Legislația anti-drog naște controverse
România a înăsprit în mod repetat legislația anti-drog în ultima perioadă, recent fiind introdusă o nouă prevedere menită să sporească siguranța rutieră. Pe 28 iunie, Guvernul României a aprobat o Ordonanță de Urgență care vizează prevenirea consumului de droguri și alcool la volan.
Noile măsuri au generat însă și o serie de controverse în societatea românească.
Nu ai dreptul să refuzi
Conform noilor prevederi, șoferii prinși la volan sub influența alcoolului sau drogurilor și care refuză testarea cu etilotestul sau drugtestul vor rămâne fără permis până la primirea rezultatelor analizelor mostrelor biologice. Legislația arată că dacă aceștia refuză și efectuarea analizelor de laborator, pe numele lor va fi deschis un dosar penal și riscă închisoarea.
Această măsură vine în contextul obiectivului asumat de Uniunea Europeană de a reduce la zero decesele cauzate de accidente rutiere până în 2050, conform Strategiei naționale privind siguranța rutieră pentru perioada 2022-2030.
Controverse legate de OUG
Ordonanța a fost primită cu proteste din partea unei părți a societății civile. Organizația Declic a strâns peste 125.000 de semnături pentru a anula prevederile OUG 84/2024, susținând că testările rapide efectuate de Poliția Română dau numeroase erori.
Ei argumentează că anul trecut, peste 1.000 de șoferi au fost declarați fals pozitiv pentru consum de substanțe interzise, ceea ce a dus la suspendarea permiselor și la numeroase probleme pentru cei afectați.
De altfel, Declic organizează un protest pe 11 iulie pentru a cere anularea ordonanței, invocând faptul că șoferii nevinovați sunt lăsați fără permis până la primirea rezultatelor analizelor oficiale, care pot dura până la un an.
Ce spun experții și poliția?
Cătălin Țone, expert în droguri, consideră că noile prevederi ale Ordonanței de Urgență nr. 84/2024 sunt necesare și binevenite pentru creșterea siguranței rutiere. El subliniază că este logic ca polițistul rutier să testeze antidrog șoferul în mașina căruia au fost găsite droguri și să împiedice șoferul să mai conducă până la apariția rezultatelor testării toxicologice.
Totuși, Țone recunoaște că România are o infrastructură deficitară pentru testarea toxicologică, cu doar cinci laboratoare disponibile, ceea ce duce la întârzieri semnificative în primirea rezultatelor, transmite Adevărul.
Poliția Română a emis un comunicat în care explică că aparatele drugtest de ultimă generație nu dau erori, ci detectează substanțe care pot apărea și în urma consumului de medicamente contraindicate condusului. Reprezentanții Poliției au subliniat că refuzul testării va duce la măsuri administrative, inclusiv retragerea permisului de conducere până la primirea rezultatelor probelor biologice.