A vrut să se facă actor. Adică să studieze actoria la facultate, „așa cum au studiat marii noștri actori“, dar lucrurile se cereau a fi mult mai practice atunci. Cel puțin, așa arătau văzute prin ochii tatălui, care l-a sfătuit să învețe, mai întâi, „o meserie adevărată“. Și.. s-a făcut antreprenor. Dar nu s-a avântat chiar din prima să-și deschidă propriul business, ci a trecut prin câteva etape: a fost, pe rând, recepționer, ospătar și ghid turistic. Despre Alin Burcea se poate spune că este un om de afaceri ușor atipic, „într-un sens care i se potrivește, evident“. Nu îi place să se conformeze unor reguli pe care nu le înțelege, doar de „dragul că se numesc reguli“ și nici nu se lasă influențat de „vocile“ unor oameni bine ancorați în politică.
Privind din afară, drumul pe care l-a urmat antreprenorul pare a fi unul clasic în lumea afacerilor. În sensul că a avut o idee, a investit niște bani, a muncit mult și a ajuns la afaceri de peste 40 de milioane de euro. Și poate chiar așa e, un drum nuanțat, pe ici pe colo, „cu suișuri și coborâșuri“, cu investiții din surse proprii sau bani împrumutați de la bănci.
„În 1990, am înființat agenția (n.r. – Paralela 45) alături de Adrian Grigorescu, amândoi punându-ne mari speranțe în viitorul ei și dorindu-ne să fim deschizători de drumuri, odată cu eliberarea de sub regimul comunist“, își amintește Alin Burcea. În ziua în care a deschis agenția, 4 aprilie 1990, „era coadă pentru turism intern: la Mamaia, la Govora“.
Atunci, nu erau decât agenții de stat, „iar când românii mergeau la o agenție de stat, agentul stătea pe scaun și clientul în picioare“. Într-un fel, agenția lui Burcea chiar a revoluționat piața: „Noi am venit cu o chestie senzațională: le-am oferit clienților un pahar cu apă și un loc pe scaun“. Prima destinație străină inclusă atunci a fost Turcia, urmată de Grecia. Câțiva ani mai târziu, prin 1996, au început charterele către Antalya. În prezent, în total, agenția deținută de Burcea are 42 de curse charter și sejururi și 100 de circuite, fiind prezentă cu 39 de agenții în țară și una în Chișinău. Anul acesta, strategic, Paralela 45 s-a axat pe creșterea numărului de circuite şi chartere din portofoliu, dar şi pe dezvoltarea agenţiilor proprii.
„Nu știm să ne promovăm“
Mai departe, în afară de investițiile în imobiliare (n.r. – a reluat un proiect cu apartamente, întrerupt acum câțiva ani), omul de afaceri se uită atent în piața de turism și caută soluții la unele probleme. Cu atât mai mult cu cât este și prim-vicepreședinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. Burcea readuce în discuție „povestea brandului de țară“, în contextul în care suntem o țară care „habar nu are să se promoveze“.
„În ultimii ani, nu a mai fost nimic, ceva care să fie concentrat pe brand în România. Și de aici pornește problema. Am ieșit pe bucățele. Am ieșit cu Dracula, am ieșit cu Litoralul, am ieșit cu muntele, dar ca și concept unitar, brand turistic, nu. Ce strategie putem să avem noi astăzi când nu sunt în stare să plătească salariile la birourile din străinătate și chiriile? Cred că blestemul mioriței îl trăim și la nivel guvernamental și 80% din cei care ajung pe poziții de decizie parcă se tâmpesc“, spune omul de afaceri.
Un lucru este sigur, însă: la munte, ar putea să prindă formă noi proiecte, care să atragă turiști străini și bani mulți. Iar una dintre soluțiile propuse de Burcea sunt aqua parcurile. „Toate stațiunile din Austria au aqua parcuri acoperite care generează între 3.000 și 10.000 de turiști. Este un aqua parc la Brașov, care este arhiplin în perioada sărbătorilor de iarnă. Sunt 1.000 și ceva de metri pătrați de piscine, cascade, nebunii și acum ne tot zbatem să îl atragem pe Ilie Năstase“, detaliază acesta.
Voucherele de vacanță: avantaj atât pentru angajat, cât și pentru angajator
În altă ordine de idei, povestea voucherelor de vacanță va shimba mult industria românească de tursim, Alin Burcea amintindu-și de o discuție pe tema asta cu Bogdan Hossu (Cartel Alfa), pe vremea când el era la minister, prin 2002. „Practic, aceste vouchere de vacanță poate să le dea angajatorul, de la stat, regiile de stat, dacă sunt pe plus, sau privat, ca să îți iei vacanță numai în România. Și poți să primești 6.000 de lei pe an, la care angajatorul plătește impozit 22,5% față de 80% sau 100%, cât ar fi impozitul pe salariu. Deci este un avantaj pentru angajator și pentru angajat, să primești aceste vouchere, ca să mergi în România“, explică el.
Și nu este singura veste bună: reducerea TVA la restaurante va însemna prețuri mai bune la restaurante și produse mai competitive. „Efectele sunt clare. Garantat va fi mai bine. Trebuie să fii prost să mai faci orice fel de combinație“, conchide antreprenorul, convins fiind că, în scurt timp, vor apărea schimbări și în salariile bugetarilor.
45 milioane de euro este valoarea cifrei de afaceri estimată anul acesta pentru agenția de turism Paralela 45
Întotdeauna, când scazi taxele și impozitele, există o perioadă în care încasările scad, mai vine puțin ANAF-ul, lumea începe să plătescă, și cresc. Deci pe curba ascendentă, trebuie estimat, șase luni, un an, să înceapă să crească salariile bugetarilor. Alin Burcea, președinte Paralela 45