Trei secole de excelență în fabricarea berii, acesta este recordul cu care se mândrește Timișoreana, cel mai bine vândut brand de bere din România.
Puține afaceri din întreaga lume ating performanța de a sărbători un secol de la înființare. Sub influența unor vremuri tulburi, în care războaiele sau crizele economice erau la ordinea zilei, afacerile aveau șanse mici să supraviețuiască. Având în vedere toate acestea, un brand care să sărbătorească trei secole de existență poate fi considerat o minune. Timișoreana este un asemenea exemplu – săptămâna trecută, 300 de ani de bere au fost sărbătoriți chiar în locul în care a început toată povestea.
Prezentul are gust bun
La Timișoreana, în ultimii 15 ani, au fost realizate investiţii de 100 de milioane de euro, iar acestea pot fi văzute în cifra de vânzări: 200 de milioane de euro în 2017. Prin urmare, avem de a face cu liderul pieții de bere în ceea ce privește vanzările. „Avem standarde de calitate care ne obligă să folosim cele mai bune materii prime. În mare parte, materia primă vine din producţii autohtone. Malţul, principalul ingredient, este din culturile din România. În fabricălucrează în prezent 332 de oameni“, a explicat pentru Revista Capital Eduard Polschi, directorul Fabricii de Bere Timişoareana, cum a ajuns brandul la o cotă de piaţă de 15%. Timișoreana este și cea mai bine vândută bere românească în afara țării, cu peste 7 milioane de unități în 2017.
Cele mai bune vânzări sunt în Republica Moldova, berea fiind prezentă și având mare succes mai ales în ţările unde se află cele mai mari comunităţi de români – Italia, Spania, Grecia, SUA şi Canada. Timișoreana a fost și a rămas o bere românească, dar trebuie știut că acționarul este unul străin, cu o bogată tradiție în domeniu. Astfel, cel mai vechi brand din România – fabrica de bere din Timişoara datând din 1718 – a fost preluat de gigantul sud-african SABMiller în 2001. Anul trecut, Ursus Breweries, compania care are în portofoliu brandul, a intrat sub umbrela grupului japonez Asahi, printr-o tranzacţie regională care s-a ridicat la 7,3 miliarde de euro.
O istorie cu malţ și hamei
Povestea Timişoreana începe în 1718, când la ordinul Prinţului Eugeniu de Savoia a fost construită prima fabrică de bere din România. La acea vreme, orașul de pe Bega era sub ocupaţie habsburgică. Până în 1852, fabrica de bere a fost sub control militar, deoarece avea o importanţă strategică. Fierbătoria de bere din secolul XVIII trebuia să suplinească lipsa de apă potabilă din zonă.
La un secol şi jumătate de la înfiinţare, ajunge la un pas de lichidare, moment în care „Fierbătoria de bere din Fabric, Societate pe acțiuni“, numele de atunci, trece în proprietatea unor timișoreni și își reia activitatea. Astfel, sub conducerea lui „Ignatz și fiii“ , fabrica înfloreşte. „În 1890, principalele clădiri şi instalaţii ale fabiricii au fost distruse de un incendiu. Însă distrugerile au dus la o retehnologizare,“ arată Eduard Polschi. Prima și cea mai însemnată investiție s-a efectuat între ani 1900-1920 și a dus la creșterea producției de bere la un nivel de 100.000 hl/an și la o îmbunătățire a calității. Investiţia a fost făcută în prima maşinărie de frig.
În anii de război, datorită cererilor de bere foarte mari, se atinge cifra de 148.000 hl/an. După război producția revine la cifra de 100.000 hI/an, menținându-se la acest nivel până la naționalizare. În perioada interbelică, fabrica – și în acel moment lider de piață -, a devenit unul din furnizorii Casei Regale a României.
Astăzi, Timișoreana duce tradiţia mai departe, fabrica de bere fiind una din cele mai moderne din România. „Fabrica de bere din Timișoara este un important reper al orașului și al istoriei berii din țara noastră. Bucuria, dăruirea și pasiunea berarilor noștri vor rămâne cele mai importante ingrediente ale succesului Timișoreana“, declară Mihai Bârsan, vicepreședinte marketing.
În cei 300 de ani de existenţă, gustul berii de la Timişoara a fost apreciat şi premiat, ceea ce a adus şi României recunoaştere internaţională.
Timişoreana are trofee foarte vechi – bronz la expoziţia din Budapesta (1855), argint la expoziţia din Timişoara (1891), Grand Prix-ul expoziţiei din 1908. Și în perioada modernă Timișoreana a fost apreciată – a luat medalia de aur la Champion Lager Trophy în 2007 şi cea de argint în 2008 la Australian International Beer Awards, al 2-lea concurs ca importanţă din lumea berii. La World Beer Championship, în Statele Unite, a primit medaliile de argint în 2007 şi 2008.
Acest articol a fost publicat în numărul 20 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 21-27 mai 2018