agentia de publicitate NET Marketing. Scopul acestuia este evidentierea atitudinilor, valorilor si comportamentului specifice categoriei de varsta cuprinsa intre 9 si 22 de ani. Ca metodologie, studiul a parcurs doua etape: una de cercetare calitativa, constand in opt discutii de grup desfasurate in Bucuresti, si una cantitativa, realizata pe un esantion national de 1.500 de persoane, esantion reprezentativ pentru orasele cu o populatie mai mare de 200.000 de locuitori. Din acest studiu amplu am extras doar o parte din rezultate, respectiv capitolul referitor la produsele de ingrijire personala utilizate de adolescenti si tineri. „Spre deosebire de alimente, unde principalul criteriu de cumparare il reprezinta pretul, in cazul produselor de ingrijire personala, marca joaca un rol important in luarea deciziei de achizitionare”, afirma Andreea Ioncica, director la AD Consulting. „De asemenea, o data cu inaintarea in varsta, are loc o crestere a implicarii in alegerea marcilor produselor cosmetice si de igiena personala, inclusiv a acelora pe care urmeaza sa le utilizeze intreaga familie. Aceasta schimbare de comportament intervine in jurul varstei de 15 ani”, constata Andreea Ioncica. Asadar, in timp ce copiii intre 9 si 14 ani cheltuiesc majoritatea banilor de buzunar pe dulciuri, snacks-uri, bauturi racoritoare etc., tinerii intre 15 si 22 de ani, preocupati mai degraba de imaginea lor, sacrifica cea mai mare parte a fondurilor de care dispun pe produse de ingrijire personala. Toti respondentii intervievati, apartinand acestei ultime categorii de varsta, au afirmat ca folosesc pasta de dinti, sampon si sapun. Doar o treime dintre ei detin propriile produse, ceilalti folosindu-le pe cele disponibile in gospodarie, impreuna cu restul familiei. Deodorantele sunt utilizate, de asemenea, intr-o pondere foarte mare de adolescenti si tineri (90%), doua treimi dintre acestia avand produsul propriu. In aceeasi categorie de „uz personal exclusiv” intra gelul de par – in cazul baietilor – si cremele de fata, maini si corp, gelul de dus, balsamul de par si fardurile in cazul fetelor. De altfel, intre comportamentul fetelor si cel al baietilor se contureaza diferente semnificative, fie ca este vorba de produse folosite in comun, impreuna cu ceilalti membri ai familiei, fie de cele utilizate doar de ei. Fetele, de exemplu, utilizeaza intr-o mai mare masura gel de dus (85%, fata de 66%, baietii) si balsam de par (81%, fata de 46%). Pe de alta parte, ponderea baietilor care utilizeaza gel de par (68%) este mai mare decat cea a fetelor (50%). Potrivit rezultatelor studiului, fetele au mai multe produse de ingrijire personala care le apartin numai lor. In ceea ce priveste marcile utilizate, Avon a fost cel mai des mentionata de catre respondenti. Acest fapt poate fi explicat prin sistemul de plata, pe care majoritatea il percepe extrem de convenabil. Se intampla adesea ca adolescentii si tinerii sa ii cunoasca pe reprezentantii Avon, unii dintre acestia fiindu-le prieteni sau colegi de scoala, ceea ce le permite sa achite produsele atunci cand au bani. Fetele folosesc intr-o masura mai mare deodorante Avon, in timp ce baietii prefera marca Adidas. Faptul ca, per total esantion, primele doua marci mentionate apartin categoriilor de produse medium si premium Dove, Nivea, Oriflame, Wella, Blend-a-Med, Head&Shoulders, Schwartzkopf demonstreaza inca o data preocuparea adolescentilor si tinerilor pentru propria imagine, receptivitatea lor la noutati si disponibilitatea de a investi in produse de calitate, „deturnand” in acest scop banii de buzunar dati de catre parinti pentru „pachetelul” zilnic sau pentru rechizite.
Produse de Ingrijire personala utilizate* (primele doua marci mentionate)
Balsam de par – 780 respondenti
Avon 25%
Dove 10%
Crema de fata – 756 respondenti
Avon 41%
Nivea 23%
Deodorante spray – 1.080 respondenti
Avon 18%
Adidas 12%
Farduri – 602 respondenti
Avon 52%
Oriflame 10%
Fixativ – 514 respondenti
Taft /Schwartzkopf 28%
Wella 21%
Gel de dus – 917 respondenti
Avon 33%
Nivea 15%
Gel de par – 696 respondenti
Wella 24%
Taft / Schwartzkopf 23%
Pasta de dinti – 1.192 respondenti
Colgate 49%
Blend-a-Med 29%
sampon – 1.197 respondenti
Head&Shoulders 22%
Avon 14%
Sapun – – 1.197 respondenti
Dove 27%
Protex 13%*) tineri intre 15 si 22 ani (baieti si fete)