Pavilionul central, cel mai mare spatiu de expozitii al Romexpo, in care firmele de turism si-au depus ofertele pentru acest an, parea doar o anexa neimportanta. Pasii vizitatorilor, banii investitorilor si atentia politicienilor au avut o singura tinta: CERF si pavilioanele mai mici, 14 si 15.
Firmele care au achitat aproximativ 150 de dolari pe metru patrat pentru a fi prezente la CERF isi vor face calculul randamentului investitiei lor in timp. Vanzarile de hardware sau software sau contractele pe care le vor incheia internet providerii in urma contactelor pe care le-au avut la targ nu vor fi cu siguranta principalul lucru pe care-l vor obtine participantii. In schimb, CERF a reprezentat o oportunitate de promovare a imaginii tinand cont de numarul vizitatorilor, atentia presei si afluxul de personalitati publice. Tinerii care au vizitat targul si care sunt principalii clienti ai noilor tehnologii au fost, probabil, tinta electorala a lui Emil Constantinescu, iar echipa de fotbal Dinamo, in frunte cu impasibilul Cornel Dinu, a trecut pe la Cosmorom si ComputerLand, sursele finantarii sale.
Multimedia sau
noul cuvant al erei IT
CERF a oferit insa mai putin imaginea asupra ceea ce inseamna „the new economy” pentru Romania si a fost mai mult o prezentare a gigantilor tehnologiei informatiei. Preturile au fost mari, accesibile unor companii precum Mobil Rom, MobiFon, RomTelecom, Cosmorom sau reprezentantilor marilor companii internationale de pe piata tehnologiei informatiilor precum IBM sau Hewlett Packard. Totusi firme mai mici, in special producatori de software romanesti au gasit resurse pentru a fi prezente aici. Cu bani putini, dar cu multa imaginatie aceste firme au reusit sa atraga vizitatorii spre standurile lor la fel de bine cum au reusit cei cu mai multi bani si cu standuri opulente.
Mai mult decat un targ de hardware si software, CERF a fost un targ multimedia. Comunicare a fost cuvantul de ordine fie prin telefonie, radio sau Internet. Tehnologiile prezentate la targ, dar si simpozioanele au avut ca tema centrala comunicarea si interconectarea sistemelor informatice.
Nici nu se putea altfel, atata timp cat nou-venitii in IT, firmele de telecomunicatii, par a fi viitoarele vedete ale lumii afacerilor in noua economie. Internet le deschide noi perspective si nimeni nu este dispus sa rateze startul. Telefonul nu mai este un simplu mijloc de comunicare, el ia locul pc-urilor in transmiterea de date.
Connex sau Dialog au venit la CERF si cu oferte legate de Internet. Connex a alocat un stand pentru noul sau business, acela de Internet service provider: X-net. La CERF, CONNEX a prezentat doua din cele mai noi tehnologii din domeniul telecomunicatiilor mobile, HSCSD si WAP, strans legate de Internet. Prin HCSD (High Speed Circuit Swiched Data) viteza de transfer a datelor prin telefonia mobila digitala creste considerabil. Cele mai importante aplicatii ale noii tehnologii sunt accesul la Internet si Intranet, e-mail, acces la baze de date, transfer de fisiere si telemetrie, totul in micul telefon mobil. WAP (Wireless Aplication Protocol) este, de asemenea, o retehnologie care imbina avantajele GSM cu cele ale Internet. Prin WAP, telefonul mobil permite utilizatorului accesul direct la informatiile de pe Internet si Intranet de oriunde din lume. In acest mod se pot efectua operatiuni bancare, tranzactii bursiere, comenzi si plati de bunuri si servicii direct de pe telefonul mobil fara a mai avea nevoie de un PC.
Totul trece si se reduce
la Internet
Internet a devenit o tinta si pentru companii din domenii de activitate ce aveau putin in comun cu telecomunicatiile. Prezenta importanta a companiilor din domeniul cable tv, reprezentate de APRCC si nu numai, ar putea fi astfel o prezenta inedita la CERF. Dar companii precum Romania Cable System au expus, alaturi de subsidiara sa Romania Data System, un provider de servicii Internet, modul in care retelele de cablu optic pot deveni un suport pentru aplicatii de comunicatii de mare viteza Internet, Intranet si multimedia. Firma Romania Data System a testat si implementat pe acest suport aplicatii precum video-conferinte, aplicatiile client-server, transmisiile de voce, retele virtuale private, servicii care contribuie deja la cifra de afaceri a RCS.
Este timpul Internet, atat pentru vechii producatori de calculatoare personale sau servere puternice, cat si pentru micii producatori de software, pentru operatorii GSM sau pentru operatorii de telefonie fixa, pentru firmele de cable tv sau pentru cei care fac legatura dintre retele si client, firmele de servicii de Internet. Este timpul Internet pentru firmele care-si vand marfurile clientilor asezati in fata calculatoarelor prin noul e-commerce sau al celor care-si prezinta ofertele turistice pe aceleasi site-uri. Este timpul in care un targ de turism, pur si simplu, nu poate concura cu unul al noii economii.