Clujul va deveni scenă de spectacol, la începutul acestei toamne. Timp de 17 zile, între 3 şi 19 octombrie, un număr impresionant – aproximativ 100 – de evenimente muzicale, petreceri, spectacole de dans şi teatru, workshop-uri, proiecții de filme, pavilioane dedicate diferitelor arte şi o premieră mondială sunt puse în scenă în peste 50 de spații din Cluj. Toate se vor desfăşura sub deviza „stART“, întrucât cea de-a patra ediție a Festivalului Internațional de Muzică şi Artă Transilvania bifează şi câteva premiere.
Una dintre ele este „Caravana Artelor“, care se va plimba, atât în zona centrală a oraşului, cât şi în cartiere, şi va include diverse spectacole, plus expoziţii şi concursuri. „Venim cu o abordare inedită, altfel decât am fost obişnuiţi până acum în cadrul festivalurilor de gen. Este un proiect educaţional, prin care încercăm să îi atragem pe cât mai mulţi clujeni înspre arte“, explică Bogdan Buta, directorul general al festivalului. De asemenea, TiMAF 2014 va include, în exclusivitate, România în turneul mondial oficial susţinut de artistul britanic James Blunt (peste 7.000 de bilete sunt puse deja în vânzare, la preţuri între 125 – 250 de lei). În total, sunt aşteptaţi la festival peste 100.000 de participanţi – „Preţul biletelor va fi variabil, în funcţie de fiecare eveniment în parte. Vor fi evenimente în aer liber cu acces gratuit sau evenimente cu preţ modic menit să asigure sustenabilitatea reprezentaţiei în cauză. În contextul în care Cluj-Napoca va deveni Capitala Europeană a Tineretului în 2015, vom încerca să facilităm accesul tinerilor la evenimentele create de noi… ne gândim la crearea de categorii de bilete pentru tineri“, precizează Bogdan Buta.
Anul acesta, bugetul TiMAF va depăşi 400.000 de euro, din care mai mult de 40% provin din sponsorizări. „Am dezvoltat acest festival în criză şi cred că acest aspect ne-a ajutat să ne adaptăm condiţiilor şi să găsim o abordare eficientă de atragere de fonduri. Până acum, nu am resimţit fenomenul restrângerii bugetelor de marketing şi publicitate.
Avem planuri mari şi sunt încrezător că, de la an la an, vom găsi noi surse de finanţare şi din ce în ce mai multe companii îşi vor îndrepta atenţia spre TiMAF“, spune directorul festivalului. Ideea acestui festival, continuă el, a pornit „în primă fază din dorinţa de a sprijini candidaturile Clujului la titulaturile de Capitală Europeană a Tineretului 2015, pe care am şi reuşit să o câştigăm, şi cea pentru Capitală Culturală Europeană pentru 2021 (…). Am încercat să îmbinăm arta cu entertainment-ul astfel ca produsul final să fie unul care să satisfacă toate gusturile în materie de cultură, dar şi să punem bazele unei platforme care să ajute tinerii talentaţi să iasă de sub umbrela anonimatului“.
Prin diversitatea şi calitatea spectacolelor, TiMAF vrea să creeze dependenţă, iar oraşul Cluj-Napoca să devină noul „hotspot“ al artei şi muzicii, atât pe timpul zilei, cât şi al serii. Şi nu doar în România, ci şi în ţările învecinate._
TiMAF, în cifre
SPECTACOLE. La prima ediţie s-au desfășurat peste 50 de evenimente. Anul acesta au fost anunţate peste 70 de reprezentaţii.
SPECTATORI. Festivalul a înregistrat recordul absolut de public în 2013, cu 3.000 de spectatori pe zi. Anul acesta este estimată o medie de 5.500 spectatori pe zi.
INVITAŢI. În programul primei ediţii au figurat peste 350 solişti/artişti doar din România. Anul acesta participă la festival 500 solişti/artişti din cinci ţări.