Trăgând linie la jumătatea anului, despre 2009 se poate spune deja că este mai mult anul concedierilor, decât al angajărilor. Paradoxal, în plină recesiune, numărul solicitărilor de angajare din partea tinerilor a scăzut alarmant.

Cei mai afectaţi de situaţia economică actuală sunt tinerii. Dovadă, creşterea şomajului în rândul celor care nu au împlinit încă 25 de ani, la nivelul întregii Europe, la 17%. Adică mai mult decât dublul ratei totale. Specialiştii estimează că până la sfârşitul anului va depăşi 30% în unele ţări din UE. Alarmaţi, oficialii Comisiei Europene au lansat către mediul de afaceri îndemnul de a primi mai mulţi ucenici şi stagiari, pentru a-i ajuta pe tineri să se integreze pe piaţa muncii.

În România însă, companiile sunt mult mai puţin interesate să angajeze tineri, faţă de anii anteriori. „În această perioadă, cele mai multe companii vor să angajeze persoane care au experienţă şi care pot genera rapid rezultate. Un tânăr fără prea multă experienţă are nevoie de o perioadă de învăţare. Pu­ţine companii îşi mai permit luxul de a aştepta cel puţin şase luni – un an, până când tânărul absolvent asimilează cunoştinţele necesare pentru a genera rezultate pentru companie“, comentează Mihaela Perianu, director general la AIMS Human Capital.

Pe de altă parte, nici tinerii nu mai sunt… cum erau odată. Generaţia Y nu mai este dispusă să urmeze modelul aspiraţional al părinţilor. Echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională este principiul invocat frecvent în cadrul interviurilor de angajare. „Stau până la ora opt, nouă seara la serviciu, iar în weekend tot mai am vreo patru ore de lucru acasă“, aflăm de la un tânăr recent angajat la o firmă internaţională de consultanţă. O altă tânără, de 22 de ani, pe care am cunoscut-o la un târg de joburi, consideră că merită să lucrezi într-o multinaţională, dar numai pe termen scurt. „Atmosfera de lucru este plăcută, este curăţenie, iar relaţiile cu şefii sunt de la egal la egal. Salariile însă nu cresc, nu ai prime de sărbători şi, deşi se spune că bonusurile se dau în funcţie de rezultate, în realitate le iau doar unii. Pe termen lung, nu prea ai şanse de reuşită.“

Generaţia Y vrea bani şi recunoaştere

164-32143-24tasa.jpgÎn mod paradoxal, în plină recesiune economică, numărul cererilor de angajări înregistrate de firmele de recrutare este în scădere. Tinerii nu mai pot fi ademeniţi doar de numele sonore ale companiilor. „Nu merită să munceşti într-o multinaţională, indiferent cât de pompos îi este numele. Majoritatea celor ajunşi în conducerea multinaţionalelor se comportă execrabil. În raportările periodice trimise la sediile centrale din afară, situaţia este prezentată în culori pastelate, ca şi cum oamenii sunt extrem de multumiţi, lucru total neadevărat.“ Comentariul este făcut de un proaspăt absolvent care s-a angajat încă din primul an la o companie de telecomunicaţii. Re­­cunoaşte totuşi că a fost o şcoală foarte bună pentru o persoană aflată la început de carieră. A învăţat să fie deschis, receptiv la nou, mai autonom şi competitiv la locul lui de muncă. Dar n-a avut parte de evoluţia aşteptată în carieră. „Dacă o iei de jos şi speri că vei ajunge cineva, trebuie să-ţi iei gândul. Relaţiile funcţionează şi într-o multinaţională ca peste tot.“

Tinerii sunt nemul­ţumiţi acum şi de pregătirea oferită de companii. „Mi-am plătit singură cursul de resurse umane, ne spune o cursantă de la IRECSON. Altfel, nu puteam să fac faţă cerinţelor pentru postul pe care am fost angajată. Ca să-mi păstrez locul de muncă, a trebuit să mă pregătesc singură.“

Nicio companie nu declară oficial că a redus dramatic pregătirea angajaţilor. Firmele de instruire spun însă că afacerile s-au redus la jumătate în acest an. Daniela Necefor, director general la Total Business Solutions, îi sfătuieşte pe tineri ca, în această perioadă de criză, să caute companiile care oferă internshipuri. „Evident că pachetul va fi mult mai mic decât se aşteaptă ei, dar trebuie să ţină cont că aceste companii investesc în ei încă din prima clipă. În plus, într-un an în care oameni cu experienţă rămân fără job, nu cred că pot supralicita. Oferta salarială pentru angajări a scăzut cu aproximativ 30%.“

A scăzut însă şi numărul firmelor care oferă programe de in­ternship. Bogdan Iordache, directorul programului „Stagii pe bune“, apreciază că, anul acesta, „avântul companiilor a fost puternic temperat. Există companii multinaţionale foarte mari care au renunţat complet la programele de stagiatură. Majoritatea a dorit să le recalibreze în acest an.“

Un exemplu de con­­vieţuire profitabilă în­tre tineri şi companiile multinaţionale ni-l prezintă Teddy Lebrun, directorul şcolii de afaceri CEFORA. Sistemul de învăţământ postliceal creat în România după modelul francez oferă tinerilor posibilitatea de a urma stagii de formare de doi ani, centrate pe practică. „Fiecare cursant este însoţit de un tutore care are misiunea de a-i asigura inserţia profesională.“

Succesul se datorează însă parteneriatelor speciale pe care CEFORA le are cu orga­ni­za­ţiile din România. Cursurile sunt gratuite pentru tinerii admişi, costurile fiind de fapt suportate de companiile în care se face practica şi la ca­re se vor face, ulterior, angajările.

526.803 este numărul total al şomerilor care figurau în registrele ANOFM în luna mai

12,3% din totalul şomerilor înregistraţi la nivel naţional în luna aprilie sunt tineri cu vârsta sub 25 ani

4.378 din şomerii înregistraţi în luna aprilie au studii superioare şi vârsta sub 25 de ani

3.098 de femei cu studii superioare, cu vârsta sub 25 de ani  figurau la oficiile forţei de muncă din toată ţara

Internetul a schimbat piaţa muncii

164-32144-24_mihaelaperianu_25_c.jpgMihaela Perianu, director general, AIMS Human Capital

Noua generaţie a fost crescută cu mai multă atenţie şi tratată în familie cu mai multă deschidere. Crescând în era internetului cu acces rapid la infomaţia şi comunicarea instantanee, vor acelaşi lucru şi la locul de muncă. Generaţia Y este motivată mai mult de bani şi de recunoaştere.

Studiile legate de Generaţia Y arată că tinerii sunt motivaţi, în ordine, de:
Locul 1 şi 2: pachetul salarial şi beneficiile
Locul 3: dorinţa de a avea un impact (de a face diferenţa)
Locul 4: un mediu de lucru în care comunicarea să fie deschisă şi prietenoasă.

Dorinţa lor este să înveţe, să inoveze, să fie creativi şi să fie lăsaţi să-şi manifeste caracteristica antreprenorială.