În timp ce alte categorii de produse lactate lichide continuă să crească cu un ritm mediu anual estimat la 6,9% în perioada 2011-2015, consumul de lapte simplu va continua să scadă cu o medie anuală de 4,9%, anticipează Tetra Pak, lider în industria procesării şi ambalării alimentelor.
Această scădere a consumului de lapte este determinată în mare parte de scăderea celui neambalat (neprocesat). Deşi laptele ambalat continuă să crească cu o medie anuală de 2,8% în perioada 2011-2015 (laptele UHT având o creşere medie anuală de 3,9%), această creştere nu compensează scăderea masivă a cantităţilor de lapte neprocesat.
Fenomenul de declin în consum este cauzat şi de pierderea obişnuinţei de a bea zilnic lapte, se arată în Indexul Lactatelor, un raport al Tetra Pak ce semnalează tendinţele actuale din industria laptelui, pe baza cărora procesatorii de lapte sau retailerii îşi pot forma o opinie asupra oportunităţilor de creştere.
Un studiu Euromonitor efectuat în 2010 arată că România se situează printre ultimele 3 ţări din Europa în privinţa consumului de lapte pe locuitor, urmată doar de Slovacia şi Bulgaria. Astfel, în 2010 consumul anual pe cap de locuitor în România era de 36 de litri (echivalentul a aprox. 100 de ml/zi), comparativ cu o medie europeană de 64-65 litri în ţări precum Elveţia, Olanda, Belgia, Slovenia sau Serbia.
În opinia nutriţioniştilor, consumul zilnic recomandat de lapte este de 250 de ml pe zi, adică mai mult decat dublul consumului zilnic actual în România.
Generalizând, a cincea ediţie a Raportului Tetra Pak – Indexul Lactatelor – identifică 2,7 miliarde de consumatori cu venituri scăzute din ţările în curs de dezvoltare, reprezentând următoarea oportunitate de creştere semnificativă pentru industria lactatelor. Studiul Tetra Pak s-a concentrat pe analiza a şase ţări care totalizează mai mult de 76% din consumul de produse lactate lichide în țările în curs de dezvoltare: India, China, Indonezia, Brazilia, Pakistan şi Kenya.
Consumul acestei categorii de populație cu venituri mici, este estimat a avea o creștere de la circa 70 de miliarde de litri în 2011 la aproape 80 de miliarde de litri în 2014, conform Indexului Lactatelor, raport care prezintă date, statistici şi tendinţe din industria de profil la nivel mondial.
"Consumatorii cu venituri modeste reprezintă una dintre cele mai mari oportunităţi de creştere pentru industria produselor lactate. Cheia succesului de mâine este să răspundem astăzi așteptărilor și nevoilor acestor consumatori", declară Dennis Jönsson, Preşedintele şi CEO Tetra Pak. "Acești consumatori reprezintă aproape 40% din populaţia lumii şi consumă 38% din produsele lactate comercializate în ţările în curs de dezvoltare."
Conform raportului “Indexul lactatelor”, intrarea pe o astfel de piaţă nu este lipsită de provocări. Tetra Pak a identificat trei provocări principale pentru procesatorii de lapte care doresc să ajungă la consumatorii din această piaţă în creştere. Ei trebuie să ofere produse accesibile, disponibile şi atractive pentru consumatorii cu venituri limitate. Inovaţia şi eficienţa vor fi elementele care vor face diferenţa pentru ca industria să dezvolte produse alimentare, soluţii de ambalare şi de prelucrare care să satisfacă nevoile acestor consumatori cu venituri mici, se arată în raport.
De asemenea, Tetra Pak a anunţat că estimează o creştere accelerată a cererii de produse lactate lichide (PLL) în perioada 2011-2014, datorită tendințelor de consum din țări din Asia, Africa şi America Latină. Consumul mondial de PLL este estimat să crească anual cu 2,9% în 2011-2014, accelerând ritmul de creştere de la 2,5% din anii 2008-2011, datorită cererii dinamice de pe pieţele emergente, conform studiului Tetra Pak.