Opel Zafira
In primavara anului 1999, Opel a inceput sa vanda primul sau monovolum compact sub denumirea Zafira. Cu toate ca este printre primii veniti la aceasta clasa, Opel Zafira aduce standarde noi in ceea ce priveste modelarea spatiului interior – locuri pentru sapte persoane. Aici se simte ingeniosul sistem Flex 7, care face ca scaunele sa fie pliate (deci nu scoase din masina), spatiul de depozitare crescand astfel de la 160 l (sapte scaune) la 640 l (cinci scaune) sau la 1.700 l (doua scaune).
Plecand de la mecanica Astrei, Opel Zafira are si alte elemente comune: farurile si grila radiatorului, nivelurile de finisare: Baris, Confort si Elegance.
Motorizarea deja cunoscuta de la Astra cuprinde doua modele pe benzina (1,6 l – 100 CP, 1,8 l – 16 V – 115 CP) si unul pe motorina (2,0 l – 82 CP), toate respectand cele mai stricte norme de poluare.
Tinuta de drum a Zafirei este influentata pozitiv de mai multi factori: ampatamentul si latimea mari, impreuna cu suspensiile si centrul de greutate foarte jos, au un raspuns ferm la inclinari.
Coeficientul de aerodinamicitate (0,328) influenteaza decisiv consumul de combustibil si performantele la condus.
Spre deosebire de ultimul monovolum produs de Opel, Sintra, care nu excela din punctul de vedere al sigurantei, Opel Zafira ridica din nou stacheta. Protectia frontala a caroseriei face ca unda de soc sa se difuzeze pe trei cai: 1 – absorbirea de catre partea frontala; 2 – montantii parbrizului; 3 – mecanica rotilor fata. Protectia laterala este asigurata de stalpi si structura solida a usilor. Ultima generatie de ABS cu forta de distributie electronica, EHPS – sistemul de directie electrohidraulic – si DSA – sistem care in timpul franarii mareste unghiul de convergenta al rotii cu aderenta mai mare, pentru a compensa fenomenul de rasucire a masinii – se combina avand ca rezultat o manevrabilitate excelenta si un inalt nivel al sigurantei.
Opel Zafira Snowtrekker
Producatorul german Opel, care in 1999 a sarbatorit un secol de la infiintare, a prezentat la Salonul Auto de la Detroit un concept nou – monovolum compact sportiv (pentru sporturi de iarna). Atat designul Opel-ului Zafira Snowtrekker, cat si datele tehnice – aluminiu, 150 CP, 2,2 l, 16 V, tractiune integrala, plafon transparent – reflecta viitorul producatorului german.
Seat Toledo
Seat – Sociedad Espaniola de Automoviles de Turismo SA este parte a grupului Volkswagen. Pentru a revitaliza imaginea acestei marci, Ferdinand Piech, seful grupului, o denumeste „marca sportiva a concernului VW”. Si acest lucru incepe sa se observe o data cu lansarea pe piata a noului Seat Toledo.
Privit din fata se remarca stilul agresiv; farurile inguste se continua cu grila radiatorului, spoiler-ul destul de lasat are multe prize pentru aer. Intregul design exterior denota robustete si siguranta celor din habitaclu. Cu toate acestea, liniile reflecta un desen proaspat si modern, chiar avangardist.
Interiorul nu putea face abstractie de la caracterul mediteranean. Luminile din bord se aprind o data cu pornirea motorului, creand o atmosfera placuta ochiului atat noaptea, cat si ziua. Scaunele sunt largi, cu un bun suport lateral. Bordul si comenzile pentru oglinzi si faruri sunt caracteristice Volkswagen. Se remarca volanul sportiv prin diametru, grosime si cele trei spite. Majoritatea comenzilor sunt pe bord, exceptie facand cele de pe manetele de langa volan: semnalizare, stergator.
Automobilul pus la dispozitie de Porsche Romania avea o echipare standard. Vorbim despre un Seat Toledo, echipare tip Stella, motor 1,6 l, 101 CP, cutie de viteze manuala.
Test-drive-ul efectuat a avut ca destinatie barajul Vidraru, deci drum intins (autostrada), dar si urcusuri, serpentine. Stabilitatea masinii se observa mai ales in curbe si este evidenta in cele abordate cu viteza. Aici, un rol important il joaca directia asistata si suspensiile. Acestea combina un inalt nivel al confortului cu un control foarte bun al rotilor in timpul mersului.
Viteza maxima declarata – 188 km/h – este usor de atins chiar daca in masina se afla mai mult de doua persoane.
Seat ne linisteste spunand ca accidente cu consecinte grave pentru pasagerii din Toledo nu se pot intampla: servodirectie, ABS, airbag dublu, centuri de siguranta pretensionate, tetiere, panouri de protectie in usi, zone de deformare in fata si spate, toate acestea confera o siguranta.
Pretul de baza – 33.461 DM, cu taxe – mai cuprinde: geamuri fata actionate electric, radiocasetofon Brisa cu patru boxe, inchidere centralizata, volan reglabil, geamuri termoizolante, indicator temperatura exterioara.
Skoda Fabia
In 1999, la opt ani de la preluarea firmei Skoda de catre grupul VW si la cinci ani de la lansarea modelului Felicia, germanii il inlocuiesc cu unul complet nou, denumit Fabia.
1999 a adus cu sine, gratie SAB, si prezentarea Fabia, in Romania, iar cateva luni mai tarziu cu prima sesiune de teste, tot in Romania. Prin amabilitatea importatorului oficial, Porsche Romania, am avut onoarea de a conduce Skoda Fabia prin Bucuresti si imprejurimi. Deci am avut timp s-o studiem pe indelete.
In exterior, atat din spate, cat si din fata se observa o asemanare cu Skoda Octavia: grila mare a radiatorului a devenit acum emblema Skoda, iar stopurile arata ca cele ale Octaviei Combi.
Din lateral se evidentiaza desenul frumos al usilor si montantul spate, care se aseamana cu cel al VW Polo. Nu este deloc intamplator, deoarece Fabia este construita pe platforma lui Polo.
In interior, VW si-a pus amprenta mai mult decat in cazul Feliciei. Interiorul este elegant, dintr-un material care imita foarte bine pielea, chiar daca iti lasa impresia de robustete. Spatiul este generos datorita ampatamentului mare, 2,46 m. Patru indicatori de bord sunt patru cu ac – vitezometru, turometru, benzina, apa si doi cu afisaj electronic; prin unul dintre acestia din urma calculatorul de bord transmitand informatii soferului: consum/100 km, consum in momentul respectiv, kilometri pana la epuizarea benzinei.
Pornirea de pe loc se face lin, fara patinarea rotilor, datorita unui sistem care controleaza pedala de acceleratie. El poate fi „pacalit” daca se porneste cu motorul turat.
Fabia condusa de noi avea un motor pe benzina de 1,4 l si o cutie de viteze manuala, cu cinci trepte. In trafic se comporta excelent, fiind sprintena si foarte usor de manevrat. Ea este disponibila cu o servodirectie electrohidraulica, activabila la nevoie; manevrarea la viteze mici sau pe loc.
Din mai 2000, Skoda Fabia va fi disponibila in Romania. Se va putea alege intre sapte motorizari (doua Diesel), baza reprezentand-o motorul de 1,0 l, 50 CP, iar varianta de top 2,0 l MPI (injectie multipunct), de 120 CP.
Mircea Costin Stoica