Titi Aur, cunoscut pilot de raliuri și expert în conducerea defensivă, propune o schimbare radicală pentru asigurarea RCA. El spune că în prezent acestea nu sunt corecte, având în vedere că se pune accentul pe caracteristicile mașinii.
Titi Aur, un nume respectat în lumea automobilismului românesc, aduce în discuție o perspectivă nouă asupra modului în care ar trebui calculat tariful pentru asigurarea de răspundere civilă auto (RCA). Conform spuselor sale, este incorect ca RCA să fie calculată în funcție de mașina condusă.
El argumentează că responsabilitatea pentru eventualele daune aparține șoferului, nu vehiculului.
Asigurarea RCA ar trebui să fie legată de șofer, nu de mașină
Titi Aur sugerează că asigurarea RCA ar trebui să fie legată de CNP-ul șoferului, nu de mașină. Astfel, tariful RCA ar trebui să fie determinat de vârsta, experiența și istoricul de daune al șoferului. Astfel s-ar putea rezolva și problema asigurărilor pentru trotinete, biciclete și motociclete, punctează expertul.
„Nu este corect să ai RCA pe maşină. Asigurarea RCA nu trebuie să fie pe maşină. Logic ar fi să fie pe mine, pe şofer, pe CNP. Asta se practică deja în alte ţări, pentru că maşina nu strică nimic, eu stric, că eu sunt la volan.
Eu, cel de la volan, eu fac accidentul. Nu e normal ca RCA să se calculeze în funcţie de capacitatea maşinii. În funcţie de vârstă, de experienţă şi de daunele pe care le-am provocat, aşa trebuie să se calculeze RCA.
Asta ar rezolva inclusiv problema trotinetiştilor. Că se pune problema persoanei care asigură trotineta. Asigurarea trebuie să fie pe CNP, la trotinete, biciclete, motociclete, maşini.
Dar să se facă împărțiri pe clase, categorii, etc raportate la daune. Dauna mare înseamnă primă de asigurare mai mare”, a explicat Titi Aur, potrivit dcnews.ro.
Piața RCA are nevoie de o nouă legislație
Pe de altă parte, Bogdan Chirițoiu, șeful Consiliului Concurenței, subliniază că piața RCA din România se confruntă cu probleme serioase, inclusiv patru falimente în ultimii 8 ani. Chirițoiu susține necesitatea unei noi legislații care să aducă îmbunătățiri funcționării pieței.
Un proiect de lege în acest sens a fost depus acum doi ani, dar încă nu a fost transpus în legislație.
„Deja am avut o plafonare, am avut o extindere a ei. E timp suficient ca să venim cu o soluție legislativă care să pună lucrurile la punct. Legile nu se adoptă greu în România, dar ne hotărâm greu, e problemă de voință. Dacă avem voință, avem o viteză extraordinară în adoptare”, a declarat el recent, potrivit Digi24.
În prezent, aproximativ 1,5 milioane de autovehicule din România au asigurarea RCA la Euroins. Cifra reprezintă aproape 15% din întregul parc auto național. Valabilitatea acestor polițe a fost prelungită până la data de 7 decembrie, în contextul incertitudinilor de pe piața asigurărilor.