Australienii le denumesc ­Winnie Blues. De la 1 decembrie, simbolul țigărilor preferate pe cel mai mic continent, o combinație de albastru cu alb, va dispărea odată cu intrarea în vigoare a noii legii a țigărilor După această dată, toate pachetele vor fi monocolore (s-a căzut de acord asupra unei nuanțe de maro-închis), brandul urmând să fie trecut cu același caracter-standard. Producătorii sunt iritați de această decizie. Pachetele simple sunt „simple, într-adevăr, dar și pur și simplu stupide“, decretează site-ul British American Tobacco (BAT), al doilea cel mai mare producător privat din țară. La rândul lor, Noua Zeelandă, Marea Britanie și Uniunea Europeană iau în considerare introducerea acestui tip de pachete.
Pentru marii producători de tutun, măsura ar trebui să reprezinte o grea lovitură. Guvernele au început să interzică reclamele televizate prin anii ‘60, iar acum majoritatea nu permit nici promovarea în print; ba chiar îi obligă pe producători să pună avertismente grotești pe pachete. Pachetul în sine a devenit un simbol al gusturilor și condiției financiare ale fumătorului, afișat de 20-30 de ori pe zi. Un pachet mai deschis la culoare sugerează sănătate, unul lung și subțire pare mai feminin. În războiul marketingului din industria tutunului, ambalajul a ajuns „ultima frontieră majoră“.
Cei bogați, tot mai bogați
Doar că vorbim de o industrie inexplicabil de rezistentă. Consumul scade în lumea dezvoltată, însă sporește în cea emergentă, în parte datorită boomului demografic din aceste zone. Pe măsură ce PIB-ul acestor țări crește, cresc și calitatea, și prețul țigărilor preferate de fumători. Potrivit companiei de cercetare de piață Euromonitor International, numărul total de țigări fumate la nivel global va scădea cu 9% în intervalul 2015-2050. Chiar și în aceste condiții, producătorii vor reuși să stoarcă profituri tot mai mari din piețele cu consum constant.
BAT și-a propus ca anual să-și urce câștigul/acțiune cu 8%-9%, iar adesea reușește performanțe chiar mai bune de atât, în parte pentru că își reinvestește o parte din profituri în răscumpărarea de acțiuni. Cel mai mare rival al BAT, Philip Morris International, și-a răscumpărat un sfert din acțiuni din 2008 și până acum.  Două mari motive de nemulțumire au marii producători. Nu de scăderea cererii se tem (deși Organizația Mondială a Sănătății prevede că modificarea pachetelor, corelată cu interzicerea activităților de promovare, va conduce la o reducere a consumului cu 7%). Potrivit lui Kingsley Wheaton, manager de reglementare în cadrul BAT, măsurile impuse în Australia presupun dispariția unor drepturi de proprietate intelectuală din curtea marilor companii, ceea ce s-ar putea transforma într-un precedent periculos pentru alte industrii, precum cea alimentară sau a băuturilor alcoolice. Înalta Curte de Justiție din Australia a respins apelul, însă Organizația Mondială a Comerțului și-a exprimat îngrijorarea cu privire la aceste aspecte. A doua nemulțumire majoră este că impunerea noilor pachete îi va împinge pe fumători spre piața neagră (considerată oricum cel de-al patrulea „producător“ al lumii).  Iar companiile din tutun sunt oricum, numai neinventive nu: când autoritățile au interzis specialitățile „light“, le-au înlocuit cu cele „smooth“. Evident că introducerea noilor pachete nu va duce la dispariția concurenței din piață. După cum spune Kingsley Wheaton, de la BAT, compania se pregătește deja să lanseze noi arome și produse.
Ba chiar unii analiști cred că noua măsură ar putea ajuta producătorii deja solizi: puși în fața unei tejghele pline de pachete identice, australienii vor cere brandul pe care-l cunosc și îl fumează deja. În schimb, noilor competitori le va fi imposibil să mai intre pe piață.