Puterea aplicațiilor de socializare a fost clar mult subestimată. Când Facebook a început ca un site într-o cameră de cămin de la Harvard, cine și-ar fi imaginat că va juca un rol în incitarea la violențe asupra Capitoliului?, se întreabă publicația NationalInterest.
După cum a declarat șeful TikTok Australia în fața Comitetului Senatului pentru interferențe străine prin intermediul rețelelor sociale, aplicația „ este mai puțin despre conexiunea socială și mai mult despre difuzarea creativității și a expresiei”.
Cu alte cuvinte, TikTok trebuie văziută mai mult ca întruparea modernă a unui editor media, cum ar fi un ziar sau o rețea TV, decât ca un forum social ca Facebook sau Twitter. Asta pentru că TikTok este mult mai categoric decât concurenții săi.
Nu este un forum, ci un editor. Algoritmul său decide ce vede fiecare utilizator și opacitatea algoritmului respectiv prezintă cel mai îngrijorător risc de securitate națională.
Accentul pe care TikTok l-a pus pe un „grafic de interese” în loc de „grafic social” i-a surprins pe concurenții aplicației și a trecut peste capul majorității parlamentarilor.
Aplicația, deținută de compania chineză de tehnologie ByteDance, a înregistrat 2,3 miliarde de descărcări în august 2020, așa că nu mai e mult până cînd factorii de decizie să înțeleagă exact cum ticăie ca o bombă cu ceas TikTok.
Eugene Wei, fost angajat Amazon și Facebook, a analizat strategia TikTok, arătând cum motorul său de recomandare ține utilizatorii lipiți de ecranele lor.
Nu o face conectându-i cu prietenii sau familia, ci analizând îndeaproape comportamentul lor în aplicație și oferindu-le mai mult din ceea ce îi interesează.
Pe TikTok, utilizatorul nu trebuie să urmărească pe nimeni, ca pe Facebook. În schimb, algoritmul învață foarte repede din modul în care utilizatorii interacționează cu conținutul pe care îl au în feed-ul „Pentru tine” al aplicației. Și astfel decid ce ar trebui să le livreze în continuare.
Abordarea este similară cu a celor de la Spotify și Netflix. Algoritmii lor iau în considerare melodiile și filmele pe care le ascultați sau le vizionați integral și peste care săriți pentru a decide ce conținut să vă sugereze.
După cum spune Wei, „algoritmul TikTok este atât de eficient încât nu se simte că lucrează pentru utilizatori. Doar urmărind lucruri și reacționând, aplicația vă învață gusturile rapid. Ca un fel de „personalizare pasivă”.
Această strategie a permis unei echipe de ingineri chinezi, care nu întotdeauna cunoaște culturile unor locurile în care aplicația este disponibilă, să ia lumea cu asalt, sintetizează Wei.
TikTok nu a explodat doar în America. A devenit incredibil de popular în India și în Orientul Mijlociu, în țări ale căror culturi și limbi erau străine echipelor de la China Bytedance.
Dar acesta nu este singurul lucru pe care îl știe algoritmul. Un fost cenzor de la ByteDance a spus că algoritmii puternici ai companiei nu pot face doar predicții, recomandînd conținut utilizatorilor, unul dintre lucrurile pentru care este apreciat în restul lumii. TikTok poate ajuta și moderatorii conținutului cu cenzura rapidă.
Dacă TikTok îi poate îndrepta pe utilizatori dintr-un feed neutru din punct de vedere politic într-unul cu conținut de extremă-dreapta, tot așa poate fi folosit pentru a băga utilizatorii într-o situație suprarealistă.
Prin design, aplicația grupează oamenii în „clustere” (cunoscute și sub numele de „bule de filtrare”) pe baza preferințelor lor.
Directorii TikTok subliniază că au măsuri în vigoare pentru a se asigura că oamenii nu vor fi prinși în acele bule de filtrare. Sistemul de recomandări TikTok „funcționează pentru a intercala diverse tipuri de conținut împreună cu cele pe care deja știi că îți plac”, susține compania.
Scopul, spun ei, este să se asigure că utilizatorii sunt expuși la „noi perspective și idei”. Dar cine decidee care sunt aceste perspective?