TikTok a reacționat recent la acuzațiile legate de influența ascunsă în alegerile prezidențiale din România, subliniind că nu au fost identificate dovezi care să susțină astfel de afirmații. Rețeaua socială a răspuns la controversele apărute în jurul campaniilor electorale, precizând că mai mulți politicieni români, nu doar Călin Georgescu, au beneficiat de o prezență pe platformă. În plus, TikTok a detaliat măsurile luate pentru a proteja integritatea procesului electoral, prevenind răspândirea dezinformării și respectând regulile comunității sale.
TikTok își apără platforma: „Nu am găsit dovezi de influență ascunsă”
Într-un comunicat recent, TikTok a clarificat poziția sa față de acuzațiile de manipulare electorală, explicând că, până în prezent, nu au fost identificate operațiuni de influență ascunsă pe platformă.
„Până în prezent, nu am găsit dovezi ale unei operaţiuni de influenţă ascunsă pe platforma noastră, în ultimele săptămâni, legate de alegerile prezidenţiale în curs din România, nici dovezi de
influenţă străină.În raportul nostru din septembrie, am dezvăluit că am destructurat o reţea care viza un anumit public din România, deşi aceasta nu a jucat niciun rol în promovarea campaniei lui Georgescu”, au declarat reprezentanții rețelei sociale.
Platforma subliniază că informațiile care sugerează că Călin Georgescu ar fi făcut campanie exclusiv pe platformă sunt inexacte și înșelătoare.
„Călin Georgescu şi-a făcut campanie pe numeroase canale, aşa că atribuirea exclusivă a activităţii campaniei acestuia pe TikTok reprezintă o afirmaţie inexactă şi înşelătoare”, a adăugat compania.
În același timp, TikTok a menționat că și alți politicieni români, printre care George Simion, Elena Lasconi, Marcel Ciolacu, Mircea Geoană și Nicolae Ciucă, au avut prezență pe rețea în timpul campaniei electorale.
Protejarea integrității alegerilor pe TikTok
Reprezentanții platformei au explicat că platforma ia măsuri stricte pentru a proteja integritatea alegerilor, inclusiv prin prevenirea răspândirii dezinformării și colaborarea cu fact-checkeri locali, cum este LeadStories.
„Protejăm integritatea alegerilor pe TikTok prin prevenirea răspândirii de conţinut dăunător, eliminarea dezinformării în colaborare cu fact-checker-ul nostru local, LeadStories, şi conectarea comunităţii noastre la informaţii oficiale, precum şi prin colaborarea cu experţi.
Ca parte din aceste măsuri, am lansat proactiv, în luna noiembrie, un Centru Electoral în aplicaţie pentru alegerile din România în parteneriat cu Comisia Electorală, care promovează informaţii electorale de încredere.
De asemenea, am lansat o campanie de educaţie media în colaborare cu un ONG local de încredere, Funky Citizens, pentru a oferi comunităţii din România informaţii sigure despre cum să recunoască dezinformarea, printre altele”, au spus aceștia.
În plus, TikTok a lansat „Centrul Electoral” în aplicație, în colaborare cu Comisia Electorală din România, pentru a promova informații verificate și pentru a educa utilizatorii cu privire la recunoașterea dezinformării.
„Aceste informaţii inexacte despre alegerile din România sunt înşelătoare întrucât majoritatea candidaţilor şi-au stabilit o prezenţă pe TikTok, iar cei care au câştigat şi-au făcut campanie şi pe alte platforme digitale, dincolo de a noastră.
Aplicăm cu rigurozitate Regulile Comunităţii noastre împotriva dezinformării electorale şi comportamentului înşelător şi am colaborat proactiv cu Comisia Electorală pentru a lansa un Centru Electoral în aplicaţie astfel încât să promovăm informaţiile de încredere privind alegerile în comunitatea noastră din România. Nu acceptăm reclamele politice plătite şi solicităm tuturor să respecte Regulile Comunităţii noastre pe care le aplicăm în mod continuu”, mai spun ei.
Platforma a lansat și o campanie de educație media în parteneriat cu organizația locală Funky Citizens.
Politica TikTok privind publicitatea politică și campaniile înșelătoare
TikTok are reguli clare împotriva publicității politice plătite și a campaniilor înșelătoare.
„Politica noastră privind reclamele politice include atât reclame plătite tradiţional, cât şi creatorii care primesc compensaţii pentru a susţine sau a se opune unui candidat pentru o funcţie oficială.
De asemenea, eliminăm conţinutul care constituie publicitate nemarcată, pe baza solicitărilor fundamentate pe dovezi sau a informaţiilor credibile obţinute de autorităţile de reglementare competente. Până în prezent, nu am primit o astfel de cerere.”, au subliniat reprezentanții platformei.
De asemenea, conturile care încalcă aceste reguli sunt eliminate rapid.
În ceea ce privește falsificarea identității, TikTok afirmă că elimină conturile care imită persoane sau entități reale.
„Până în prezent, am eliminat peste 150 de conturi care imitau identitatea lui Călin Georgescu şi continuăm să efectuăm verificări pentru a elimina noi conturi de acest tip pe măsură ce apar.
Este important de menţionat că am eliminat, de asemenea, peste 650 de alte conturi care imitau identitatea altor candidaţi, ceea ce demonstrează că acest comportament nu s-a regăsit doar în asociere cu Călin Georgescu”, au menționat oficialii platformei.
Măsuri împotriva comportamentului neautentic și a conturilor false
TikTok detaliază și măsurile luate pentru prevenirea comportamentului neautentic pe platformă.
„În perioada cuprinsă între luna septembrie şi ziua de luni a acestei săptămâni, am eliminat: peste 66.000 de conturi false; peste 7.000.000 de aprecieri false; peste 10.000.000 de urmăritori falşi. Am prevenit, de asemenea, 40.000.000 de aprecieri false şi am blocat crearea a peste 216.000 de conturi spam; nu am găsit nicio dovadă care să confirme afirmaţia privind existenţa a 5.000 de conturi false, dar investigăm în mod deliberat acest aspect”, se arată în raportul platformei.
De asemenea, TikTok a prevenit crearea a peste 216.000 de conturi spam și a investigat acuzațiile privind 5.000 de conturi false.
Rețeaua socială a subliniat că nu au fost găsite dovezi ale unei campanii coordonate pe platformă.
„Până în prezent, nu avem dovezi că o campanie coordonată a avut loc pe platforma noastră”, au declarat reprezentanții TikTok.
Colaborare cu autoritățile române
În ceea ce privește solicitările oficiale din partea autorităților române, reprezentanții platformei au menționat că au gestionat toate cererile primite în timp util.
„Am primit trei solicitări oficiale din partea autorităţilor române până acum, toate fiind gestionate în timp util: O plângere din 21 noiembrie a semnalat mai multe videoclipuri care ar fi încălcat o lege ce impune candidaţilor/campaniilor să includă un cod mandatar financiar în materialele electorale pentru a ajuta autorităţile să urmărească cheltuielile de campanie. Am luat măsuri în termen de 24 de ore, depăşind ceea ce era deja impus prin lege.”, au precizat aceștia.
De asemenea, o analiză a altor platforme de socializare a arătat că videoclipurile electorale nu conţineau codul mandatar financiar cerut de lege nici pe alte platforme, cum ar fi X, Instagram sau Facebook.