Tribunalul Municipiului Bucureşti (TMB) a decis marţi că greva declanşată de controlorii de trafic aerian este legală.
Instanţa a respins ca neîntemeiată contestaţia depusă de Regia Autonomă Administraţia Română a Controlorilor de Trafic Aerian – ROMATSA şi a decis că greva este legală.
Hotărârea nu este definitivă şi poate fi atacată cu apel.
Decizia a fost întâmpinată cu aplauze de cei aproximativ 30 de sindicalişti prezenţi în sala de judecată.
Regia Autonomă Administraţia Română a Controlorilor de Trafic Aerian – ROMATSA a contestat luni în instanţă legalitatea grevei anunţate pentru marţi de către Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR).
La începutul dezbaterilor din sala de judecată, avocatul sindicaliştilor a anunţat că greva a fost suspendată la ora 12,10, însă conflictul de muncă nu a încetat, astfel încât procesul deschis de ROMATSA poate continua.
Un consilier juridic de la ROMATSA le-a cerut judecătorilor să declare ca nelegală greva controlorilor de trafic aerian, contestând modul în care a fost întocmită lista cu semnăturile de susţinere ale salariaţilor.
La rândul său, un consilier de la Ministerul Transporturilor a spus că lista cu semnături a fost întocmită în luna noiembrie 2016 şi nu mai este de actualitate. Mai mult, angajaţii de pe acea listă şi-au continuat acum activitatea în proporţie de 70%, ceea ce înseamnă că ei nu susţin greva.
De cealaltă parte, avocatul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) a replicat că sindicaliştii au parcurs toate etapele prevăzute de Legea dialogului social.
Niciuna dintre părţi nu a solicitat cheltuieli de judecată.
Tot marţi, preşedintele Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), Gabriel Tudorache, a anunţat că negocierile cu patronatul ROMATSA vor continua în perioada următoare, dar dacă acestea nu vor duce la încheierea unui nou Contract Colectiv de Muncă (CCM) greva va fi reluată.
„Având în vedere impactul negativ asupra traficului aerian şi disconfortul creat pasagerilor ce se deplasează din destinaţii de concediu prin continuarea grevei propriu-zise părţile au convenit încheierea unei convenţii prin care se suspendă temporar greva propriu-zisă începând cu ora 12,10 şi continuarea negocierilor în vederea ajungerii la un acord pentru semnarea unui nou Contract Colectiv de Muncă. Dacă negocierile eşuează greva va fi reluată fără a mai fi necesară parcurgerea etapelor procedurale preliminare prevăzute de lege”, a arătat Tudorache.
Greva controlorilor de trafic aerian va fi suspendată în următoarea perioadă, iar traficul se va relua în parametri normali după ora 13:00, a anunţat, marţi, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
„În acest moment se lucrează la o convenţie şi, din ce informaţii am primit, greva va fi suspendată în următoarea perioadă, traficul reluându-se în parametri normali după orele 13:00. Eu vă asigur că ROMATSA, în momentul de faţă, este condusă de un om competent. Este din rândul controlorilor de trafic, lucrează de 20 de ani la ROMATSA şi este director interimar. Eu am transmis încă de vineri un mesaj foarte clar către controlorii de trafic: să nu blocăm şi să nu avem repercusiuni asupra minivacanţei românilor, în condiţiile în care toate doleanţele şi tot ceea ce ţine de minister au fost respectate şi am respectat termenele. Nu vreau să aduc greaua moştenire în discuţie, dar lucrurile putea fi preîntâmpinate. Nu trebuia să se ajungă în acest moment. De anul trecut putea fi deschis acest plan de performanţă şi se puteau face demersuri, astfel încât ROMATSA să aibă un calcul clar al traficului aerian pe care îl coordonează şi a veniturilor pe care le încasează de la EUROCONTROL”, a declarat la Realitatea TV, ministrul Transporturilor.
Acesta a precizat că, în urma grevei de avertisment din 12 mai, a semnat planul de performanţă, ce va fi înaintat Comisiei Europene.
„Eu, ca şi ministru, am semnat scrisoarea de deschidere a planului de performanţă şi urmează ca mâine (miercuri, 31 mai 2017, n.re.) să mi se transmită de la ROMATSA fundamentarea tehnică pentru modificarea bazei de cost pentru 2018 şi 2019, urmând ca eu să o înaintez mai departe către Comisia Europeană. Eu mă aştept acum pe termen scurt ca ei să suspende greva, lucru pe care l-am convenit ieri la negocieri”, a spus ministrul.
Planul de performanţă elaborat de ROMATSA în urma Regulamentelor Europene 390 şi 391 din 2013, care obligă toate organele de trafic din Europa să elaboreze o politică a costurilor bazată pe o multitudine de criterii, conţine o serie de erori care au prejudiciat instituţia cu peste 550 milioane de lei, se arată într-un document postat de reprezentanţii Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), pe propria pagină de Facebook.
Potrivit sindicaliştilor din ATSR, lipsa unei politici de personal este una dintre erorile planului de performanţă întocmit de ROMATSA în 2014, document conform căruia Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian s-a angajat să reducă drastic cheltuielile cu personalul chiar dacă Eurocontrol vorbeşte despre o creştere suplimentară a traficului de 7% anual în următorii 7 an, începând din 2014.
AGERPRES
Citiți și:
Ministrul Transporturilor: ROMATSA nu este în pericol să intre în faliment
Ministrul Transporturilor: Intenţionez să trimit Corpul de control la ROMATSA
Controlorii de trafic aerian intră marţi în grevă generală
ROMATSA, cea mai bogată afacere de familie din România. Documente cu lefurile nesimțite