Fabricat in toamna anului trecut, prototipul scuterului romanesc Hero Winner intampina probleme la omologare. Deoarece este echipat cu un motor produs in India si nu corespunde standardelor de poluare stabilite prin Euro 3, Registrul Auto Roman a refuzat sa omologheze produsul. Conducerea companiei Tohan Zarnesti, unde a fost fabricat scuterul, sustine ca inlocuirea motorului cu unul care indeplineste conditiile Euro 3 nu este o problema tehnica. „Din momentul in care s-a aflat ca am produs primul scuter, compania Suzuki a fost interesata sa stabileasca o modalitate de colaborare”, afirma Ioan Garbacea, directorul sectiei de produse economice a firmei Tohan.
Colaborarea cu firme renumite in domeniul productiei de motoscutere este insa blocata de situatia juridica a firmei din Zarnesti. Sectia care produce in prezent o gama larga de biciclete si ar putea produce si scutere face parte din compania Tohan Zarnesti, firma producatoare de armament si aflata sub conducerea Romarm. Pentru a incheia contracte de parteneriat pe productie civila si pentru a infiinta societati mixte cu furnizori de motoare si subansamble cu renume pe plan mondial, aceasta sectie ar trebui sa devina societate comerciala cu personalitate juridica proprie. „Incercam sa profitam acum de faptul ca Guvernul a aprobat infiintarea Parcului Industrial Zarnesti. Daca vom reusi sa ne desprindem de Romarm si sa lansam pe piata intreaga gama de produse, de la biciclete pana la scutere, avem sanse sa recuperam terenul pierdut pe piata romaneasca”, sustine Ioan Garbacea.
Numit director al sectiei de produse civile cu cateva saptamani in urma, Ioan Garbacea a cerut subalternilor efectuarea unui studiu pe piata produselor de profil. Rezultatele studiului au aratat ca, anual, pe piata romaneasca se comercializeaza aproximativ 210.000 de biciclete si cam 2.500 de scutere. Anul trecut, Tohan Zarnesti a vandut numai 5.000 de biciclete. „Nu calitatea este problema principala a produselor noastre, ci concurenta neloiala practicata de importatori si permisa de legislatie. Problemele de calitate pe care le-am depistat le-am rezolvat in mare masura”, afirma directorul sectiei de produse civile. Ioan Garbacea crede ca mai multa flexibilitate din parte guvernantilor ar fi suficienta pentru a pune pe picioare fabrica din Zarnesti.
Legislatia favorizeaza importurile
In privinta calitatii produselor, au fost depistate probleme la imbinarile sudate ale bicicletelor. Aceleasi probleme ar putea aparea si in productia de scutere. De aceea, conducerea companiei a solicitat garantii guvernamentale pentru o investitie in valoare de un milion de dolari, prin care aceste probleme de calitate ar putea fi eliminate. Aceasta garantie nu este inca aprobata de Ministerul Finantelor, desi studiul de fezabilitate indica faptul ca aceasta investitie ar permite, practic, exporturi de 30.000 de produse pe an. In plus, piata interna ar putea deveni mai receptiva la produsele autohtone, avand in vedere garantiile, service-ul si piesele de schimb puse la dispozitie de compania din Zarnesti. „Daca legislatia in privinta importurilor nu va fi modificata, ma tem ca vom avea probleme cu concurenta, atat in ce priveste scuterele, cat si bicicletele”, considera Ioan Garbacea.
Studiul realizat pe piata interna de departamentul de marketing al companiei a scos la iveala faptul ca firma din Zarnesti plateste taxe vamale de 34% pentru subansamble cu care echipeaza bicicletele din productia interna, in timp ce importatorii de biciclete platesc taxe vamale mult mai mici, de numai 5 %. Asa s-a ajuns in situatia ca o bicicleta importata din Ungaria sa fie mai ieftina cu 10 % decat una produsa in Romania.
Pericolul ca povestea sa se repete in cazul scuterelor este foarte mare. Imediat dupa realizarea prototipului, Ioan Garbacea a contactat firma italiala Piaggio – cel mai mare producator italian de scutere – pentru colaborare.
Conducerea firmei din Zarnesti intentioneza sa echipeze scuterele cu motoare Piaggio, pentru a le putea exporta pe piata europeana. „La numai cateva zile dupa ce am contactat firma Piaggio, am fost solicitati pentru colaborare de japonezii de la Suzuki. Asta este o dovada ca lupta pentru piata scuterelor este puternica, iar noi putem sa ne impunem cu produse ceva mai ieftine, avand in vedere ca forta de munca si subansamblele realizate la Zarnesti sunt mai ieftine decat cele de pe piata europeana, desi au acelasi standard de calitate”, precizeaza Ioan Garbacea.
Caracteristici tehnice ale scuterului Hero Winner
Motor* – un cilindru, doi timpi
Alezaj – 38 mm
Cursa – 43 mm
Capacitate cilindrica – 49 cmc
Putere – 2,8 CP la 5.400 rot/min
Ungere – Amestec 2 % ulei 2T cu
benzina
Ambreiaj – centrifugal
Turatie in ralanti – 1.700 rot/min.
Greutate – 78 kg
Capacitate transport – 2 persoane
Lungime – 1,775 metri
Latime – 0,65 metri
Inaltime – 1,06 metri
Capacitate rezervor – 4,5 litri
Viteza maxima – 65 km/h
* Caracteristicile motorului ar putea fi modificate, in functie de negocierile pe care firma Tohan le poarta cu reprezentantii firmei japoneze Suzuki si ai firmei italiene Piaggio.