Tichete educaționale 2024. În contextul măsurilor de sprijin pentru educația preșcolară, familiile defavorizate cu copii la grădiniță se confruntă cu o serie de incertitudini legate de obținerea tichetelor educaționale.
Aceste tichete educaționale în valoare de 500 de lei sunt menite să faciliteze accesul la educație, dar criteriile de eligibilitate, în special cele referitoare la pragul de venit, generează confuzie și neclarități în rândul părinților.
Termenul limită pentru cereri prelungit
Guvernul a efectuat modificări semnificative la OUG nr. 83/2023, care reglementează acordarea tichetelor educaționale de 500 de lei din fonduri europene. Astfel, termenul pentru depunerea cererilor pentru aceste carduri a fost prelungit, noua dată limită fiind stabilită pentru 23 octombrie 2024, pentru anul școlar 2024-2025. Această modificare oferă familiilor mai mult timp pentru a solicita ajutoare pentru educația copiilor lor.
„Reprezentantul legal sau reprezentanții legali, tutorele/tutorii potențialilor destinatari finali, care se încadrează în condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învățământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari 2024—2027“.
Confuzie în stabilirea venitului net
Tichete educaționale 2024. Ministerul Proiectelor și Investițiilor Europene (MIPE) a precizat pentru Edupedu.ro că „un venit net lunar ajustat este de 700 de lei, inclusiv”.
Totuși, există confuzie cu privire la includerea alocațiilor pentru copii în calculul venitului minim de incluziune, datorită referirilor la două legi contradictorii.
Ministerul a menționat două legi diferite care influențează stabilirea pragului de venit, însă nu este clar dacă alocațiile de stat ale copiilor se iau în considerare. Această ambiguitate afectează familiile care doresc să beneficieze de aceste tichete educaționale.
Răspunsul structurii de specialitate din cadrul MIPE
Tichete educaționale 2024. Ca urmare a solicitării înregistrate la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene cu nr. G2024-55282/18.09.2024, a fost comunicat răspunsul structurii de specialitate din cadrul MIPE.
„Art. 4 din OUG nr. 83/2023, privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, cu modificările și completările ulterioare, reglementează destinatarii finali ai S.N.S.E.D 2023 – 2027 ca fiind:
a) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat preşcolar înscrişi în învăţământul de stat care îndeplinesc condiţiile, în luna iulie a fiecărui an, pentru obţinerea sprijinului educaţional acordat copiilor din familii defavorizate conform Legii nr. 248/2015, republicată;
b) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat primar înscrişi în învăţământul de stat primar care întrunesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară;
c) copiii dezavantajaţi din învăţământul de stat gimnazial înscrişi în învăţământul de stat gimnazial, care întrunesc criteriile de venit stabilite în Programul naţional de rechizite şcolare, conform Ordonanţei Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, respectiv care sunt în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară.
Prevederile Legii 416/2001 privind venitul minim garantat, precum și cele ale Legii 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, au fost abrogate odată cu intrarea în vigoare a Legii 196/2016 cu aplicabilitate din luna ianuarie 2024. Ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei au fost înlocuite cu venitul minim de incluziune (VMI) conform Legii 196/2016 art. 9 alin. (3) lit. c “pentru ajutorul pentru familia cu copii, până la un venit net lunar ajustat de 700 de lei inclusiv”.
Salariul minim brut pe țară este stabilit la 3700 lei.
Conform prevederilor art. 6 alin. (4) din OUG 83/2023, în vederea întocmirii listelor cu destinatarii finali se utilizează aplicaţia informatică dezvoltată în acest sens de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.
Așa cum este reglementat în alin.(9) al aceluiași articol, la stabilirea venitului mediu net lunar pe membru de familie, dintre categoriile de venituri prevăzute la art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 33/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 126/2002, se iau în considerare veniturile care se află în evidenţa Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în luna iulie a fiecărui an în care se acordă sprijinul”, se arată în răspunsul celor de la minister.
Astfel, rămâne incert dacă alocațiile pentru copii sunt incluse în calculul venitului minim de incluziune.