Într-un an de criză, când piaţa angajaţilor a devenit o piaţă a angajatorilor, tinerii absolvenţi caută cu disperare un loc de muncă, mizând, însă, pe niveluri salariale din 2008, considerate irealiste de către companii în actualul context de piaţă.
Dacă anii trecuţi noile generaţii de absolvenţi intrau pe o piaţă în creştere, anul acesta tinerii se lovesc de o scădere accentuată a locurilor de muncă disponibile şi de reacţiile angajatorilor, care caută oameni talentaţi cu aşteptări salariale minime, au declarat pentru capital.ro specialiştii din domeniu.
Statisticile oficiale confirmă, de asemenea, creşterea numărului de tineri din România care nu au un loc de muncă. Astfel, potrivit Eurostat, rata şomajul în rândul tinerilor din ţara noastră, cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani, a urcat cu 1,4% faţă de nivelul din primul trimestru al 2008, la 19,6%, a 13-a ca mărime din UE, media la nivel comunitar fiind de 18,3%. Datele Eurostat arată că 20,6% dintre tinerii români de sex masculin erau şomeri în intervalul ianuarie-martie, faţă de 18,6% în aceeaşi perioadă a anului trecut. În ceea ce priveşte persoanele de sex feminin, rata a urcat de la 17,5% în primele 3 luni ale anului trecut, la 18% în 2009.
Din ce în ce mai greu să ajungi la interviu
În 2008, absolvenţii de facultate erau chemaţi la interviuri foarte uşor şi erau angajaţi foarte repede. Anul acesta, situaţia s-a schimbat radical, asta şi în condiţiile în care numărul candidaţilor a crescut substanţial. Doar pe site-ul de recrutare BestJobs.ro numărul aplicărilor a crescut cu 262,6% în prima jumătate a anului faţă de acceaşi perioadă din 2008.
„În anii trecuţi nu rămâneau liberi în piaţă mai mult de câteva zile, imediat ce aplicau erau chemaţi la interviuri şi se angajau repede, alegând cea mai interesantă ofertă din mai multe primite. Acum, nici măcar la un interviu nu ajung, ceea ce îi frustrează”, spune Mădălina Popescu, general manager al Pluri Consultants.
Ce determină această situaţie? În primul rând, atitudinea angajatorilor, care caută soluţii de ieşire din criză, nu angajaţi noi. Pe de altă parte, o problemă o reprezintă şi cerinţele candidaţilor. „Mulţi au rămas setaţi pe nivelul de salarii de la începutul lui 2008, care nu mai poate fi regăsit acum în piaţă”, mai spune managerul Pluri.
Salariu de jurnalistă pentru job de recepţioneră!
Mădălina Popescu dă exemplu o tânără care a candidat pe un job de recepţioneră şi a cerut un salariu fantezist, fără a se sfii să declare că nu are niciuna dintre competenţele minim necesare noului post. „Merita, deci, un minim de salariu de entry pe această poziţie. Ei bine, tânăra lucrase în prioada 2007-2008 în redacţia unei reviste fancy şi, prin diverse artificii, strângea într-o lună o remuneraţie totală de aproximativ 500 de euro net, salariu pe care ca entry pe un post de recepţioneră nu îl va avea în veci!”, declară Mădălina Popescu.
Mai mult, comparativ cu anul trecut, salariile pe care le pot oferi angajatorii sunt mai mici cu aproximativ 100 de euro, spune Iuliana Badea, director de vânzări al companiei de recrutare şi resurse umane Lugera & Makler.
Mai puţine joburi, competiţie mai mare
Lipsa posturilor vacante a dus şi la o intensificare a competiţiei, potrivit lui Călin Fusu, directorul general al Neogen, companie care deţine site-ul de recrutare BestJobs.ro. „Condiţiile economice au generat o creştere atât a numărului de aplicări, cât şi a aplicanţilor în primul semestru al anului. Concurenţa este în acest fel stimulată, fapt ce avantajează angajatorii care folosesc drept filtru principal de triere eficienţa”, spune Fusu.
Cu toate acestea, unii specialişti de pe piaţă sunt de părere că proaspăt absolvenţii de facultate mai au o şansă. „Există angajatori care preferă să atragă în organizaţii tineri absolvenţi, asta deoarece au expectanţe salariale mai mici decât persoanele cu experienţă profesională”, spune Iuliana Badea. Un alt avantaj este acela că un tânăr absolvent poate asimila mult mai uşor valorile şi procedurile interne ale companiei.
Pe de altă parte, Călin Fusu este de părere că o altă şansă este şi implicarea în sesiuni de practică sau proiecte de voluntariat, care reprezintă un atu în această perioadă.
70% dintre absolvenţi vor un job în domeniul de specializare
Potrivit celui mai nou studiu realizat de site-ul MyJob, aproape 60% (57,84) dintre respondenţi consideră că pentru angajatori nu contează diploma sau studiile, ci experienţa pe care o ai în câmpul muncii. Acest lucru este demonstrat şi de numărul mare de studenţi care caută să îşi găsească un loc de muncă încă din timpul studenţiei.
De asemenea, majoritatea absolvenţilor aleg să muncească în domeniul de specializare. „70% dintre cei care termină o facultate aleg să rămână pe domeniul ales, doar 30% vizând reprofilarea”, afirmă Iuliana Badea.
„Observ o din ce în ce mai pronunţată tendiţă de a căuta calea spre carieră în domeniul în care şi-au făcut studiile (nu mai acceptă la fel de uşor compromisul de a trece într-un alt domeniu)”, spune şi Mădălina Popescu.
De asemenea, intrarea în câmpul muncii din anii studenţiei este tot mai des întâlnită. „Majoritatea tinerilor îşi încep cariera din timpul facultăţii, ocupând funcţii part-time, dar şi full-time”, a declarat Iuliana Badea. De asemenea, Mădălina Popescu afirmă că în ultimii ani s-a obervat tendinţa studenţilor de a încerca un job chiar în domeniul în care urmează să se specializeze.
Studiul MyJob mai arată că 13,41% dintre respondenţi cred că este important pentru angajare să deţii o diplomă, indiferent de tipul de facultate absolvită, în timp ce 11, 21% dintre participanţii la sondaj afirmă că studiile superioare nu îi ajută în niciun fel în obţinerea unui job.
Unde mai găseşti joburi: IT şi servicii
În acest an, cele mai căutate domenii au fost cele în domenii precum vânzările, contabilitate şi bănci, potrivit statisticilor BestJobs. În acelaşi timp însă, cele mai multe aplicări au fost la locurile disponibile în vânzări, serviciu clienţi sau marketing, fapt ce arată că piaţa este saturată de specialişti în aceste domenii.
La polul opus, cele mai multe oferte de angajare vin din sectorul IT, software, sevicii clienţi şi vânzări.