ele anumite criterii dupa care isi aleg clientii. Aici isi gaseste locul si e nevoie de un asa-numit „angel”. Dar atentie, fiecare investitor isi doreste sa isi recupereze banii bagati intr-o afacere sau alta”, explica Radu Georgescu, presedintele companiei GeCAD, care isi asuma rolul de „inger”. Mecanismul de investitie consta in achizitionarea unui numar de actiuni sau parti sociale ale firmei de finantat. Cum anume se recupereaza banii? Prin vanzarea, dupa o anumita perioada, a actiunilor sau partilor detinute, de sperat cu profit. In general, „exit-ul” din investitie se stabileste de comun acord cu firma finantata. Avantajul insa al „ingerului” este ca, atunci cand simte ca lucrurile nu decurg tocmai cum trebuie, poate decide singur daca mai continua sau nu investitia. „Marja de siguranta nu exista. In general, un astfel de investitor se asteapta ca din zece investitii, in cinci sa piarda complet banii, in trei sa nu piarda, dar nici sa nu castige, intr-una sa castige probabil 200-300% si cu una sa „sparga piata”, mai spune Radu Georgescu. O conditie foarte importanta este ca finantatorul sa fie familiar cu domeniul si sa aiba incredere in intreprinzator.Un exemplu de succes al unei astfel de finantari este compania Brandient. Abordand un domeniu cu totul nou pentru Romania, consultanta de brand, afacerea prezinta un risc enorm, dar oamenii din domeniu cunosc potentialul pietei. „Am intocmit o lista de posibili investitori carora sa ne adresam. Criteriul principal a fost ca persoanele respective sa nu aiba nici un fel de probleme de etica sau imagine. Am contactat apoi cunoscuti pentru a cere recomandari despre cei aflati pe lista. Surpriza a fost ca, in ambele cazuri, acesti cunoscuti s-au declarat ei insisi interesati”, spune Aneta Bogdan, partener la Brandient. Pe de alta parte, dovada vie ca riscul este extrem de mare o reprezinta experienta firmei SoftOrigin. Un tanar cu initiativa si abilitati in afaceri, Bogdan Mitu, a convins in anul 2001 o companie franceza sa-i finanteze planul de afaceri in domeniul web-design. A fost printre primele investitii de acest gen in Romania. Firma a crescut timp de trei ani, dar nu atat de mult pe cat se astepta „ingerul”, drept urmare, cu cateva luni in urma, acesta s-a retras din afacere. Cu toate ca succesul nu a fost cel estimat, investitia in SoftOrigin nu poate fi numita un esec, ci o experienta din care pot invata toti cei implicati. Un alt „business angel” declarat este Marius Ghenea, care crede ca „acest tip de investitii va creste semnificativ in Romania in viitorii ani, pentru ca el depinde de convergenta a doua fenomene: pe de o parte, marirea numarului de persoane fizice din Romania cu un disponibil financiar imediat semnificativ, de ordinul a peste un milion de dolari, si, pe de alta parte, cresterea nivelului intelegerii regulilor de business de catre acesti romani cu disponibilitati financiare”. In opinia celor care s-au implicat in acest tip de investitie, de o parte sau de cealalta a baricadei, sunt doua secrete ale reusitei, pentru o firma mica: intocmirea unui plan financiar fara cusur si solicitarea sprijinului unor persoane familiare cu domeniul respectiv de activitate. Un tip asemanator de finantare se poate realiza prin intermediul fondurilor de investitii. Cele care isi plaseaza banii in firme nou infiintate au inceput de curand sa apara si pe piata romaneasca.
Radu Georgescu: „Da, sunt un Angel Investor”
Presedintele companiei GeCAD considera ca un „Angel Investor” va investi intotdeauna intr-un domeniu in care se simte confortabil, in care a lucrat si are posibilitatea sa evalueze singur oportunitatea investitiei extrem de riscante intr-o idee. „De aceea, un proiect care isi cauta investitor este bine sa il caute printre oamenii din bransa respectiva, care sa poata intelege si aprecia valoarea proiectului”, spune Radu Georgescu. Referitor la sectoarele preferate, acesta crede ca „sunt multe domenii in care poti gasi un teren fertil pentru banii tai. In general, nu depinde atat de mult de domeniu, cat mai ales de business plan-ul pe care il are compania in care investesti.”
Marius Ghenea, un „Inger investitor” convins ca si altii vor lua exemplul sau
Imediat dupa plecarea de la Flamingo si inainte de intrarea in Flanco, adica la inceputul anului 2002, a analizat o serie de propuneri de afaceri, aflate in diverse stadii de dezvoltare. In final, a investit chiar in faza de start-up in FIT Distribution, o firma de distributie IT, care, in prezent are o cifra de afaceri de aproape zece milioane de dolari. „Ideea de baza in cazul unor asemenea investitii este ca, pe anumite domenii de activitate, pot fi demarate afaceri cu potential foarte bun, fara un capital de start foarte mare, respectiv de ordinul a 50-200 de mii de dolari”, spune Ghenea. El crede ca acest tip de investitii va creste mult in Romania. In categoria „Business Angels” el spune ca se includ „mai ales persoanele de varsta medie, care au deja experienta de business, dar sunt inca interesate de investitii cu un grad de risc semnificativ”. Acesti oameni, in opinia directorului general Flanco, vor fi din ce in ce mai disponibili pentru investitii de tip business-angel, chiar daca in prezent isi tin majoritatea banilor in depozite bancare sau in instrumente cu grad mic de risc.
Afacerea lui Bogdan Mitu, printre primele finantate de „Ingeri”
Bogdan Mitu a fost unul din putinii tineri care, acum trei ani, a avut initiativa de a contacta un investitor privat pentru a-i finanta afacerea. In anul 2001, dupa diferite experiente de lucru prin tarile europene, si-a deschis propria firma de web-design cu ajutorul unei infuzii de capital de la o companie franceza, EuroMediteranee. Cu toate ca domeniul era foarte nou, Bogdan a reusit sa atraga clienti si sa dezvolte compania. Din pacate, lucrurile nu au mers ca pe roate, din mai multe cauze, una fiind piata slab dezvoltata pentru aceste servicii si poate lipsa de experienta a firmei. Dupa trei ani, finantatorul s-a retras din afacere, dorind sa se implice in alte proiecte. Cum firma nu crescuse suficient in acest timp, Bogdan fost nevoit sa renunte la afacere si a luat totul de la zero. „Acum am trei angajati si furnizam servicii software unor companii din strainatate. Pe langa asta, m-am angajat in domeniul constructiilor, cel in care mi-am incheiat studiile”, spune Bogdan Mitu.
Aneta Bogdan crede In efectul de domino al investitiilor de tip „Angel”
Infiintand o companie intr-un domeniu cu totul nou, consultanta de brand, Aneta Bogdan si ceilalti doi parteneri au resimtit nevoia de investitii. Atragerea de finantare de tip „Business Angel” a avut succes deplin pana in prezent. Dupa ce au identificat persoanele interesate, echipa Brandient s-a prezentat cu un plan de afaceri fara cusur, cu date exacte despre vanzari si posibilitatile de crestere. „Se numeste „Investment Alert”, este un document special pentru investitori. Cu toate acestea, cel mai important lucru, pe langa planul de afaceri este increderea investitorului in managementul companiei”, adauga Aneta Bogdan.