Pentru ca majoritatea turistilor sunt oameni de afaceri din Italia si Germania, pe urmatoarele locuri in top aflandu-se cei din Austria si Statele Unite. Acestea sunt tarile din care provin principalele companii care au investit in zona. In prezent, functioneaza aproape 5.000 de firme straine, printre cele mai importante companii numarandu-se Continental AG, Alcatel, Coca-Cola, Kromberg-Schumbert, Solectron, Siemens. Pe langa acestea o multime de firme micute genereaza un turism de afaceri si de tranzit important. „In jur de 70% din clienti sunt straini, iar jumatate din acestia, italieni”, spune Octavian Mares, patronul hotelului Reghina. Numarul mare de turisti de business a atras investitii din ce in ce mai mari in industria hoteliera. Daca in 1998 la Timisoara erau doar zece hoteluri, sase dintre ele existand dinainte de 1989, in prezent functioneaza 56 de locatii, iar alte zece se construiesc. Majoritatea hotelurilor noi sunt clasificate la trei stele si au 30-50 de camere, fiind mai usor de operat. Tarifele variaza intre 50 euro pe noapte, in cazul hotelurilor de trei stele, si 100 euro in cazul celor de patru stele. Totusi, operatorii sustin ca deja sunt multe hoteluri. „Piata este saturata. Numarul hotelurilor a crescut mai rapid decat economia zonei. Cu alte cuvinte, oferta s-a dezvoltat mai mult decat cererea”, spune Dorel Prodan, patronul hotelurilor Best Western Ambasador si Doria. Fenomenul se face simtit mai ales la capetele de sezon, insa anul trecut s-a inregistrat un grad mediu de ocupare de 70%. Patronul hotelului Reghina spune ca renovarea hotelului Continental s-a justificat prin cresterea numarului clientilor sai. Anul acesta, previziunile sunt mai pesimiste. „Este an electoral cu legi ambigue, iar investitorii stau mult sa se gandeasca inainte de a veni in Romania. Acum patru ani s-a intamplat la fel”, spune Octavian Mares. Chiar daca apar din ce in ce mai multe hoteluri pe piata, patronii incearca sa-si diversifice sursele de venit. Fiind vorba de turism de business, multi investesc in sali de conferinte. Sorin Posa, patronul celor patru hoteluri Perla, care insumeaza aproximativ 100 de camere de trei si patru stele, intentioneaza sa investeasca 800.000 de euro intr-un centru de afaceri care sa beneficieze si de o sala de conferinte pentru 250-300 de persoane. „Avem deja o sala de conferinte de 120 de locuri, al carei grad de ocupare este de 80%, insa e nevoie de una mai mare”, spune Posa. Este si parerea lui Dorel Prodan: „Avem cereri din partea companiilor de medicamente, care vor sali de 200-400 de persoane. De asemenea, se cauta sali de mare capacitate pentru lansari de produse noi”. Pana acum, in afara de Best Western, nici un alt lant international nu s-a aventurat pe piata timisoreana. Cele doua proiecte pentru un Hilton si pentru un Sheraton au cazut in principal din cauza locatiilor alese. Deocamdata nu exista nici un hotel de cinci stele, dar functioneaza patru locatii de patru stele. Radu Radoslav, directorul Directiei de Urbanism din Primaria Timisoara, spune ca anul acesta va incepe constructia unui hotel de cinci stele. O fosta resedinta a lui Nicolae Ceausescu va fi transformata de omul de afaceri Ovidiu Tender in hotel de lux. Cu toate ca pana acum a fost foarte dinamica, operatorii se asteapta la o stagnare a pietei. Daca cresterea numarului de hoteluri nu va fi urmata de o majorare a numarului de turisti, tarifele de cazare se vor reduce, ceea ce va conduce la o scadere a profitabilitatii business-ului.
2,5 milioane euro investiti Intr-un hotel de patru stele
Hotel Reghina este clasificat la trei stele, are 30 de camere si o capacitate de 50 de locuri, fiind evaluat la aproape doua milioane euro. Un hotel de marimea acestuia are incasari medii de 30.000 euro pe luna. Octavian Mares, patronul hotelului, a construit pe aceeasi strada o alta locatie, Reghina Blue, clasificata la patru stele, cu 50 de camere, in care a investit 2,5 milioane euro. Patronul se asteapta ca acest al doilea hotel sa inceapa sa functioneze in maximum trei luni si sa ii aduca incasari medii de 50.000 euro lunar.
Hotel Apollo, cea mai noua locatie construita in Timisoara, este prototipul business-ului hotelier din aceasta zona: numar mic de camere (21), trei stele, amplasat intr-o zona cu mare potential de dezvoltare economica. Investitia de 800.000 euro a omului de afaceri Teodor Tuducan s-a dovedit profitabila din prima saptamana, cand hotelul a fost inchiriat integral de un grup din Ungaria, acest prim contract asigurandu-i incasari de 17.000 euro . Omul de afaceri se asteapta ca hotelul sa ii aduca incasari lunare care sa se apropie de valoarea de 30.000 euro.