Conform cercetării, 57% dintre tinerii de 14-19 ani din România sunt clienţi ai unei bănci, procentaj care creşte la 92% pe segmentul de vârstă 20-25 de ani. De asemenea, mai mult de jumătate dintre tinerii de 20-25 de ani (51%) sunt angajaţi, iar 58% câştigă cel puţin 1.000 de lei.
În plus, ponderea totală a celor care primesc bani de la familie, pe această grupă de vârstă, este de 67%, în acest context educaţia financiară provenind, predominant, din familie (80%), în timp ce şcoala deţine o pondere de numai 15%.
Studiul de specialitate mai relevă faptul că 63% dintre tinerii de 14-19 ani au trecut pragul unei bănci în ultimele trei luni, iar cei din categoria 20-25 de ani au făcut acelaşi lucru în 78% dintre cazuri.
Totodată, 66% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 14 şi 25 de ani deţin un cont curent la o bancă din România, 45% sunt titulari ai unui card de debit şi aproximativ 30% folosesc internet banking. Procentajul celor din categoria de vârstă 20 – 25 de ani, care utilizează internet banking-ul este de 44%, în timp ce mobile banking-ul are un grad de utilizare de 29,5% (20-25 ani) şi de 12,5% (14-19 ani).
"Principala doleanţă a tinerilor, în raport cu o bancă, ţine de calitatea serviciilor şi a personalului (30%), urmată de un nivel bun al dobânzilor practicate şi a comisioanelor (15%) şi încredere (10%). 71% dintre tineri şi-ar dori, ca soluţii inovatoare, din partea unei bănci, autentificarea prin amprentă (71%), plata prin intermediul telefonului sau al ceasurilor inteligente în magazine şi restaurante (55%), plăţi de tip contactless în magazine (37%)", se arată în studiul citat.
În ceea ce priveşte sursa veniturilor, 74% încă mai primesc bani de la familie (ambele grupe de vârstă), iar 81% încasează aceste fonduri cash. Indiferent de sursă, banii sunt cheltuiţi, în principal, pe haine şi încălţăminte (82% în cazul grupei de vârstă 14-19 ani, 81% pentru 20-25 de ani), ieşiri în oraş (81% pentru 14-19 ani, 84% pentru 20-25 ani) sau nevoi personale de îngrijire (74% pentru 14-19 ani, 80% pentru 20-25 ani).
Întrebaţi pentru ce ar economisi bani, dacă ar face acest lucru, tinerii au pus pe primul loc vacanţele (67%), urmate de studii sau cursuri specializate (44,5%) şi îmbrăcăminte (37,7%).
'Atunci când sunt conectaţi la internet, tinerii folosesc reţelele sociale (87%), caută informaţii (87%), ascultă muzică (78%), utilizează aplicaţii pentru mesaje (70%), trimit sau primesc emailuri (62%), vizionează canale TV sau filme (58%), fac tranzacţii online (46%) şi citesc presa online (45%). Peste 53% îşi doresc să se angajeze încă din timpul studiilor, în timp ce 35% vor să îşi găsească un job după absolvirea lor. La primul loc de muncă, tinerii îşi doresc să primească un salariu cuprins între 1.000 şi 1.500 de lei (31%), 1.500 şi 2.000 de lei (25%) şi de peste 2.500 de lei (21%). În cazul grupei de vârstă 20-25 de ani, aşteptarea privind salariile de peste 2.000 de lei e ceva mai mare', notează studiul BCR.
Studiul 'Percepţia tinerilor despre sistemul bancar din România' a fost realizat la sfârşitul lunii august, în rândul şi cu sprijinul tinerilor participanţi în cadrul programelor Summer Job and Learn @BCR, fiind colectate 1.968 de chestionare valide, din care 32% din Bucureşti, iar 68% din restul ţării.
Banca Comercială Română (BCR) este membră a Erste Group şi este prima bancă din România după valoarea activelor (14,4 miliarde de euro), dar şi după numărul de clienţi şi pe segmentele de economisire şi creditare.
Erste Group este unul dintre principalii furnizori de servicii financiare din estul Uniunii Europene, iar 46.500 de angajaţi deservesc 16,2 milioane de clienţi în cadrul a 2.800 de filiale din şapte ţări (Austria, Republica Cehă, Slovacia, România, Ungaria, Croaţia, Serbia).
SURSA: Agerpres