Companiile de audit cunoscute ca Big Four şi-au deschis cel puţin un birou în afara Capitalei. Oferta lor: experienţă internaţională la tarife adaptate pieţei din provincie. Epicentrul este Clujul, unde toate cele patru firme, Deloitte, Pricewaterhouse Coopers (PwC), Ernst& Young şi KPMG, şi-au deschis deja reprezentanţe. Cea mai curajoasă dintre ele a fost PwC. Prima intrată în România, în 1991, aceasta a făcut şi primul pas spre provincie, şi, trei ani mai târzi
Companiile de audit cunoscute ca Big Four şi-au deschis cel puţin un birou în afara Capitalei. Oferta lor: experienţă internaţională la tarife adaptate pieţei din provincie.
Epicentrul este Clujul, unde toate cele patru firme, Deloitte, Pricewaterhouse Coopers (PwC), Ernst& Young şi KPMG, şi-au deschis deja reprezentanţe. Cea mai curajoasă dintre ele a fost PwC. Prima intrată în România, în 1991, aceasta a făcut şi primul pas spre provincie, şi, trei ani mai târziu, îşi deschidea un birou la Arad. La acea vreme, mişcarea nu a fost inspirată, ţinând cont că, în scurt timp, reprezentanţa se închidea, birourile responsabile pentru zona Ardealului fiind mutate la Timişoara şi Cluj, deschise ambele în 1996. La finalul anului trecut, compania şi-a mai deschis o reprezentanţă la Constanţa. „Această zonă are un potenţial deosebit pentru a deveni principala poartă de intrare în Uniunea Europeană a mărfurilor care provin din Asia“, explică această ultimă mişcare Ruxandra Băndilă, director de marketing şi business development al PwC România.
Constanţa este, de altfel, şi viitoarea destinaţie a Deloitte, care şi-a propus ca anul acesta să se extindă atât în oraşul de pe malul mării, cât şi în Iaşi. „Marele avantaj al deschiderii unei reprezentanţe locale este faptul că întâlnirile dintre companie şi client sunt mult mai uşor de stabilit“, spunea George Mucibabici, preşedintele Deloitte România, la deschiderea, la începutul lunii mai, a primului birou regional al companiei, la Cluj.
Tarifele de audit în Cluj, maximum 25 de euro
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR), Ion Mihăilescu, crede că „firmele româneşti de profil vor avea de câştigat de pe urma acestei concurenţe“, atât în ceea ce priveşte calitatea serviciilor, care va fi îmbunătăţită ca urmare a ascuţirii concurenţei, cât şi din perspectiva tarifelor practicate, care vor putea creşte uşor.
Rareş Păcurar spune că cel mai mare risc pentru companiile locale va fi reprezentat de lupta pentru angajaţii valoroşi. „Nu cred că cei din Big Four vor ataca personalul altor companii de profil, ci, mai degrabă, că vor oferta firmele locale mici sau vor încerca să-i atragă pe fondatorii acestor companii“.
«Ne adresăm clienţilor cu precădere pe audit, dar şi pe piaţa fondurilor structurale, care sperăm să devină cel de-al doilea business al nostru în Cluj.»
George Mucibabici, preşedinte Deloitte România
30 de euro, limita de jos
TAXE „Plecând de la premisa că o oră de manoperă la un service auto este plătită cu 25 de euro, o oră de prestare de servicii de audit trebuie să valoreze minimum 30 de euro, aceasta neincluzând cheltuielile de transport şi cazare“, este de părere Ion Mihăilescu, preşedintele CAFR.
CLIENŢII Legile care reglementează domeniul audit în România şi în UE prevăd că toate societăţile publice sunt obligate să îşi efectueze anual un audit extern. În aceeaşi situaţie se află şi companiile din domeniul financiar-bancar, cele listate la bursă, dar şi companiile private care, timp de doi ani fiscali consecutivi, îndeplinesc cel puţin două dintre următoarele criterii: au o cifră de afaceri de peste cinci milioane de euro, totalul activelor depăşeşte 2,5 milioane euro sau au peste 50 de angajaţi.
PIAŢA autohtonă de audit şi consultanţă financiară este estimată, în momentul de faţă, la peste 300 de milioane de euro, jumătate din această sumă fiind realizată de companiile din Big Four. Cea mai profitabilă activitate desfăşurată de cele patru companii este auditul financiar, care deţine între 50% şi 80% din totalul cifrei de afaceri.
Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008