E complet electric, poate parcurge 340 de kilometri cu o singură încărcare și costă 35.000 de dolari. Asta în Statele Unite, pentru că în alte zone ale globului prețul va fi anunțat după debutul livrărilor.

Cu o astfel de rețetă, unică în prezent printre comercianții de vehicule electrice, Model 3 produs de Tesla Motors a reușit să dea peste cap toate prognozele analiștilor și să bată orice record de semnare a unor contracte de vânzare – cumpărare din domeniu. Până aici totul sună bine. Chiar foarte bine. 

Mai știm despre deja vestitul Model 3 că poate găzdui cinci persoane, accelerează de la 0 la 100 km în mai puțin de 6 secunde, are în dotare echipamentele necesare funcției Autopilot și poate fi încărcat cu rapidul „Supercharger“ Tesla. În plus, designul este suficient de atractiv și modern pentru a atrage clienți. Și… cam atât. Așa cum era de așteptat, Elon Musk, acest Steve Jobs al industriei auto, a reușit să capteze atenția întegului mapamond către o mașină care, în cel mai bun caz, va ajunge pe piață la finalul lui 2017. Adică peste mai bine de un an și jumătate! Unde mai pui că, fascinați de mirajul primei mașini electrice cu un preț rezonabil care poate parcurge peste 300 km zeci de potențiali clienți au așteptat ore bune în fața showroom-urilor pentru a fi printre primii care văd și comandă vehiculul. Întocmai ca în cazul produselor Apple.

Multe întrebări, puține răspunsuri

Prezentarea Tesla Model 3 a lăsat mulți interesați cu buzele umflate. Nu pentru că și-ar fi dorit o astfel de mașină și nu o pot avea. Sunt deja circa 300.000 de precontracte semnate pentru care au fost încasate 300 de milioane de dolari dacă ne luăm după declarațiile oficialilor Tesla și după logica cifrelor care arată că, la un avans obligatoriu de 1.000 de dolari, cele 300.000 de comenzi înseamnă exact suma menționată. Cei care se simt „trădați“ sunt scepticii și persoanele care preferă să își cheltuiască banii pe lucruri certe, nu pe promisiuni. Cum sud-africanul Elon Musk nu a fost dispus să ofere interviuri și nici să lămurească pe deplin potențialii clienți putem doar intui că prețul anunțat este cel minim și că, în viitor vor exista și variante mai scumpe ale Model 3. De asemenea, nu avem nici cea mai vagă idee ce se va întâmpla când pachetul de baterii își va epuiza ciclul de viață și nici la ce preț vor fi disponibile bateriile de schimb. În plus, faptul că mașina de 35.000 de dolari este echipată cu componentele sistemului Autopilot nu garantează și că acesta va fi funcțional încă de la varianta de bază sau vor fi solicitați bani suplimentari pentru utilizarea acestuia. Cu siguranță, lista de întrebări ar putea continua pe zeci de pagini.

Un alt detaliu important care lovește exact în informația care a stârnit cea mai mare vâlvă, prețul, este chiar modul în care compania a ales să convertească dolarii în euro. Mai exact, dacă la un dealer Tesla Motors din New Jersey puteți achiziționa un Model S cu 71.000 de dolari, la un altul din Spania de exemplu îl puteți avea pentru o sumă similară, dar în euro. Prin urmare, cei care au calculat că, la actualul curs USD/EUR vor putea cumpăra din Europa un Model 3 cu un preț de doar 30.000 de euro ar face bine să ia în calcul atât modul aparte al Tesla de a face conversia valutară cât și eventualele taxe sau, de ce nu, bonificații oferite de guverne.

Concurenți puternici

Într-o industrie care se îndreaptă tot mai clar către propulsia 100% electrică, noul produs Tesla vine cu un preț de catalog foarte competitiv și cu un puternic capital de imagine. Acesta din urmă generat de puținele produse lansate – ceea ce înseamnă șanse mai mici de a dezamăgi clienții – și de marketingul de tip Silicon Valley. Cu toate acestea, Model 3 va avea de înfruntat competitori puternici, unii dintre aceștia bine ancorați în piață. În Europa, principalii rivali sunt cei ai alianței franco-nipone Renault Nissan. 

