Planul Naţional pentru Energie şi Schimbări Climatice (PNIESC) al României prevede interzicerea înmatriculării autoturismelor cu normă de poluare sub Euro 5. Acest demers are drept scop respectarea ţintelor de eficienţă energetică şi de mediu, conform cu cerințele Comisiei Europene.
„Reducerea emisiilor GES (gaze cu efect de seră), prin menţinerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică şi prin interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 şi Euro 4”, se arată în document.
Aceasta reprezintă una din măsurile cu impact asupra a două dimensiuni ale PNIESC: decarbonarea şi eficienţa energetică.
De asemenea, această măsură este susținută și de programul ”Rabla”, ce prevede reînnoirea parcului auto naţional prin acordarea unei finanţări nerambursabile sub forma unei prime de casare, pentru achiziţionarea autovehiculelor noi, mai puţin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate.
”Rabla Plus” acordă bani pentru achiziția unui autovehicul nou electric
Una dintre modificările pe care proiectul le-a suferit până în prezent este introducerea programului ”Rabla Plus”, în 2018. Astfel, prin prezentul program, se acordă ecotichete în valoarea de 45.000 RON pentru achiziţia unui autovehicul nou electric, respectiv 20.000 RON pentru achiziţia unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă’ se mai spune în document.
Planul Naţional pentru Energie şi Schimbări Climatice mai conţine şi o serie de măsuri prin care se doreşte dezvoltarea transportului prin metode alternative.
„Această măsură are în vedere încurajarea formelor de transport alternativ (mersul pe bicicletă, car-pooling, car-sharing etc.) prin planificarea urbană şi dezvoltarea unei infrastructuri adecvate pentru ciclism (piste pentru biciclete, compartimente speciale pentru biciclete în metrou şi trenuri, etc.) şi extinderea zonelor pietonale, în special în marile aglomerări urbane”, se precizează în document.