Stridenta publicitatii stradale din marile orase nu este o caracteristica a Timisoarei, unde numarul panourilor este de aproximativ 500, incluzand aici tot ce inseamna afisaj (bannere, citylighturi, publicitate de mari dimensiuni). Ca pondere a clientilor, cei mai multi sunt companii nationale, care se „afiseaza” in oras prin marile retele de panotaj, precum Exclusiv si Euromedia. Ca bani, costurile afisajului in Timisoara sunt, potrivit unor reprezentanti ai industriei, de cateva ori mai mari decat in alte orase de aceleasi dimensiuni. Desi prezenti cu investitii majore, companiile straine produc in special pentru export si, prin urmare, publicitatea pe plan local nu isi are rostul.
Potrivit datelor furnizate de Primaria Timisoara, incasarile din publicitatea stradala au totalizat anul trecut 2,9 miliarde de lei. Cea mai mare parte a banilor provine din publicitatea pe domeniul public (1,7 miliarde lei). Alte 600 de milioane au venit din amplasarile de bannere. Industria de publicitate apeleaza tot mai des la acest tip de publicitate stradala. Autorizatia pentru un banner se obtine foarte usor, intr-o singura zi, este valabila doua saptamani, dupa care se poate reinnoi. Principalul dezavantaj: chiriile mari percepute de proprietarii stalpilor. „Pentru un banner chiria la Regia Autonoma de Transport Timisoara (RATT) este de 160 de dolari, la care se adauga costurile de autorizare”, spune Harald Zimmerman, directorul agentiei Cresta Advertising, care detine, printre altele, peste 150 de panouri mici pe stalpii din Timisoara. Potrivit lui Zimmerman, chiria perceputa pentru un panou este de 10 dolari la RATT (care detine cea mai mare parte a stalpilor din oras) si 8 dolari la stalpii Electrica, ceea ce face ca pretul platit de un client pentru un panou sa varieze intre 35 si 40 de dolari.
Datele de la Primarie indica pentru anul trecut trei afise de mari dimensiuni, 68 de locatii pe domeniul privat, 16 panouri cu ceas si indicator de temperatura (prin asociere cu Primaria), 105 reclame in statiile de troleibuz si tramvai, 80 de afisaje pe domeniul public si 184 de reclame pe stalpi. La acestea se adauga aproximativ 50 de calcane de blocuri.
Clientii de publicitate vin in principal prin agentiile mari din Bucuresti. Exclusiv Media, prin asociere cu Primaria, administreaza spatiul publicitar din statiile RATT. Totodata, detine alte cateva zeci de locatii si este principalul actor din panotaj. Radu Lambrino, reprezentantul firmei in Timisoara, declara ca clientii sunt in totalitate nationali: telefonie mobila, tigari, mobila. O agentie locala, Cresta Advertising, s-a orientat pe un segment special: panouri pe stalpi, de mici dimensiuni, pentru intreprinderi mici si mijlocii. Clientii provin in special din industria locala. Printre acestia, Autoclub (dealer Volskwagen) cu 50 de panouri si Profi (retea de magazine), cu 30 de panouri.
Situatia modesta a panotajului timisorean se datoreaza de mai multor aspecte. Pe de o parte, Primaria tine la imaginea orasului si a impus o serie de restrictii. „Bulevardele mari trec toate prin parcuri, or, daca faceam publicitate cu panouri mari, evident ca imaginea de parc a orasului disparea”, spune Radu Radoslav, directorul Directiei de urbanism din Primaria Timisoara. Zona istorica a orasului este de asemenea ferita de publicitatea stradala de mari dimensiuni. De cealalta parte, industria de publicitate acuza si un dezinteres al agentilor economici locali pentru afisajul stradal, ca urmare a unei mentalitati conservatoare.
Reprezentantii industriei de publicitate au elaborat si propus Consiliului Local un Regulament privind publicitatea stradala in Timisoara, care sa faciliteze segmentul de outdoor. Aflat in prezent in discutie, regulamentul a adus un prim consens: infiintarea unui Biru unic care sa se ocupe de tot ce inseamna autorizatii in panotaj.
Contractele de publicitate stradala In Timisoara In 2002
Societatear. locatii
Publicitate de mari dimensiuni
Mc Donalds 2
Almuna 1
Publicitate pe domeniul privat
Multireclama 15
Euromedia 10
Churchill 30
Agroimobiliar 1
Electromotor 1
Comunication Media 1
K & K 10
Asociere cu Primaria (panouri cu ceas)
Euromedia 9
Betacons 5
Exclusiv Media 2
Publicitate pe domeniul public
Ambalajul Metalic 1
Arma Romania srl 14
Lipoplast 1
Bendix 1
Exclusiv Media 15
Stone Construct 6
Global Media 17
Casa Mosibel 1
Sistem Gaz 1
Euromedia 6
Tender 1
MOL Romania Communication 2
Logirom 1
UPC Romania 4
Publicitate in asociere cu Primaria in statiile RATT
Exclusiv Media 100 panouri
Exclusiv Media 5 backlighturi
Contracte publicitate pe stalpi Electrica sau RATT
Valy Tim 3
RMB Casa Auto 3
Viva Capio 1
Poliflex 1
Cresta Print 50
RATT 10
Westsid Media 1
Exclusiv 8
Euromedia 60
Bega Com 28