Protecţia mediului, adaptarea la legislaţia europeană şi standardele internaţionale de contabilitate, consultanţă de management, asistenţă în achiziţii şi fuziuni. Tot atâtea oportunităţi pentru cei patru „grei“ ai consultanţei şi auditului. Au trecut cinci ani de la scandalul Enron, cel mai mare faliment din istoria corporatistă a Americii, care a atras după sine şi falimentul companiei de consultanţă şi audit Arthur Andersen. În urma acestui scandal, Pr
Protecţia mediului, adaptarea la legislaţia europeană şi standardele internaţionale de contabilitate, consultanţă de management, asistenţă în achiziţii şi fuziuni. Tot atâtea oportunităţi pentru cei patru „grei“ ai consultanţei şi auditului.
Au trecut cinci ani de la scandalul Enron, cel mai mare faliment din istoria corporatistă a Americii, care a atras după sine şi falimentul companiei de consultanţă şi audit Arthur Andersen. În urma acestui scandal, PricewaterhouseCoopers, KPMG şi Ernst&Young şi-au externalizat departamentele de consultanţă de management pentru a nu fi bănuite că ar putea cădea în tentaţia care a dus la dispariţia Arthur Andersen, acuzată de practici neortodoxe în relaţia sa de consultant al Enron. Singurii care nu au făcut acest pas au fost cei de la Deloitte care chiar au şi achiziţionat departamentul respectiv al defunctei Arthur Andersen.
Acum, cei patru grei ai consultanţei şi auditului se gândesc că ar putea să îşi reconsolideze serviciile de consultanţă de management, pe lângă cele trei servicii tradiţionale pe care le oferă: audit, consulanţă fiscală (tax) şi consultanţă financiară şi legală (legal and financial advisory). Iar în România, ca şi în majoritatea economiilor emergente, oportunitatea este foarte mare. „Am observat tendinţa de a reconsidera posibilitatea de a oferi servicii de consultanţă în management şi în rândul celorlalte companii din Big Four“, spune George Mucibabici, preşedintele Deloitte România.
„Pe lângă serviciile de audit, consultanţă fiscală sau asistenţă în tranzacţii, clienţii noştri solicită din ce în ce mai mult asistenţă în îmbunătăţirea eficacităţii şi eficienţei funcţiei financiare, precum şi în managementul riscului şi a restructurării şi optimizării proceselor de management“, adaugă Camelia Horlaci, Managing Partner Ernst&Young România.
Consultanţă pe legislaţie de mediu
Ernst&Young a câştigat contul Erste-BCR pentru audit şi pare favoritul sectorului bancar. Contul a aparţinut KPMG, şi fusese dorit şi de Deloitte, consultantul de privatizare al Erste pentru achiziţia BCR. Schimbarea s-a efectuat datorită unei prevederi instituită tot în urma afacerii Enron, prin principiile statutate în acordul de la Basel. Băncile trebuie să îşi înlocuiască, la fiecare şapte-opt ani, auditorul. Cele mai mari conturi ale PricewaterhouseCoopers provin din zona retailului, telecom şi IT, iar Deloitte are clienţii cei mai mari în industrie: OMV Petrom, Mittal Steel, Rompetrol, ALRO.
KPMG pare a fi „clasicul“ serviciilor de audit. Din cele 18 milioane de euro realizate în 2006, aproape 11 milioane au fost realizate din acest tip de servicii. Acestea probabil că vor rămâne serviciile care vor aduce veniturile cele mai importante pentru toţi cei patru. „Domeniul forte al Deloitte în România este similar cu cel care predomină la nivel global în Deloitte, şi anume serviciile de audit financiar“, afirmă George Mucibabici. „Veniturile obţinute din serviciile de audit pentru anul fiscal 2006/2007 au atins nivelul de 45%-50% din totalul veniturilor estimate. Unul din obiectivele noastre majore este să continuăm să dezvoltăm celelalte ramuri de activitate, respectiv consultanţa fiscală şi legală, consultanţa financiară şi consultanţa de management“, adaugă acesta. „Bătaia peştelui“ rămâne integrarea. La unison, cei patru mari susţin că serviciile profesionale vor trebui să acopere nevoia de aliniere la standardele internaţionale de contabilitate. În plus, „una dintre cele mai mari provocări cu care se vor confrunta societăţile în viitor este respectarea standardelor de mediu“, subliniază Victor Kevehazi, senior partner KPMG România, una dintre direcţiile în care îşi vor dezvolta serviciile cele patru companii.
Reorientare
«Clienţii solicită din ce în ce mai mult asistenţă în îmbunătăţirea eficacităţii şi eficienţei funcţiei financiare, precum şi în managementul riscului, a restructurării şi optimizării proceselor de management»
Camelia Horlaci, Managing Partner Ernst&Young România
Felii din piaţă
34 milioane euro
PRICEWATERHOUSECOOPERS a realizat cele mai mari venituri pe piaţa românească în anul fiscal 2006, dintre toate cele patru mari companii de consultanţă şi audit, fiind şi cea mai veche prezenţă, din 1991.
Clienţii săi cei mai mari sunt din retail şi IT&C. Veniturile din consultanţa financiară aproape le egalează pe cele din audit.
22 milioane euro
ERNST&YOUNG estimează pentru 2006 o cifră de afaceri pe piaţa românească în creştere cu 22% faţă de 2005, iar pentru 2007, se aşteaptă la o creştere similară. Are aproape 400 de angajaţi, din care 350 de consultanţi în cele trei linii principale de servicii: audit financiar şi certificare, asistenţă fiscală şi asistenţă în tranzacţii.
19 milioane euro
DELOITTE a realizat pe piaţa românescă în anul fiscal 2006-2007 aproape jumătate din venituri din serviciile de audit însă în ultimul an, compania s-a remarcat prin serviciile financiare, cum ar fi consultanta acordată A&D Pharma pentru sindicalizarea a 100 milioane euro si Fildas pentru sindicalizarea a 80 de milioane euro. Citibank a fost aranjor pentru ambele tranzactii.
18 milioane euro
KPMG este, pe piaţa românescă, „auditorul clasic“, aproape 11 milioane de euro fiind realizate în 2006 de pe urma acestui tip de servicii, 4,2 milioane provenind din consultanţă financiară iar 3 milioane din consultanţă fiscală. În acest din urmă domeniu, veniturile au crescut însă cu 50%, semn că adaptarea la directivele şi prevederile fiscale europene va fi o sursă importantă de venit.