Pragmatism, implicare mai redusă la locul de muncă şi hedonism - acestea sunt caracteristicile tinerilor angajaţi din zilele noastre, evidenţiate în studiul „Employer of Choice“. Cercetarea a fost efectuată de Daedalus Consulting în parteneriat cu Catalyst Recruitment Services, pe un eşantion constituit din persoane cu vârste între 19 şi 28 de ani, studenţi şi absolvenţi de învăţământ superior. Rezultatele acesteia relevă modul în care este afectată pia
Pragmatism, implicare mai redusă la locul de muncă şi hedonism – acestea sunt caracteristicile tinerilor angajaţi din zilele noastre, evidenţiate în studiul „Employer of Choice“.
Cercetarea a fost efectuată de Daedalus Consulting în parteneriat cu Catalyst Recruitment Services, pe un eşantion constituit din persoane cu vârste între 19 şi 28 de ani, studenţi şi absolvenţi de învăţământ superior. Rezultatele acesteia relevă modul în care este afectată piaţa muncii pe segmentul de populaţie vizat.
Daniel Enescu, general manager la Daedalus Consulting, remarcă faptul că, în comparaţie cu generaţiile trecute, tinerii de astăzi pot să identifice cu mult mai mare uşurinţă oportunităţile din piaţă şi reuşesc să le capitalizeze eficient. Acesta este şi motivul pentru care, în anul 2007, 39% din cei care absolviseră recent facultatea sau din studenţii care aveau deja un job lucrau în domenii fără legătură cu domeniul în care se pregătiseră.
„Din acest punct de vedere, pragmatismul tinerilor este extrem de benefic în a corecta răspunsurile prea lente ale învăţământului la schimbările rapide intervenite pe piaţa muncii“, este de părere Daniel Enescu.
„Pe de altă parte, există o tendinţă de a exacerba acest pragmatism, prin crearea unor comportamente speculative ale tinerilor, ceea ce duce la schimbări frecvente de joburi şi la creşteri salariale mult peste cele de competenţe sau productivitate“, adaugă reprezentantul Daedalus Consulting.
Nivelul redus de implicare a tinerilor în plan profesional se manifestă printr-un ataşament mult mai scăzut faţă de firma în care lucrează, urmarea acestei atitudini fiind o fluctuaţie foarte mare în rândul acestei categorii de angajaţi. Astfel, din studiul „Employer of Choice“ reiese că unul din doi tineri şi-a schimbat locul de muncă de cel puţin două ori în ultimii trei ani. Fluctuaţia medie de personal pentru segmentul de vârstă 19 – 28 de ani este de 45%, o cifră cu un ordin de mărime peste cel din pieţele „aşezate“, din Occident.
Tendinţa este totuşi de creştere a loialităţii, ponderea celor ce declară că îşi vor schimba locul de muncă cel puţin o dată în următorii trei ani scăzând de la 46,1% în 2006, la 38,5% în 2007.
„Deşi loialitatea rămâne o problemă de interes pentru angajatori şi deşi ea este în continuare scăzută, elementele ei definitorii sunt mai rafinate, dovedind o maturizare a atitudinii tinerilor faţă de oferta angajatorului“, afirmă Aurora Liiceanu, psiholog. „Astfel, fluctuaţia se înscrie mai degrabă într-o strategie de creştere. Progresul în maturizarea atitudinii faţă de identitatea lor profesională se exprimă şi prin conştientizarea stilului de management, ei suportând mai greu modelul ierarhic tradiţional românesc, «feudal», care aduce atmosfera unei vasalităţi, a unui climat nedemocratic, în care strategia supunerii rămâne importantă“, precizează Aurora Liiceanu.
Domenii aflate „pe val“
Hedonismul joacă şi el un rol important în viaţa tinerilor, se arată în cercetarea realizată de Daedalus Consulting şi Catalyst Recruitment Services. Aceştia sunt din ce în ce mai înclinaţi să echilibreze viaţa personală cu cea profesională, sunt mai puţin dispuşi să facă ore suplimentare pentru a câştiga bani în plus şi mai puţin interesaţi de provocările apărute la locul de muncă, dacă acestea implică un stres sporit.
Referitor la interesul tinerilor profesionişti pentru diverse activităţi, acesta migrează spre domenii high-tech, în detrimentul celor clasice, gen bunuri de consum, comerţ etc. Cele mai căutate joburi de către bărbaţi sunt IT (33,2%) şi project management/operaţiuni (15,6%), în timp ce femeile apreciază mai mult domenii precum finanţe/contabilitate (17,9%) şi marketing (15%). Sectoarele care, per total, au pierdut cei mai mulţi adepţi în 2007, comparativ cu 2006, sunt cele care ţin de vânzări, resurse umane, proiectare/design/creaţie.
Intenţia de schimbare a actualului domeniu de activitate, în următorii trei ani, este în scădere – de la 24,1% în 2006 la 14,9% în 2007 -, ceea ce, potrivit lui Daniel Enescu, reprezintă un început de „stabilizare a haosului“ din piaţa muncii.
Aurora Liiceanu, psiholog