Dolce a intrat pe piaţă „furând“, în prima fază, 70% din clienţii concurenţilor săi. Astăzi, RCS & RDS, fluturând cartea tarifelor imbatabile şi cea a fotbalului, contraatacă. Cât pierde UPC?
Patru servicii la preţ de unu: nu este sloganul oficial al ofertei RCS & RDS, dar este esenţa strategiei care a dat piaţa de telecomunicaţii peste cap: 52 de lei pentru internet, TV, telefon fix şi mobil. Asta în condiţiile în care concurentul principal, UPC, oferă la 60 de lei doar, internet şi televiziune digitală, ce-i drept cu un număr dublu de programe, la 104. Aşa se face că acest raport de forţe pare să avantajeze, momentan, RCS & RDS, deşi nimeni nu înţelege cum poate supravieţui şi, mai mult, cum se poate extinde o companie care practică tarife atât de mici.
UPC a mai primit o lovitură şi din partea ultimului intrat pe piaţă, Dolce, care a avut o creştere accelerată, ajungând la aproape 800.000 de clienţi, în urcare cu 48% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Şi toate astea în ciuda valorii adăugate pe care UPC o oferă serviciilor sale (se concentrează asupra migrării clienţilor către serviciul digital, oferind şi televiziune de înaltă definiţie pentru un cost suplimentar de 15 – 30 de lei, în funcţie de pachetul deţinut). Dar se ştie că abonaţii din România sunt sensibili la preţ, aşa că nu e de mirare faptul că mulţi aleg să renunţe la serviciile UPC chiar şi înainte de încheierea contractelor semnate. Argumentul majorării preţului abonamentului peste nivelul din contract pe care UPC a efectuat-o anul acesta îi scapă şi de plata penalizărilor pentru rezilierea înainte de termen.
Cel puţin oficial, reprezentanţii UPC nu se arată îngrijoraţi de această scădere. „Clienţii serviciului de televiziune digitală sunt în cea mai mare parte clienţi existenţi ai UPC, prin migrarea acestora de la serviciul analogic, dar şi clienţi noi. Strategia noastră în această perioadă financiară dificilă este protejarea actualei baze de clienţi, vânzarea de servicii noi (internet + voce) către această bază de clienţi, dar şi atragerea de clienţi noi“, spune Adina Deaconu, PR & communication specialist la UPC România. Cât despre plecările clienţilor din reţea şi motivele pe care aceştia le invocă, reprezentanţii companiei se rezumă la a menţiona dificultăţile financiare care au afectat clienţii din provincie, mai sensibili la preţ. „Aceştia au migrat către operatori alternativi locali, cu un conţinut mai redus de programe şi care au preţuri mai mici“, mai spune Deaconu.
Dincolo era mai ieftin?
La nivel naţional, majoritatea clienţilor noi raportaţi de companiile de telecom sunt, de fapt, clienţi nemulţumiţi, care migrează de la o companie la alta. Acest lucru se vede şi în rapoartele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, care arată că, la nivel naţional, în anul 2008, numărul abonaţilor serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale a crescut cu numai 410.000. În aceeaşi perioadă, numai Dolce a atras 253.000 de noi abonaţi, iar serviciul de televiziune prin satelit al RCS & RDS, Digi TV, a ajuns de la 510.000 clienţi la jumătatea anului 2007 la 1,2 milioane anul acesta. „Iniţial, mai mult de 70% dintre clienţii Dolce au fost câştigaţi din rândul reţelelor de cablu analog“, declară reprezentanţii Romtelecom, compania care deţine operatorul. „Pe măsură ce serviciul nostru s-a dezvoltat, am putut observa o migrare a noilor clienţi dinspre alte platforme DTH către Dolce. De asemenea, există o tendinţă în creştere de migrare spre Dolce, dinspre jucători bine poziţionaţi pe piaţă“, adaugă aceştia. Războiul greilor pare să-i ocolească pe cei mici.„Poziţionarea noastră în zonele rurale şi mic urbane ne ajută să nu intrăm în războaie de preţ şi de ofertă cu alţi competitori“, spune Dinu Malacopol, director general DCS, proprietarul AKTA.
Poziţionarea în zonele rurale şi mic urbane ne ajută să nu intrăm în războaie de preţ cu alţi competitori.
Dinu Malacopol, director general DCS
2,35 milioane de români erau abonaţi la un serviciu de retransmisie a programelor audiovizuale recepţionate în format digital, la finalul anului 2008
Digi TV (RCS & RDS) numără peste 1,3 milioane de abonaţi la cablu şi peste 1,2 milioane la televiziunea prin satelit. Pe lângă preţurile mici, un atu al Digi este deţinerea primei opţiuni de retransmisie a meciurilor de fotbal din Liga I. UPC contraatacă cu televiziunea de înaltă definiţie