Politiștii avertizează cu privire la o nouă metodă de fraudă care vizează clienții băncilor. Escrocii se prezintă drept membri ai departamentelor antifraudă și cer datele cardurilor.
Poliția avertizează despre o nouă fraudă cibernetică
Polițiștii atrag atenția asupra unei noi metode de fraudă care vizează clienții băncilor. Aceștia pot fi contactați prin e-mail sau SMS de către persoane care pretind că sunt de la departamentele antifraudă ale băncilor. Sub pretextul unei plăți „suspecte“, escrocii solicită date de pe card și codul de securitate. Poliția precizează că reprezentanții unităților bancare nu solicită niciodată informații personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS.
Noua metodă de fraudă este cunoscută sub numele de „spoofing“. Ea implică transmiterea unor mesaje, fie prin e-mail sau SMS, care par a fi trimise de instituții bancare de încredere. Metoda se referă la o plată suspectă făcută de persoane care dețin conturi bancare.
„Într-un astfel de context, victimele sunt contactate de diverse persoane care se prezintă drept angajaţi ai departamentului antifraudă, din cadrul unor instituţii bancare din România. Apelurile sunt, de obicei, efectuate de pe numere de telefon similare cu cele ale unităţilor bancare. Apelantul pretinde că există o plată suspectă şi solicită informaţii personale, datele de pe card şi codul de securitate pentru a anula acea tranzacţie. Este important să reţineţi că instituţiile bancare nu vă vor solicita niciodată informaţii personale sau coduri de securitate prin telefon sau mesaje SMS!“, transmit, printr-un comunicat, reprezentanţii Poliţiei.
Aceștia le recomandă utilizatorilor de servicii bancare să verifice întotdeauna autenticitatea apelurilor sau mesajelor primite, mai ales atunci când sunt implicate sume mari de bani sau date personale.
Deținătorii de carduri bancare nu ar trebui niciodată să divulge informații personale sau coduri de securitate către persoane necunoscute.
„Dacă aveţi orice îndoială cu privire la legitimitatea unui apel sau mesaj, contactaţi direct instituţia bancară în cauză folosind numerele de contact oficiale“, este mesajul autorităţilor către clienţii băncilor.
Cum ne protejăm
Silviu Stahie, specialist în securitate informatică la Bitdefender, a dat detalii despre cum poate fi recunoscut un astfel de atac.
„Suspiciunea este mereu o armă foarte utilă atunci când suntem contactați de către «reprezentanți» ai unor companii sau instituții oficiale. Orice discuție, fie că este în mediul online sau la telefon, în care ne sunt solicitate informații cu caracter personal, trebuie să fie tratată cu suspiciune. Deși băncile sau alte instituții financiare rareori ne contactează direct, acest lucru nu înseamnă că nu este posibil. Dar, în cel mai rău caz, de obicei ne informează și ne cer să ne prezentăm la un sediu. Informații precum numere de card, PIN-uri sau codul de siguranță de pe spatele cardului nu trebuie oferite în mod voluntar niciodată. Acest lucru este valabil și pentru coduri de autentificare primite prin SMS sau din aplicații dedicate de autentificare în mai mulți pași“, a precizat expertul Bitdefender.
Silviu Stahie a explicat și ce instrumente avem la îndemână pentru a ne proteja. Expertul Bitdefender a subliniat că există suficiente alte unelte pentru a ne proteja. Și că nu este necesar să oferim date personale la telefon sau prin alte mijloace de comunicare. De exemplu, a menționat că ar trebui să ne setăm conturile de pe rețelele de socializare în mod privat. În acest fel, informațiile de acolo să nu poată fi folosite de atacatori pentru a ne câștiga încrederea.
A adăugat că în cazul în care avem îndoieli cu privire la veridicitatea unui apel, putem oricând merge într-o sucursală de bancă pentru a rezolva orice probleme. De asemenea, a subliniat că atâta timp cât ținem minte că băncile, instituțiile sau companiile nu ne sună cu ultimatumuri, nu ar trebui să avem probleme chiar dacă răspundem la un telefon cu număr necunoscut.