Conform JATO Dynamics, Modelul ZOE, produs de Renault a fost achiziționat anul trecut de 16.722 de clienți în timp ce Nissan Leaf a fost preferat de 16.514 europeni. Pe locul trei în preferințele europenilor se află chiar un vehicul Tesla, Model S, care a fost vândut pe bătrânul continent în 13.510 exemplare. Puternic din urmă vine și noul i3 al germanilor de la BMW, iar Volkswagen mizează puternic pe e-Up! Și e-Golf. Toate modelele menționate au prețuri rezonabile pentru acest segment. Cel mai ieftin este ZOE, model cu un preț de 20.200 euro în acesta nefiind însă inclus costul închirierii bateriilor. Volkswagen e-Up! Costă și el doar 22.030 euro, în timp ce e-Golf costă în Europa circa 31.000 de euro. Și Nissan Leaf are un preț extrem de competitiv, 23.670 de euro, însă nu este disponibil în România, iar KIA Soul EV este vândut cu 36.000 de euro. Toate aceste modele, și multe altele care fie sunt deja în vânzare, fie sunt gata de a fi lansate au însă un mare dezavantaj în fața Tesla: autonomia mult mai redusă. În schimb, vorbim despre modele ale unor producători care și-au dovedit seriozitatea și care explică foarte exact clienților ceea ce cumpără, inclusiv modul de schimbare a bateriilor atunci când ciclul de viață se va epuiza.

Temerarul din Silicon Valley

Detalii despre Tesla Motors știu destul de puțini dintre cei care abia acum înțeleg că viitorul automobilului este legat indiscutabil de electrificare. Fondată în 2003 – au trecut doar 13 ani de atunci! – compania Tesla Motors este rezultatul îndrăznelii unor ingineri din Silicon Valley care au dorit să demonstreze că propulsia electrică este mai avantajoasă decât cea convențională. Primul produs, lansat în 2008, a fost Tesla Roadster, model sport propulsat de un motor electric inspirat din cercetările inginerului de origine sârbă, Nikola Tesla. Vehiculul a fost produs doar până în 2012 și comercializat la un preț de 109.000 de dolari. Ceva mai mult de 2.400 de unități au ajuns la clienți. A urmat Model S, vehicul care se află încă în oferta producătorului american și care este vândut cu un preț de bază de 71.000 USD. Anul trecut a apărut în scenă Model X, primul SUV electric Tesla, însă până în prezent doar ceva mai mult de 2.500 de unități au fost livrate clienților din cauza unor probleme de aprovizionare a uzinei din Fremont, California. Odată cu dezvoltarea Model 3, oficialii Tesla au anunțat că, pentru a susține vânzările mari așteptate, pe lângă actuala fabrică a cărei capacitate este de doar 20.000 de unități pe an, vor construi una nouă cu o capacitate de circa 500.000 de unități. În ciuda vânzărilor peste așteptări ale Model S – care a depășit la nivel mondial Nissan Leaf – Tesla Motors a raportat anul trecut o pierdere netă de 889 milioane de dolari, generată în special de dezvoltarea Model 3 și construcția noii fabrici. În viitorul nu foarte îndepărtat, Elon Musk anunță lansarea unui crossover de mici dimensiuni care va avea la bază aceeași platformă cu Model 3.

 

„Prețul chiar va fi de 35.000 de dolari. Și vreau să subliniez că, la acești bani, fără nicio opțiune, vom livra o mașină uimitoare.”

Elon Musk, CEO Tesla Motors

 

 

 

 


 

„Faptul că atât de mulți oameni sunt dispuși să plătească avansul pentru această mașină care devine disponibilă la finalul lui 2017 este un semn bun. În sfârșit crește concurența în zona vehiculelor electrice.”

Carlos Ghosn, CEO Renault – Nissan