerii auto a companiei.
Patru accidente s-au produs atunci când FSD era activat
NHTSA a decis să deschidă această anchetă după ce a primit informaţii despre patru accidente în care FSD era activat, în condiţii de vizibilitate redusă, precum lumina puternică a soarelui, ceaţa sau particule de praf în aer.
Un incident tragic s-a produs în Rimrock, Arizona, în noiembrie 2023, când un pieton a fost ucis după ce a fost lovit de un vehicul Tesla Model Y din 2021. De asemenea, un alt accident investigat a dus la rănirea unei persoane.
Această investigaţie acoperă un număr considerabil de modele Tesla, inclusiv Model S şi X din anii 2016-2024, Model 3 din 2017-2024, Model Y din 2020-2024 şi Cybertruck din 2023-2024. Deşi Tesla nu a oferit comentarii oficiale cu privire la această situaţie, compania menţionează pe site-ul său că software-ul FSD necesită supravegherea activă a şoferului, subliniind că nu transformă vehiculele în unele complet autonome.
NHTSA se concentrează asupra capacităţii sistemului FSD
NHTSA se concentrează asupra capacităţii sistemului FSD de a detecta şi reacţiona corect în condiţii de vizibilitate redusă, investigând dacă Tesla a efectuat modificări sau actualizări care ar putea influenţa siguranţa acestuia în astfel de situaţii.
De asemenea, Tesla a fost supusă unei rechemări în decembrie 2023, pentru a implementa noi măsuri de siguranţă în sistemul său Autopilot, iar NHTSA analizează dacă acele măsuri au fost suficiente. Compania a fost, de asemenea, citată de Departamentul de Justiţie al SUA, în legătură cu problemele legate de FSD şi Autopilot.
În trecut, au fost înregistrate cel puţin două accidente mortale care implicau tehnologia FSD, inclusiv un incident din aprilie, când o Tesla Model S a lovit mortal un motociclist în zona Seattle, în timpul utilizării modului FSD.
Specialiştii din industrie au ridicat semne de întrebare cu privire la abordarea Tesla, care se bazează în principal pe camere, sugerând că aceasta ar putea genera dificultăţi în condiţii de vizibilitate redusă, în lipsa unor senzori adiţionali. Comparativ, multe companii concurente utilizează senzori mai costisitori, precum lidar şi radar, pentru a analiza mediile de condus, oferind o precizie mai mare în condiţii dificile.