Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene, în cadrul căruia InfoCons reprezintă România în cadrul Grupului dedicat Societăților Civile, lansează ediția a treia a proiectului „Tablou de bord privind Tineretul și Proprietatea Intelectuală” („Intellectual Property and Youth Scoreboard”), oferind o actualizare despre percepția și comportamentul tinerilor în ceea ce privește încălcarea proprietății intelectuale în contextul post-pandemie.
În cadrul Proiectului, a fost realizat un studiu în perioada 7-28 februarie 2022, la care au participat 22.021 de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani, din cele 27 de state membre UE,
În urma studiului realizat de Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene au reieșit informații cu privire la tendințele tinerilor în materie de achiziționare a bunurilor contrafăcute și accesare a conținutului piratat la nivel national și international, după cum urmează:
Date raportate la nivelul Uniunii Europene
- 52% au cumpărat în ultimul an cel puțin un produs contrafăcut din mediul online, atât intenționat, cât și involuntar;
- 33% au accesat conținut digital din surse nelegitime;
Dintre cei care au achizitionat/ accesat in mod intentionat:
- 37% au cumpărat un produs contrafăcut;
- 21% au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut din surse nelegitime.
Date raportate la România
- 40% din tineri au cumpărat în mod intenționat un produs contrafăcut;
- 14% au accesat conținut piratat în mod voluntar;
- 61% din tinerii români preferă să acceseze continut digital din surse legitime, față de media de 60% la nivel european, comparativ cu 50% in anul 2019.
Printre factorii ce stau la baza achiziționării produselor contrafăcute și a accesării conținutului piratat se regăsesc:
- prețul;
- disponibilitatea;
- influența socială.
În ceea ce privește factorii care descurajează acest comportament, se află:
- amenințările cibernetice;
- frauda cibernetică;
- impactul asupra mediului înconjurător.
Care sunt tendințele referitoare la achiziționarea de produse contrafăcute?
În contextul post-pandemie, noul sondaj realizat de Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene, a confirmat faptul că 37% din tineri au cumpărat în mod intenționat unul sau mai multe produse contrafăcute, în comparație cu anul 2019 în care procentul atingea 14%.
Acest procent variază în funcție de țară:
- 62% Grecia – cel mai ridicat;
- 24% Cehia – cel mai scazut.
În România, 40% din tineri au cumpărat produse contrafăcute.
În mod frecvent, tinerii la nivel european cumpără produse contrafăcute precum:
- 17 % Haine și accesorii ;
- 14 % Încălțăminte ;
- 13 % Dispozitive Electronice ;
- 12 % Produse de igienă, cosmetice, îngrijire personală și parfumuri.
De asemenea, respondenții au confirmat existența unor dificultăți de a distinge produsele autentice de cele contrafăcute. 48% afirmă că nu au achiziționat astfel de produse sau sunt nesiguri dacă au cumpărat produse contrafăcute sau nu.
Care sunt tendințele referitoare la accesarea conținutului piratat?
În ceea ce priveșet accesarea conținutului digital, se observă o creștere în rândul generațiilor mai tinere cu privire la accesarea conținutului legitim.
- 60% nu au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut piratat în ultimul an, 2022;
- 51% în anul 2019;
- 40% în anul 2016.
Cu toate acestea, însă, pirateria intenționată rămâne neschimbată.
- 21% din tinerii consumatori (unul din cinci), confirmă faptul că au accesat în mod conștient conținut piratat în ultimele 12 luni;
- 12% au accesat conținut piratat întâmplător;
- 7% nu știu dacă au accesat astfel de conținut.
În mod frecvent, tinerii la nivel european accesează conținut piratat precum:
- 61 % Filme ;
- 52 % Seriale TV ;
- 36 % Muzică .
Acest conținut a fost accesat folosindu-se website-uri, aplicații și platforme de social media dedicate.
„A treia ediție a proiectului „Tablou de bord privind Tineretul și Proprietatea Intelectuală” („Intellectual Property and Youth Scoreboard”), publicată pe parcursul Anului European al Tineretului”, confirmă tendințele identificate în edițiile anterioare, oferind perspective mai amănunțite cu privire la percepțiile și atitudiniele tinerilor.
Într-o perioadă în care comerțul online și consumul digital au crescut semnificativ, creșterea achizițiilor voluntare și involuntare de bunuri contrafăcute este îngrijorătoare. În cee ace privește pirateria, aceasta nu scade, chiar dacă tinerii consumatori prefer din ce în ce mai mult conținut provenit din surse legitime.
Această nouă analiză oferă o unealtă valoroasă părților interesate, factorilor de decizie politică, cât și educatorilor și organizațiilor civile în formarea inițiativelor de conștientizare pentru a susține alegerile informate ale tinerilor noștri cetățeni și consumatori”, spune directorul executiv EUIPO, Christian Archambeau.