In anul 2002, cele mai vizionate programe de stiri in mediul urban au fost ,,Stirile Pro TV,, de la ora 17. Conform datelor de audienta puse la dispozitie de CSOP/TNS, cele 250 de editii de stiri ale acestui program au inregistrat o medie de 997.000 de telespectatori pe minut. Halucinanta performanta! Faptul divers minor, violent si stupid, impachetat si vandut ca o veritabila marfa de catre Pro TV, a atins anul trecut apogeul in materie de stiri. ,,Stirile Pro TV,, de la ora 17 au batut in mate
In anul 2002, cele mai vizionate programe de stiri in mediul urban au fost ,,Stirile Pro TV,, de la ora 17. Conform datelor de audienta puse la dispozitie de CSOP/TNS, cele 250 de editii de stiri ale acestui program au inregistrat o medie de 997.000 de telespectatori pe minut. Halucinanta performanta! Faptul divers minor, violent si stupid, impachetat si vandut ca o veritabila marfa de catre Pro TV, a atins anul trecut apogeul in materie de stiri. ,,Stirile Pro TV,, de la ora 17 au batut in materie de audienta orice emisiune de profil programata in prime time. Succesul acestui program nu ne face decat sa constatam ca societatea romaneasca traieste o accentuata nevroza. Mai trist este ca sunt oameni de televiziune care sunt platiti (isi iau leafa) ca sa intretina aceasta nevroza. Crime, agresiuni sexuale, talharii – un cosmar mediatic consumat zilnic, cu interes si pasiune bolnavicioasa de catre aproape un milion de telespectatori. Nu-i mai putin adevarat ca violenta de la ora 17 a migrat puternic si in programele traditionale din prime time. Aceasta ar fi prima revelatie (trista) cand parcurgi retrospectiv audientele programelor TV ale anului 2002 (oricat de superficial ar fi acest demers!). Piata stirilor de televiziune a inregistrat anul trecut 30 de titluri de programe care au difuzat in total, de dimineata pana noaptea, numai putin de 4.942 de editii.
In privinta cotelor de piata inregistrate anul trecut de catre posturile TV, situatia nu s-a schimbat semnificativ. Liderii si-au pastrat cote confortabile de vizionare in mediul urban: 20,6% pentru Pro TV in prime time (caci aici, in intervalul orar 19 – 23 este marea lupta), 18,9% pentru Antena 1 si 18,4% pentru TV Romania 1. Acasa TV a avut anul trecut o cota de vizionare de 10,8% in prime time. Prima TV, cu o cota de 7,6% in intervalul amintit, a parut sa-si menajeze forta (financiara) pentru Big Brother-ul anuntat in acest an. Restul de cascaval (cota de piata) este faramitat, potrivit masuratorilor CSOP, de numai putin de 18 programe TV (incepand cu B1 TV si Realitatea TV, cu o cota de piata in mediul urban de 1,2%, respectiv 0,6%, si terminand cu Minimax si selectul HBO, avand 0,1% si respectiv 1,7% in prime time.) De remarcat este scaderea cotei de vizionare a TV Romania 1 din ultima partea a anului, in prime time: de la 19,4% in luna septembrie la 15,4% in decembrie. Filmele artistice difuzate de Pro TV – majoritatea reluari – dar mai cu seama promovarea si pozitionarea lor in grila, credem ca au condus ca in decembrie postul sa inregistreze un varf al cotei de piata: 23,3% in prime time. Antena 1 a spart audienta (scuze pentru sintagma uzata) cu Titanic. Rating-ul sau, cel mai mare inregistrat de un film artistic in ,,epoca masuratorilor electronice de audienta,, din Romania, este comparabil cu cele ale meciurilor disputate de nationala de fotbal.
Monitorizarea publicitatii TV – monitorizare efectuata de CSOP pentru 12 posturi TV (Realitatea TV din octombrie 2002 si Etno TV de la 1 decembrie 2002) – arata ca pe parcursul anului trecut au fost difuzate 559.011 spoturi publicitare, insumand aproximativ 13,2 milioane de secunde (153 de zile). Din volumul total de reclame difuzate, Pro TV detine 18,3% si Antena 16,3%. TV Romania 1 a difuzat 10,2 procente din numarul total de spoturi aparute pe micul ecran, iar 17,2 procente au revenit la Prima TV. Cafeaua Elita a fost cea mai promovata pe micile ecrane, cu 21.486 de insertii care au insumat 141 ore. Topul celor mai promovate marci (vezi tabelul) este completat de Orbit, cu 4.570 insertii, si marca de bere Golden Brau, cu 4.465 insertii in anul 2002.
Principalii clienti publicitari TV pe anul 2002
Client Nr. insertii Volum brut (USD)
Unilever 28.415 60.745.811
Procter&Gamble 24.700 66.393.954
Elite Romania 24.236 39.404.607
Coca-Cola 19.169 27.864.544
Brau Union AG 13.982 34.739.975
Orange 13.701 22.460.324
Nota: Volumul brut calculat pe baza tarifelor-lista
Principalele marci promovate pe TV In anul 2002
Marca Nr. insertii Volum brut (USD)
Elita 21.486 34.126.554
Orange 10.833 20.296.081
Coca-Cola 9.458 14.163.139
Connex 7.640 19.312.112
Zapp Mobile 6.496 17.384.771
Danone 6.424 12.145.634
Topul audientei pe anul 2002 in mediul urban
Filme artistice
Titlul Postul Rating*
TV (mii teles.)
Titanic Antena 1 2.624
Tango&Cash Pro TV 1.936
Ora de varf Pro TV 1.762
Copacul lui Joshua Pro TV 1.747
Stai, ca trage mama! Pro TV 1.745
Divertisment
Emisiunea Postul Rating*
TV (mii teles.)
Vacanta Mare Pro TV 1.651
(best off) – 4 editii
Surprize, surprize TVR 1 1.552
Alege ASIA – 3 editii Pro TV 1.543
Vacanta Mare
– 41 editii Pro TV 1.540
Iarta-ma – 38 editii TVR 1 tt1.532
Meciuri de fotbal
MeciulttttPostultttRating*
ttttTVttt(mii teles.)r
Romania – NorvegiattTVR 1ttt2.732r
Franta – RomaniattTVR 1ttt2.628r
Bosnia – RomaniattTVR 1ttt2.368r
Luxemburg – RomaniatTVR 1ttt2.093r
Steaua – DinamottPro TVtt2.067r
r
Principalele programe de stirir
r
EmisiuneatttRating *r
tttt(mii. teles.)r
Stirile Pro TV (ora 17)t997r
Stirile Pro TV (ora 19)t983r
Jurnal (ora 20) – 270 editiit949r
Observator (ora 19)tt887r
Jurnal (ora 19) – 95 editiit721