Reducerea finanţărilor din surse publice a tăiat puternic din bugetul celui mai mare festival românesc de film, care rezistă pe linia de plutire doar graţie sponsorilor noi.

Timp de 11 luni, două săptămâni şi patru zile pe an, Victor este arhitect în Capitală. Timp de alte zece zile însă, el e unul dintre cinefilii care vin an de an la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF). „Ştiu că filmele le pot vedea şi în sufragerie sau poate într-o sală de cinema în Bucureşti, însă ce mă atrage în Cluj, în fiecare an, este atmosfera de la TIFF. Clujul devine un oraş de film. Lumea vorbeşte despre filme peste tot în jurul tău, la colţ de stradă, în pieţe sau la terase“, povesteşte el. Aşa cum a făcut în ultimii patru ani, între 29 mai şi 7 iunie, Victor îşi va închiria o cameră la un hotel din oraş, va lua programul proiecţiilor şi apoi, de la zece dimineaţa la zece seara, va vedea cât mai multe filme la TIFF.

Arhitectul bucureştean va fi unul dintre cei peste 50.000 de spectatori aşteptaţi de organizatorii festivalului, Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc, la ediţia din acest an – a opta din istoria TIFF. Ediţia din 2009 stă, cum era şi de aşteptat, sub semnul crizei. „Deocamdată, suntem încă pe minus, nu ne-am acoperit cheltuielile din toate posibilele surse de finanţare şi din vânzarea de bilete, cu trei săptămâni înainte de deschidere“, spune regizorul Tudor Giurgiu, directorul festivalului. „Eu încă mai sper în miracole.“

Buget în scădere cu 10%

Lucrurile ar fi putut foarte bine să stea, cum recunoaşte Giurgiu, mult mai rău; bugetul din acest an al TIFF, de circa 900.000 de euro, e doar cu 10% mai mic decât cel de anul trecut, când s-a ridicat la un milion. Ca număr de evenimente şi programe, ediţia 2009 a TIFF e chiar „un pic mai mare“ decât cea precedentă, spune Giurgiu, fapt datorat în special atragerii unor sponsori noi: Ursus, care sprijină organizarea de proiecţii în regim Drive In în parcarea complexului comercial Iulius Mall, compania Bechtel, coorganizator al unei inedite proiecţii în aer liber pe secţiunea finalizată din Autostrada Transilvania, Mastercard şi Credit Europe Asigurări. Desigur, nu lipsesc sponsorii tradiţionali – Voda­fone (sponsor fondator), Nescafé, Iulius Mall, TenarisSilcotub, TNT, UPC, Banca Transilvania, Mercedes-Benz şi Tarom, transportatorul oficial al festi­valului.

Fondurile publice acordate TIFF s-au diminuat însă destul de mult faţă de ediţia din 2008, cu excepţia finanţării acordate de Primăria Clujului, de circa 100.000 de euro, nivel apropiat de cel din anul trecut. Cea mai mare reducere a operat-o Ministerul Culturii şi Cultelor – de la 550.000 de euro în 2008 la doar 250.000 în acest an. În aceste condiţii, spune Giurgiu, „ne-am mai redus noi cheltuielile interne“ – în special în ce priveşte fondurile alocate invitaţilor din ţară şi din străinătate (aceştia din urmă sunt mai puţini) şi sumele alocate pentru protocol şi petreceri. „Vor mai veni unul sau două nume mari din cinema-ul mondial, dar nu am încă nicio confirmare“, afirmă Giurgiu, uşor îngrijorat.

Premiere cinematografice de top

Mobilizarea de forţe ia startul cu opt luni înainte de festival. În total, pentru organizarea evenimentelor de-a lungul celor zece zile ale TIFF lucrează 160 de persoane. „Lucrăm cu o lună înainte de festival de la opt dimineaţa la 12 noaptea. TIFF nu înseamnă doar proiecţii de filme, ci şi minimum două petreceri în fiecare seară, vernisaje de expoziţii, excursii pentru invitaţii străini în judeţ, o petrecere cu gulaş de Ziua Filmului Maghiar şi multe alte evenimente speciale în diferite locaţii din Cluj şi din apropierea oraşului“, spune Renate Roca-Rozenberg, responsabil de comunicare al festivalului şi manager al PR&More.

Printre evenimentele aşteptate de cinefili la această ediţie a TIFF se numără premierele filmelor „Amintiri din Epoca de Aur“ (coregizat de Cristian Mungiu) şi „Poliţist, adjectiv“, al lui Corneliu Porumboiu (aflat în secţiunea competiţională, alături de alte 11 pelicule).

159-30407-31_tudorgiurgiu_tvmania_2.jpgDeocamdată, suntem încă pe minus, nu ne-am acoperit cheltuielile din toate posibilele surse de finanţare.
Tudor Giurgiu, directorul Festivalului Interna­­ţional de Film Transilvania

Pe podium

CANNES
Pepiniera pentru regizori

Festivalul de film de la Cannes, aflat la cea de a 62-a ediţie, reuneşte în perioada 13-24 mai 2009 peste 200.000 de vizitatori: actori,regizori şi jurnalişti. România a înscris la secţiunea „Un certain regard“ peliculele „Poliţist, adjectiv“, regizat de Corneliu Porumboiu, şi „Amintiri din Epoca de Aur“, coregizat de Cristian Mungiu.

VENEŢIA
Arte plastice şi film

Cel mai vechi festival de film din lume împlineşte anul acesta 66 de ani şi se desfăşoară între 2 şi 12 septembrie. Preţul unui bilet la un spectacol din cadrul Bienalei de la Veneţia din acest an, eveniment ce reuneşte expoziţii de artă, teatru şi, simultan, celebrul festival de film, porneşte de la opt euro şi poate ajunge la 36 de euro.

BERLIN
Magnet pentru cinefili

Peste 400 de pelicule îşi dispută în fiecare an trofeul „Ursul de Aur“ la festivalul internaţional de film de la Berlin. Este considerat cel mai vizionat festival de film din lume, cu peste 250.000 de bilete vândute şi 470.000 de invitaţii. La ediţia din acest an, preţul biletelor la festival a variat între şapte şi 11 euro.

159-30404-31_filmstrip_20.jpg