Cea mai mare parte a călătorilor români nu știu că au dreptul la despăgubiri în cazul în care zborul lor are întârzieri sau este anulat. Anul trecut, s-au înregistrat 782 de incidente care au condus la situații neplăcute pentru pasageri – pierderea zborului de legătură, pierderea unor zile de concediu, costuri suplimentare pentru întoarcerea acasă etc.
Călătoriile pe calea aerului devin tot mai populare în România. Atât zborurile către destinațiile externe, cât și cele locale, au înregistrat creșteri cu două cifre în ultimii ani. 2017 reprezintă un record absolut pentru industria aeriană din România – traficul de pasageri de pe toate aeroporturile din țară a depășit 20 de milioane, ceea ce reprezintă o creștere de 23%, față de anul anterior.
Dezvoltarea acestui sector a adus după sine și unele probleme. Potrivit Flight Refund, companie dedicată rezolvării cererilor îndreptățite ale călătorilor privind serviciile companiilor aeriene, anul trecut au existat 782 de zboruri cu probleme – întârziate sau chiar anulate. În aceste situații, potrivit Regulamentului European 261/2004, pasagerii sunt îndreptățiți să primească din partea companiei aeriene o compensație de până la 600 de euro pentru zborurile efectuate în ultimii 3 ani.
“Din nefericire, un procent foarte mic – sub 1% dintre pasageri – cunoaște faptul că poate primi astfel de compensații. De asemenea, călătorii nu știu că pot apela gratuit la ajutor de specialitate și primi banii într-un termen rezonabil. Pentru anul trecut, în cazul celor 782 de zboruri cu probleme, aproximativ 500 dintre acestea s-au calificat pentru compensare, ceea ce înseamnă că, pe baza estimărilor noastre, cei care au dreptul la despăgubiri au pierdut circa 22 milioane de euro”, a declarat Anikó Bolyó, General Manager Flight Refund.
Compania percepe doar o taxă de succes, la valoarea de 30% din suma cerută la despăgubire, încasată din compensaţia plătită de operatorul aerian, indiferent de calea prin care a fost obţinută compensaţia, fie ca răspuns la cererea de compensare sau în urma unui proces, spun reprezentanţii acesteia.
Alternativele pentru solicitarea despăgubirilor sunt ori mai costisitoare (angajarea unui avocat) ori mai anevoioase (demers personal). Potrivit lui Anikó Bolyó, chiar dacă pasagerii își cunosc drepturile, solicitarea compensației este un proces legal lung și anevoios, care necesită o cunoaștere amănunțită a dreptului internațional, devenind, astfel, o rută descurajantă pentru majoritatea călătorilor.
Serviciul Flight Refund a fost înfiinţat în 2012, de către două persoane particulare, economistul şi specialistul în comunicare Barbara Schulhof şi Tamás Doffek, investitor particular. Compania a dezvoltat rapid aria de activitate, extinzând-se din Ungaria şi Europa Centrală către piaţa întregii Uniuni Europene şi spre alte destinaţii internaţionale. Încă din 2016, compania are clienţi din România, Cehia, Slovacia, Polonia, Franţa, Portugalia şi Spania.