Dacă eşti patron şi vrei să externalizezi activitatea de contabilitate şi audit, acum poţi apela atât la serviciile unei firme mai mici, cåt şi la marile companii de profil, care se orientează într-o măsură tot mai mare spre clienţi din rândul IMM-urilor.
Spre deosebire de alte profesii liberale, cum ar fi avocatura sau notariatul, în care accesul în breaslă nu este foarte facil, în domeniul contabilităţii şi al analizei financiare autorizaţiile se obţin mult mai uşor. Ca urmare, pe piaţa din Romånia există un număr mare de experţi contabili şi de cabinete de contabilitate autorizate de CECCAR, iar concurenţa pe piaţa acestor servicii este mare. Acest lucru prezintă unele avantaje, pentru că firmele care apelează la astfel de servicii au de unde alege, dar uşurinţa cu care se intră în breaslă poate avea şi dezavantaje, atunci cånd încerci să găseşti parteneri competenţi. „Există foarte mulţi neprofesionişti în domeniu, firme neautorizate, contabili răsăriţi peste noapte, după ce au absolvit cåteva ore de pregătire“, spune Horaţiu Hagiu, director economic al firmei Class Fin Expert, care oferă servicii de contabilitate, expertiză, administrare personal şi consultanţă fiscală unui portofoliu de peste 100 de clienţi.
Vestea bună este însă că marile firme care oferă astfel de servicii acordă o atenţie tot mai mare atragerii de clienţi din råndul companiilor de mai mici dimensiuni, astfel încåt poţi beneficia de serviciile unora dintre cei mai buni profesionişti din lume. „Segmentul de IMM reprezintă pentru noi o prioritate. IMM-urile au înregistrat în ultimii ani cea mai mare creştere din economia romånească şi este unul din sectoarele cele mai inovative şi dinamice. Acest sector conţine clienţii ideali pentru serviciile de consultanţă şi audit“, spune Mihai Anita, director, departament Audit Financiar, PricewaterhouseCoopers Romånia. Compania, care oferă în ţara noastră servicii de de audit financiar, consultanţă fiscală şi juridică, precum şi consultanţă în afaceri, are o bază extinsă de clienţi ce include atåt filiale locale ale unor multinaţionale, cåt şi societăţi cu capital romånesc din diferite industrii. „Mai mult de 55% dintre clienţii noştri sunt companii locale cu capital romånesc“, spune Mihai Anita. „Clienţii noştri sunt atåt din råndul companiilor de tip start up – firmele aflate la început de drum – cåt şi companii mari care pot avea chiar şi 100 de filiale în teritoriu“, adaugă acesta.
Segmentul companiilor mici şi mijlocii reprezintă o sursă importantă de venit şi pentru compania Deloitte, atåt în Romånia, cåt şi la nivelul Deloitte Balcani. „Avånd dimensiuni mai mici, aceste companii sunt foarte dinamice şi evoluează rapid, motiv pentru care au nevoie de consultanţă de specialitate şi sprijin profesionist. De asemenea, externalizarea anumitor servicii, precum cele de contabilitate sau fiscale, reprezintă o soluţie pentru firmele care vor să îşi menţină atenţia asupra activităţii de bază, asiguråndu-şi în acelaşi timp servicii de calitate pentru restul operaţiunilor“, explică George Mucibabici, preşedinte, Deloitte Romånia.
În ceea ce priveşte tarifele practicate în relaţia cu întreprinderile mici şi mijlocii, companiile din Big Four nu sunt foarte transparente şi refuză să prezinte cifre exacte, susţinånd că orice serviciu oferit de către profesionişti trebuie să reflecte un echilibru între calitate şi preţ. „Poate costurile par mari la prima vedere, dar oamenii de afaceri din Romånia încep să înţeleagă plusvaloarea care stă în spatele acestor costuri“, spune George Mucibabici.
Pentru cei care preferă serviciile unei firme mai mici de contabilitate şi consultanţă, tarifarea se poate stabili în funcţie de cifra de afaceri, dar cel mai des se practică tarifarea în funcţie de volumul de documente ce trebuie prelucrate.
„Se practică şi tarife în funcţie de obiectul de activitate, care are implicaţii în modul de organizare al contabilităţii. La firmele cu activitate de producţie, tarifele cresc, întrucåt şi modul de întocmire al evidenţei contabile este mai complex. Tariful minim lunar pentru o microînteprindere prestatoare de servicii, cu un angajat, este de 100 euro plus TVA“, conchide Horaţiu Hagiu.
«În loc să ai un departament întreg de contabilitate şi salarizare, păstrezi unul – doi oameni care lucrează stråns cu specialiştii Deloitte, iar banii economisiţi îi investeşti în proiecte de dezvoltare.»
George Mucibabici, preşedinte, Deloitte Romånia
55% dintre clienţii PricewaterhouseCoopers Romånia sunt companii locale cu capital romånesc. PwC are şi clienţi din råndul companiilor de tip start-up